K kortis skrev:
Jo frun arbetade ett tag med att sätta i komponenter i kretskort de var väl ngt hundratal el kanske tusen som arbetade med det sen köpte de in två komponentmaskiner för det gick treskift på de maskinerna sedan, gissa hur många som blev arbetslösa av dom och inte ens 75% fick nya arbeten så det kan se olika ut
Mycket tråkig utveckling. Där kan jag och mina kollegor vara glada för att våra arbeten går inte att automatisera på det viset. Det enda de tittar på är hjälpmedel som kan effektivisera individens arbete.
Det som de "automatiserat" sen jag började där är trucken. Från gasol till el med mer funktioner.
 
"Tjena alla monsterdiggare"
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Persson och 5 till
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svårt att avnjuta en Escargot utan att lukta vitlök ur munnen!

[bild]
En tidigare arbetskamrat till mig, tillika Belgiska sa en sak angående att äta sniglar -
du måste njuta dem ensam eller tillsammans med din partner som äter samma, för din andedräkt kommer att lukta (stinka) som mord. Hennes man var Fransman så gissar de, oftast, åt samma rätter men jag tänkte verkligen på det första gången jag provade sniglar... andedräkten kan döda.

Men varje gång jag flyttar en Winbergssnäcka så hon slipper bli överkörd, så tänker jag att de som vill äta dem ska jag inte ifrågasätta men hos mig är de fredade.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vet inte om hon har så utvecklat luktsinne, hon gillar varken tryffel eller foie gras :)
:thinking: jag har ett mkt väl utvecklat luktsinne - har varit med i två studier på KS sen 2005 för de som är överkänsliga för dofter och ofta häcklats för det - och vad gäller tryffel och foie gras så har de inte så utvecklade dofter; det är först när de landar i munnen och smaksinnena som en kan tycka något om dem. Personligen gillar jag inte tryffel alls, tycker det är unket, men Foie gras tycker jag har en angenäm smak men väljer bort p g a hur det prodceras.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maria T
Och nu har jag bidragit till två helt OT-inlägg på denna tråd, backar och ber om ursäkt.

Har detta med fina hyllband nämnts?
253773-hyllband.jpg

Det var så viktigt för min farmor att hyllkanterna var fina, både i köksskåpen och i skafferiet, i sommarhuset.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 4 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
:thinking: jag har ett mkt väl utvecklat luktsinne - har varit med i två studier på KS sen 2005 för de som är överkänsliga för dofter och ofta häcklats för det - och vad gäller tryffel och foie gras så har de inte så utvecklade dofter; det är först när de landar i munnen och smaksinnena som en kan tycka något om dem. Personligen gillar jag inte tryffel alls, tycker det är unket, men Foie gras tycker jag har en angenäm smak men väljer bort p g a hur det prodceras.
Har du haft covid så vet du att doftsinnet är väldigt stor del av smaksinnet. Enbart surt/salt/beskt som uppfattas på tungan.

Tog mig ett halvår återfå smaken helt. Inte roligt
 
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du haft covid så vet du att doftsinnet är väldigt stor del av smaksinnet. Enbart surt/salt/beskt som uppfattas på tungan.

Tog mig ett halvår återfå smaken helt. Inte roligt
Nej, jag har inte haft Covid, men jag vet att det kan påverka lukt- och smaksinnet under en lång tid, och eftersom jag varit föremål (?) för en lång, två år, studie på KS så vill jag påstå att jag är insatt i ämnet att doft och smak hänger ihop osv.
Hoppas verkligen att ditt smak- och luktsinne återställs tillfullo så småningom.
 
Maria T Maria T skrev:
Nej, jag har inte haft Covid, men jag vet att det kan påverka lukt- och smaksinnet under en lång tid, och eftersom jag varit föremål (?) för en lång, två år, studie på KS så vill jag påstå att jag är insatt i ämnet att doft och smak hänger ihop osv.
Hoppas verkligen att ditt smak- och luktsinne återställs tillfullo så småningom.
Jo nu är det återställt. Fast man går ju och nojjar och försöker minnas smakade det såhär eller var det godare för två sedan :)

Edit: det som tog längst tid var fett, tex en semla från bra bageri smakade bara fett.

Det andra var vin, ett bra balanserat vin smakade som ett billigt, bara massor med syra
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Fadai
Saker som vi glömt bort…. efter alla stickspår har jag snart glömt bort vad den här tråden handlade om från början. :thinking:
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 8 till
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo nu är det återställt. Fast man går ju och nojjar och försöker minnas smakade det såhär eller var det godare för två sedan :)

Edit: det som tog längst tid var fett, tex en semla från bra bageri smakade bara fett.

Det andra var vin, ett bra balanserat vin smakade som ett billigt, bara massor med syra
Trist att varken kunna känna den komplexa smaken av en fin semla, eller ett riktigt bra vin.

Min snok har både misstänkt skogsbrand i närområdet, och brand på flygplan, inget speciellt som en önskar ska hända. Nåt i hjärnan som inte lirar rätt, men hellre att jag varnar för eld än att nån brinner inne.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maria T
Fadai Fadai skrev:
Saker som vi glömt bort…. efter alla stickspår har jag snart glömt bort vad den här tråden handlade om från början. :thinking:
Se #3648 att vi är på igen - jag erkänner att ha skrivit en massa blaj senast som inte tillhör tråden.
 
Hur många av er minns näverbitarna som man som barn satte fast på bakgaffeln på cykeln så de klappade mot ekrarna i hjulet och man kunde leka att man körde moped?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur många av er minns näverbitarna som man som barn satte fast på bakgaffeln på cykeln så de klappade mot ekrarna i hjulet och man kunde leka att man körde moped?
Vi använde en gammal utsliten kortlek
Fanns ju inte så stor tillgång på näver i Malmö ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns ingen äkta privat sjukvårdssektor i Sverige då merparten fortfarande finansieras med statliga medel.
Nu står det ju var och en fritt att starta egen finansierad sjukvård och den finns faktiskt men det som har tillgång till den och har råd med den, ja du grabben där räknas du som ett fattighjon
 
K kortis skrev:
Nu står det ju var och en fritt att starta egen finansierad sjukvård och den finns faktiskt men det som har tillgång till den och har råd med den, ja du grabben där räknas du som ett fattighjon
Den finns ingen privat sjukvårdsförsäkring som motsvarar tex Nederländerna, Schweiz eller USA där de har en äkta privat försäkring inte bara ett tillägg ovan på den offentliga.

Jag har SEBs utökade sjukvårdsföraäkring. Den kommer inte i närheten av alternativen ovan. Har du en bra försäkring i de länderna så screenar de dig med magnet kamera med jämna mellanrum osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.