Hej,

Vill bara dubbelchecka att detta är säkert i och med stor respekt för el.

Vägguttaget på bilden är befintligt, jag har borrat ett hål till andra sidan betongväggen för att installera ett utanpåliggande vägguttag. Ej påkopplat än men har dragit igenom kablarna, antar att det bara är att koppla in samma färger på andra sidan.

OK?
 
  • Omonterat vägguttag med exponerade kablar vid ett hål i en betongvägg, förberedelse för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta från X-plint till N och L så kommer det att fungera bättre. X är inte för vidarekoppling.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Flytta från X-plint till N och L så kommer det att fungera bättre. X är inte för vidarekoppling.
Menar du att jag koppar in gamla/befintliga kablarna i X/X och vidarekopplingen genom L/N?

För kännedoms skull, vad händer om man vidarekopplar från X/X?
 
X plintarna är bara för att skarva trådar som inte har med uttaget att göra samt skapa förvirring för amatörelektrikerna.
De svarta ska in under L och vita under N, nu kommer forumspoliserna och säger att det är ABSOLUT inte säkert att svart är fas, men nu har det ingen praktisk betydelse då Shuckostandarden inte håller reda på fas och nolla.

Protte
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Ja du kan borra hål ut på andra sidan väggen och sätta ett utanpåliggande uttag. Min elektriker har gjort så på ett flertal ställen här hemma.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
X plintarna är bara för att skarva trådar som inte har med uttaget att göra samt skapa förvirring för amatörelektrikerna.
De svarta ska in under L och vita under N, nu kommer forumspoliserna och säger att det är ABSOLUT inte säkert att svart är fas, men nu har det ingen praktisk betydelse då Shuckostandarden inte håller reda på fas och nolla.

Protte
Just det, finns 2 ingångar till L och 2 till N, så jag lägger de i samma så att säga?

Noterade att vit/svart kabel är inkopplat olika i olika uttag, ibland är svart i N och ibland i L, samma ska med vita. Hur kan jag ta reda på vilken som är fas? Jag har antagit att svart är fas...
 
M Mjolnir skrev:
Just det, finns 2 ingångar till L och 2 till N, så jag lägger de i samma så att säga?

Noterade att vit/svart kabel är inkopplat olika i olika uttag, ibland är svart i N och ibland i L, samma ska med vita. Hur kan jag ta reda på vilken som är fas? Jag har antagit att svart är fas...
Det spelar ingen som helst roll i ditt fall. Du vet ju inte vilket håll du sätter i stickproppen sen ändå. Du ska in med båda vita under samma skruv. Det finns plats för två trådar. Samma för de svarta trådarna förstås.
 
tommib
Är det bara jag som är nyfiken på vad som finns på andra sidan väggen?

Är det ett utrymme där det får förekomma ojordade uttag? Är det ett ojordat uttag som monteras? Är FK draget i ett VP-rör eller går de oskyddat genom väggen?

Det är fler frågor som måste besvaras än om det går att borra och dra FK genom väggen. Jag tycker t.ex. att det ser ut som en äldre plåtdosa och att FK går oskyddat ut genom botten på den, vilket är rejält olämpligt.
 
  • Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Är det bara jag som är nyfiken på vad som finns på andra sidan väggen?

Är det ett utrymme där det får förekomma ojordade uttag? Är det ett ojordat uttag som monteras? Är FK draget i ett VP-rör eller går de oskyddat genom väggen?

Det är fler frågor som måste besvaras än om det går att borra och dra FK genom väggen. Jag tycker t.ex. att det ser ut som en äldre plåtdosa och att FK går oskyddat ut genom botten på den, vilket är rejält olämpligt.
Det är ojordat. Andra sidan väggen är hallen till lägenheten. Väggar är av betong. Precis som du säger är dosan av plåt, borrad i mitten. Trådarna går genom väggen oskyddat.

Lämpligare med isolerade kablar som på bilden nedan? Fortfarande inte OK enligt dig? Varför inte och vad kan hända?
 
  • Anslutningskabel RKK 2x1,5 med vit isolering och två kopparledare, visad på Clas Ohlsons webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Du kan spänningssätta dosan, alla rören, alla andra dosor och ev höljen på uttagen. Någon kan dö.

Ja, överdrivet förstås, men det är inte bra att frångå väldigt grundläggande skyddsprinciper när det gäller el. Speciellt inte när man säger sig ha stor respekt för el. Det är inte jag som säger att det är olämpligt, det är elinstallationsreglerna.

Hallen, är det ett rum där det får förekomma ojordade uttag? Dvs är det ett isolerat rum? Golvmaterial? Främmande metalldelar som kan ha kontakt med jord? Jordade uttag rentav? Elcentralen kanske sitter där?

Den kabeln du länkar är absolut inget man kopplar i den fasta installationen med, det är en anslutningskabel (vilket också tydligt står där). Om du ska dra igenom en kabel så ska du ha t.ex. EKK 3G1,5 (lägg jorden åt sidan) vilket är en installationskabel. Annars får du stoppa i ett rör så att du får dubbla isolationsbarriärer mot väggen samt skydd mot att ledarna skaver mot doskanten.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar. Om det ska bli fackmannamässigt utfört helt enkelt, hur bör jag göra då? Vill göra det rätt. Kan inte mycket om el som du säkert märkt.

Hallen har betongbjälklag med laminatgolv på. Förekommer inga uttag alls, därav denna lösning. Elcentralen är i hallen ja. Inga främmande metalldelar.
 
tommib
Du bör göra anslutningen med EKK, som jag skrev. Dessutom, om elcentralen är av metall, så är det en jordad del vilket utesluter ojordade uttag i samma rum. Det är att hårddra det hela iofs och även en del elektriker skulle säkert slira på det. Däremot sitter ju elcentralen där så det är lätt gjort att dra ett nytt uttag från den.

Se till att skala ledarna lagom långt utan att orsaka brottanvisningar och att anslutningarna blir bra gjorda (provdra i ledarna efter åtdragning). Se till att använda uttag av bra kvalitet och att klamra prydligt (om du gör det).
 
Mikael_L
M Mjolnir skrev:
Förekommer inga uttag alls,
Då blir det krav på skyddsjordat uttag.
Vid nyinstallation är det totalt förbjudet att sätta upp ojordat.

Så jobbet växte lite, kan man säga.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Ring en elektriker. Det är inget stort jobb och bör inte ta lång tid.
 
Toppen, då vet jag. Tror jag spacklar igen hålet på andra sidan och skippar det helt enkelt, av anledningen att jag inte vill ha en utanpåliggande kabel dragen flera meter från centralen av estetiska skäl :surprised:. Sen slipper min vän problem vid försäljning av lägenheten om det nu skulle hända nått eller uppmärksammas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.