1 467 339 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Min egen sammanfattning / tolking:Johan1975z skrev:
Om du kör >2000 mil per år, har möjlighet att ladda hemma, inte drar husvagn (eller kör släpkärra 50-100 mil regelbundet), har råd att köpa en fabriksny bil för 500k så lönar sig troligen elbil på ett par år. Plus är mycket trevligare att köra.
Om du tänkt leasa en bil, kör korta sträckor utan släp så kan de små billiga små elbilarna vara aktuella och prisvärda. Troligen billigare än att köpa en privat leaf eller zoe med liknande räckvidd.
Om du tänkt dig en begagnad bil, bara kör 1000 mil om året, bor i norrland eller i lägenhet utan laddmöjlighet så ska du troligen inte köpa elbil.
Hur kan en leasingkalkyl någonsin bli billigare än en privatägd kalkyl? Räknar man med att leasingbolaget skjuter till pengar? Vad är det jag missar?J JohanLun skrev:
Mer förutsägbart och kanske tryggare i det enskilda fallet köper jag men "genomsnittsberäkningsmässigt" lönsamt?
Som nämnts flera gånger, med lyft moms, miljöbonus och sedan export utomlands...Alfredo skrev:
Mg zs leasades ut för 1990 inkl service plus 350 i försäkring. Jag kan inte se att du kan köpa en ny bil och hamna under detta. Tror det funnits nästan lika bra erbjudanden från andra. Fiat 500e för 2700 inkl försäkring har jag för mig. Jag undrade också men någon svarade att det delvis handlar om bonus och moms. Och säkert att man vill få ut många nya bilar.Alfredo skrev:
Blev mycket fokus på laddtider med aluminumbatterierna, men glöm inte de andra fördelarna som nämns, att ett motsvarande aluminiumbatteri då ska kunna hålla 3x så mycket energi och att kylsystemet kan minskas i omfattning.
Tänk dig då en elbil med dagens mått på batteri, tänk dig nuvarande räckvidd x3. Hur ofta kommer du behöva stanna och ladda bilen på vägen om du har en räckvidd i bra väder på 150 mil och på 100 mil vintertid? Det skulle betyda att många, många fler inte alls behöver ladda på vägen utan kan i lugn och ro ladda hemma.
Behovet av faktiska 1 minuts-laddare är förmodligen ganska litet, även i framtiden.
Tänk dig då en elbil med dagens mått på batteri, tänk dig nuvarande räckvidd x3. Hur ofta kommer du behöva stanna och ladda bilen på vägen om du har en räckvidd i bra väder på 150 mil och på 100 mil vintertid? Det skulle betyda att många, många fler inte alls behöver ladda på vägen utan kan i lugn och ro ladda hemma.
Behovet av faktiska 1 minuts-laddare är förmodligen ganska litet, även i framtiden.
Datorerna blir bättre med tiden de med... Men där köper man glatt de senaste för att 2 månader senare inte ha de senaste längreLitengubbe skrev:
Så länge du köper en bil som fyller dian behov inom en överskådlig framtid så kommer den fortsätta uppfylla dina krav
Fiat 500e har gått att leasa för 1995kr/mån inkl allt utom el.J JohanLun skrev:Mg zs leasades ut för 1990 inkl service plus 350 i försäkring. Jag kan inte se att du kan köpa en ny bil och hamna under detta. Tror det funnits nästan lika bra erbjudanden från andra. Fiat 500e för 2700 inkl försäkring har jag för mig. Jag undrade också men någon svarade att det delvis handlar om bonus och moms. Och säkert att man vill få ut många nya bilar.
Hittills verkar de fokuserat på att "rea ut" leasingpriserna men behålla försäljningspriset.N Nerre skrev:
Jag tycker också strategin är lite konstig. Men säkert välgenomtänkt av leasingbolag och generalagent/tillverkare.
Har vi tur kommer massor av 2-3 år gamla MG, Fiat500E mfl ut till försäljning när leasingen är slut och då till bra priser. Eller exporteras de efter bonusen betalats ut.
Just nu ser jag inte att man kan räkna hem att -köpa- en ny elbil. Det verkar vara att leasa som är det som lönar sig. Kanske ändras kartan när Dacia Spring kommer, den ska ju vara superbillig. Är lite sugen på en sån... Men det är väl även en riktigt liten bil som inte alls duger som endabil...
Fiat 500E kan du nog räkna hem köp av (om alternativet är en ny Fiat 500 bensinare), men det finns inte så många andra bilar som man kan köra lite längre sträckor med där detta är möjligt. Då räknar jag naturligtvis inte in de dyraste bilarnasom vanligt folk inte har råd med.J JohanLun skrev:Hittills verkar de fokuserat på att "rea ut" leasingpriserna men behålla försäljningspriset.
Jag tycker också strategin är lite konstig. Men säkert välgenomtänkt av leasingbolag och generalagent/tillverkare.
Har vi tur kommer massor av 2-3 år gamla MG, Fiat500E mfl ut till försäljning när leasingen är slut och då till bra priser. Eller exporteras de efter bonusen betalats ut.
Just nu ser jag inte att man kan räkna hem att -köpa- en ny elbil. Det verkar vara att leasa som är det som lönar sig. Kanske ändras kartan när Dacia Spring kommer, den ska ju vara superbillig. Är lite sugen på en sån... Men det är väl även en riktigt liten bil som inte alls duger som endabil...
Life, lifepo4 , LFP.W witten skrev:
Fantastiska batterier om man har varmgarage eller varmt klimat. Få absolut inte laddas i minusgrader.
(Med reservation för att även dessa utvecklas, men det är absolut en fråga jag skulle fördjupa mig i innan bilköp med denna batterityp.)
Alla Tesla Model 3 SR har ju den batteritypen så det klart de måste funka i minusgrader, annars skulle den inte gå att sälja i Sverige.B Bjober skrev: