Jag tar på mig det!
 
K Kluffe skrev:
Jag lät installera en Aura laddbox, framtidssäkrad med 2 st ladduttag. Adderade också lastbalansering, men insåg inte i förväg att lastbalanseringen också ska kopplas mot Wifi. Information om aktuell strömförbrukning på respektive fas överförs alltså från last-övervakningsdelen via internet till en server i Auras regi och därefter via internet tillbaka till laddboxen, varvid laddboxen drar ned laddeffekten när detta behövs.

En konsekvens är att i det fall husets Wifi skulle krångla, eller om husets internetanslutning i allmänhet skulle krångla, så styrs laddboxen över i ett fail-safe-läge där man bara tillåter minimal laddning och därtill bara på en fas istället för på alla 3 faser. Oavsett om man i princip inte alls drar någon ström till husets övriga elförbrukare. Eftersom det inte finns någon direktkommunikation mellan last-övervakningsdel och laddbox.

En annan konsekvens är att i det fall man byter Wifi-router så måste man tillkalla elektrikern igen för att konfigurera upp last-övervakningsdelen mot det nya Wifi-nätet, detta kan man inte göra själv. Det är endast laddboxen man själv kan konfigurera mot en ny router/nätverk. Det kommer alltså antagligen kosta några tusen kr för en elektriker varje gång man ändrar sitt wifi-nätverk hemma.

Och om Aura av någon anledning i framtiden skulle lägga ned verksamheten så upphör laddboxen att fungera, eftersom funktionen såsom nu levererats är beroende av att Auras server hela tiden fungerar.

Slutligen blir det en del osnygga sladd-härvor runt inkommande elskåp med denna lösning, inklusive behov av en USB-strömadapter för last-övervakningsdelens Wifi-uppkoppling.

En bättre lösning skulle varit att låta en kommunikationskabel gå direkt från last-övervakningsdelen till laddboxen för att överföra info om strömförbrukning utan inblandning av Internet, denna lösning finns hos andra laddboxtillverkare. Hade jag hunnit kolla upp noggrannare hur Auras lösning implementerats så hade jag valt en annan tillverkare med enklare och mer tillförlitlig konstruktion. Aura-boxen fungerar i övrigt bra hittills.
Aura är modellen. Fabrikatet är Charge-Amps.

Nej, du behöver inte tillkalla elektriker för att byta Wifi i boxen. Se bara till att spara instruktionerna med koder som följer med lastvakt och laddare. Det är inte mycket svårare än att byta Wifi på mobilen att byta på Charge-Amps saker.
 
Så är det ju, företaget heter Charge-Amps.

Hursom, jag skrev om behovet att anlita installatören för att konfigurera om Wifi-anslutningen för last-övervaknings-delen om man ändrar sitt Wifi-nätverk, att konfigurera om själva laddboxens Wifi-anslutning vet jag att man kan göra själv. Enligt installatören kunde man inte konfigurera om Wifi för last-övervaknings-delen själv, tror inte att jag missuppfattade honom där, och jag fick inga koder för att konfigurera den komponenten.

Har du annan info alltså Robert-san?
 
K Kluffe skrev:
Så är det ju, företaget heter Charge-Amps.

Hursom, jag skrev om behovet att anlita installatören för att konfigurera om Wifi-anslutningen för last-övervaknings-delen om man ändrar sitt Wifi-nätverk, att konfigurera om själva laddboxens Wifi-anslutning vet jag att man kan göra själv. Enligt installatören kunde man inte konfigurera om Wifi för last-övervaknings-delen själv, tror inte att jag missuppfattade honom där, och jag fick inga koder för att konfigurera den komponenten.

Har du annan info alltså Robert-san?
Ja, du gör likadant med lastvakten som för laddaren. Du söker upp Wifi med telefonen, knappar koden och surfar in på 192.168.251.1 och anger SSID och lösenord.

Lösenord för Wifi finns klistrat under lastvakten.

Du hittar hela manualen här under support.

https://www.chargeamps.com/sv/produkt/charge-amps-amp-guard/?utm_term=ampguard&utm_campaign=RC+-+SE+-+Sök+-+BR+-+Produkter&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5264190417&hsa_cam=13183531170&hsa_grp=122607387077&hsa_ad=523088830228&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-945714694927&hsa_kw=ampguard&hsa_mt=p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=Cj0KCQjwvO2IBhCzARIsALw3ASphTVGOaypKhmeMw1KMN7fM2806g7yyqn-k79k1MNvr7iDgAsywwG4aAkjnEALw_wcB
 
Ok, helbra, det var inte den info jag fick vid installationen. Tack!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ctek-appen och jag, del fyra
Den är inte bra alltså…appen. Igår uppräckte jag två nya ”problem”. Jag skriver det inom citattecken, för det är I-landsproblem av yppersta klass.

Laddaren visar inte information om laddhastighet och hur mycket den har laddat om man bara är wifiansluten. Laddhistoriken visar den, men inte den pågående laddningen. För det krävs att man är blåtandsansluten.

När jag gick för att kolla vägrade den dock att ansluta via blåtand. Det visade sig att den eller telefonen inte kunde hantera att jag hade två andra blåtandsenheter anslutna till telefonen (klocka och hörlurar). Med bara en annan gick det bra. Tog ett tag att komma på ”felet”.

Att det krävs blåtand för viss data är säkert för att den inte vill ta för mycket bandbredd från sådana som jag som kör mobilt bredband på landet, a feature, not a bug alltså, men ändå. Det borde ha gått att hitta en bättre medelväg.

Jag funderar på om jag fortfarande är nöjd, och det är jag. Men nu funderar jag även på varför jag är nöjd, och då är jag inne på att det handlar om att jag upplevde att den här laddaren hade precis den funktionalitet jag var ute efter och att alla alternativ verkade sakna något jag ville ha.

Så köprekommendationen har gått från stark till köp den om den matchar önskemålen, men finns det en annan som möter dina krav så titta noga på den.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Vilken bil har du? Bor det inte gå att övervaka laddhastighet och hur fulladdat batteriet är från bilens app istället?
 
Just nu har jag (om det var mig och inte TS du frågade) sen en kvart tillbaka ingen bil. Hittar någon i Zwickau en låda halvledare någonstans har jag snart en ID.4, men tanken är att laddlösningen ska vara relativt biloberoende. Det passerar många bilar på landet en sommar och var och en ska som jag ser det inte behöva tänka på vad man kan ladda med för hastighet. Det vill jag som värd kunna styra.

För att någorlunda optimera laddningen utan lastbalanseringen vill jag därför kunna tidsstyra tillgänglig laddström oavsett om det är min bil eller någon annans som behöver laddas. Det funkar helt ok med Ctek, när man trimmat in den och lärt sig vilken inställning som trumfar vilken.

Edit: Jag inser att jag nog inte beskrivit just mitt tilltänkta användningsområde i den här tråden. Det är alltså att kunna ha en laddare som i semestertid funkar som en stationär laddare på landet, men som vid behov ska kunna användas som en mobil laddare, även med schuko. Det gör att kraven på den blir en blandning av lite av varje.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just nu har jag (om det var mig och inte TS du frågade
Det var din bil jag undrade över :) Tänkte att det är bättre att bilen talar om hur mycket laddad den är än att gissa utifrån hur mycket laddaren har matat ut och räkna bort förluster. Eller kommunicerar bilen med laddaren och talar om hur fulladdad den är?

Det låter rätt exakt som mitt användningsfall. Jag väntar på en Enyaq som saknar halvledare. I mitt fall så tror jag inte att det kommer laddas så många andra elbilar än min egen men man vet ju aldrig. För att slippa så mycket appar och fippel som möjligt så tänker jag istället köra en dummare laddare.

Just nu känns Metron PC05T som bästa alternativet men bilen verkar ni vara försenad till november så det kan ju dyka upp något bättre.
https://evconnect.se/collections/po...ddstrom-6-16a-3-fas-400-v?variant=10366374919
https://eauto.si/metron-shop/product/pc05t-3x16a-3-phase/
EVC-PCH005-top_1024x1024.png
 
T toolman77 skrev:
Tänkte att det är bättre att bilen talar om hur mycket laddad den är än att gissa utifrån hur mycket laddaren har matat ut och räkna bort förluster. Eller kommunicerar bilen med laddaren och talar om hur fulladdad den är?
Bilen håller förstås reda på sin laddning. Hur mycket ström den ska få ladda med kan man dock behöva begränsa för att skydda fastighetens elsystem. Att bilen kan ladda med 11 kW innebär inte nödvändigtvis att huset alltid har så mycket att erbjuda. Och då får man begränsa det med laddboxen eller med ett lastbalanseringssystem. Att begränsa med boxen blir bra nog för mig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bilen håller förstås reda på sin laddning. Hur mycket ström den ska få ladda med kan man dock behöva begränsa för att skydda fastighetens elsystem. Att bilen kan ladda med 11 kW innebär inte nödvändigtvis att huset alltid har så mycket att erbjuda. Och då får man begränsa det med laddboxen eller med ett lastbalanseringssystem. Att begränsa med boxen blir bra nog för mig.
Metron sladden ovan kan begränsa strömstyrkan i laddningen eller i alla fall tala om för bilen hur mycket den kan dra precis på samma sätt som en laddbox gör. Däremot så har den ingen koll på hur mycket ström den skickat ut. Det tänkte jag använda bilens app till. Den kommer ändå behövas för att sätta avresetid och dra i gång kupé och batterivärmare.

Handtaget som sätts in i bilen har en knapp som reglerar laddströmmen. En diod visar med blinkningar vilken ström som är inställd. Det verkar lite struligt att komma ihåg vad blinkningarna betyder men jag har inte hittat någon laddare som har en display i kontakten. I gengäld så blir den väldigt kompakt och smidig att ha som portabel laddare

Från manualen:
  • 1 blink motsvarar 6A
  • 2 blink motsvarar 8A
  • 3 blink motsvarar 10A
  • 4 blink motsvarar 13A
  • 5 blink motsvarar 16A
Om laddkabeln kopplas bort från strömförsörjningen så kommer den att minnas den inställnings som gjorts och nästa gång den pluggas in igen så laddar den på med samma laddström som sist.

Mitt antagande är att jag oftast kommer ladda bilen på 6A eller 8A eftersom jag sällan kör slut batteriet på en dag och behöver ha det fullt till dagen efter.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Ja, 8 A ger ju 5,5 kW på trefas, så det räcker nog långt.

Släng gärna in en recension här när bil och laddare är på plats. Kul om vi kan samla erfarenheter av flera mobila trefasladdare på samma ställe då olika personer säkert värdesätter olika funktioner och utföranden.
 
Var på mässa i Tyskland och hittade en fin "sladd" för att ladda elbilar. Har utbytbar "handske" så du kan enkelt växla mellan 32, 16, CEE, Schuko, Type2 osv. (Även UK adapter.) Den är uppkopplad med BT och Wifi och stöder Sol-boost.

Kontakterna har även temp övervakning och stryper om den blir överhettad.

Såg ut att vara ett riktigt vettigt alternativ som funkar både som hemma och reseladdare.

https://www.nrgkick.com/en/
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A Arnodt skrev:
Att den tar högst 10A (och inte max 16A) är för att annars skulle folk koppla den till schucko-uttag och överbelasta elledningarna i huset med risk för brand. Vore ingen bra reklam för biltillverkaren med nerbrunna hus.
Så är det naturligtvis inte alls.
Alla elledningar i en bostad klarar den belastning de är avsäkrade med. Schuko klarar 10A kontinuerligt, men 16A rekommenderas inte för längre perioder.

Så, det är helt ok att ladda 10A över en schuko kontakt, det är därför laddaren är begränsad till 10A.
 
Schuko standarden är godkänd till samma nivåer som 16A CEE. Är de säkrade till 16A så är det samma ledningar som till ett 16A CEE. Så det skiljer inte mellan dontyperna.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.