Mikael_L
Maskintok skrev:
Är du beredd på att betala förtidspension för de som i alla väder avverkar skog så att ni har något att bygga utav?

självscanning är bara bra så länge inte systemet får ett glapp som hos Willys här..
Där får man iallafall var 3 gång göra om hela köpen i manuell kassa då systemet låser sig..
Du har helt rätt.
Det borde bli självavverkning också.
När jag går in på byggmax så tar jag en motorsåg från stället och går ut på skogsområdet på baksidan och fäller själv det jag behöver.

Visst finns det många yrken som sliter på sin personal, de flesta hantverksyrkena, undersköterskor, chaufförer etc.
Dock är just självscanning en sak som ganska lätt låter sig implementeras, jämfört med att ta bort det andra tunga delarna som vissa yrken har.
Men det går ju framåt där också, byggjobbarna har ju otroligt bättre arbetsmiljö idag, även i skogsbruket har väl mycket blivit bättre, antar jag.
Det tycker jag är bra, jag ser absolut ingen finess med att slita ut människor, jag önskar alla en frisk och trevlig pensionärstid.

Jag självscannar en liten del av mina köp, däremot använder jag rätt ofta en sådan där självbetjäningskassa, jag har alltså inte gått all-in.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På sikt tror jag att just lastbilsförare är ett yrke som till stora delar kommer automatiseras bort, då behövs inte raster mm på samma sätt. Tänk en självkörande bil som tar de länga sträckorna själv och sedan när de blir knepigt fjärrstyrs den av en operatör som då kan hantera flera bilar på en dag.
Blir säkert bra för övrig trafik när de blir stående pga nåt oväntant händer...

/ATW
 
K kortis skrev:
[länk]
Beräknas behövas inom en TIOÅRSPERIOD !!
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har helt rätt.
Det borde bli självavverkning också.
När jag går in på byggmax så tar jag en motorsåg från stället och går ut på skogsområdet på baksidan och fäller själv det jag behöver.

Visst finns det många yrken som sliter på sin personal, de flesta hantverksyrkena, undersköterskor, chaufförer etc.
Dock är just självscanning en sak som ganska lätt låter sig implementeras, jämfört med att ta bort det andra tunga delarna som vissa yrken har.
Men det går ju framåt där också, byggjobbarna har ju otroligt bättre arbetsmiljö idag, även i skogsbruket har väl mycket blivit bättre, antar jag.
Det tycker jag är bra, jag ser absolut ingen finess med att slita ut människor, jag önskar alla en frisk och trevlig pensionärstid.

Jag självscannar en liten del av mina köp, däremot använder jag rätt ofta en sådan där självbetjäningskassa, jag har alltså inte gått all-in.
ville mest veta hur du tänkte över dessa som blir utslitna i förtid inom eller av sitt yrke..

Jag själv har skador som gör att jag inte kommer kunna hålla på i evighet med att skapa framtidens skogar..
utslitna knän och höfter är vanligt på manuell röjare.. likaså axlar..

Jo visst är det smidigt med självscanning och självbetjäning.. Men det kräver ju att systemen fungerar..
Men visst, om detta gör att vi slipper sjukskrivning i antal i så är det ju ett vinn vinn för samhället (y)
 
Maskintok skrev:
Jo visst är det smidigt med självscanning och självbetjäning.. Men det kräver ju att systemen fungerar..
Jag tycker nog att självskanning har fungerat helt felfritt såvitt jag kan påminna mig. Använt detta regelbundet i över 20 år utan problem så nog tycker jag dessa system fungerar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog att självskanning har fungerat helt felfritt såvitt jag kan påminna mig. Använt detta regelbundet i över 20 år utan problem så nog tycker jag dessa system fungerar.
kul att det gjort detta för er..
Här har det nog med bristfälligt internet..
Då de flesta butiker har haft samma problem innan 5G nu kom till stan..
 
Mikael_L
Själv har jag tinnitus (inte primärt skapat från mitt yrke, men förvärrat) samt känner av axlarna ibland, som vanligt är bland elektriker.
Att skydda min egen hörsel ser jag dock som min egen skyldighet, det finns absolut tillhands allt jag behöver för det. Så det är bara mig själv att skylla.
Allt annat ergonomiskt går inte att helt fixa, fast visst har branschen förbättrat mycket. Det finns alltid mer lyft-hjälpmedel och bra lyftar, plattformar och stegar etc tillhands än vad det var för 20-30 är sedan.

En del har kroppar som tar stryk av kontorsarbete också. Där brukar arbetsgivare köpa in höj/sänkbara bord, bättre stolar osv, när det kan hjälpa.

Nåja, sorry för OT, nu stoppar jag. :oops:
 
Redigerat:
hsd
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni när man reagerade på stanken från att någon ätit vitlök? Minns på 80-talet när man t ex steg på en buss och möttes av en vägg av vitlöksdoft för att en person ätit vitlök. Idag är vitlök en basvara och få känner doften.
Det är skillnad på vitlöksintag, en del äter kopiösa mängder och stinker på långt håll medans andra använder vitlöken med måtta och slipper bjuda omgivningen på doftsensationer
 
hsd hsd skrev:
Det är skillnad på vitlöksintag, en del äter kopiösa mängder och stinker på långt håll medans andra använder vitlöken med måtta och slipper bjuda omgivningen på doftsensationer
Svårt att avnjuta en Escargot utan att lukta vitlök ur munnen!

Stekt escargot med vitlöks- och örtsmör på en plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och självscanning är en bra grej.
Jag vet inte om jag är beredd på att betala förtidspension, vård och sjukskrivningar för alla stackare som flyttar 4-5 ton matvaror på bandet varje dag.
För att inte tala om deras tragedi när kroppen börjar säga ifrån.
Nåja det är ju bra som instegsjobb och nu får de ju inte sitta så länge utan måste rotera
 
T Taxture skrev:
Beräknas behövas inom en TIOÅRSPERIOD !!
Jo vi får väl se
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Staten kan dra in deras AMF? Det verkar de inte ha något problem med att göra ens idag.
Har man inte privat tjänstepension idag så är man duktigt naiv.
Och jag som trodde att AMF var en Arbetsmarknadsförsäkring och som är mellan arbetsmarknadens parter och administreras av just parterna, rätta mig om jag har fel
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och jag som trodde att AMF var en Arbetsmarknadsförsäkring och som är mellan arbetsmarknadens parter och administreras av just parterna, rätta mig om jag har fel
ops allmänna pensionen AP!

Man ska heller inte glömma att enbart en väldigt liten del av lönen är pensionsgrundade, så även om staten inte drar tillbaka dina pengar kan man inte luta sig på den
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svårt att avnjuta en Escargot utan att lukta vitlök ur munnen!

[bild]
Oavsett, om du håller coronaavstånd så känner man idag ingen vitlöksdoft på samma sätt som förr.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Oavsett, om du håller coronaavstånd så känner man idag ingen vitlöksdoft på samma sätt som förr.
Säg det till min sambo efter att jag ätit just Escargot :p
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.