R Robert-san01 skrev:
Nu är det i princip så som du skriver. Bygglovet kollar så det stämmer in med detaljplanen och PBL. Sedan är det upp till sökanden att med sin EKP visa att tillgänglighet, energi mm är uppfyllt och det vill kommunen få intygat av KA att det är gjort och stämmer.

Det finns i Stockholm något som heter bygglovsalliansen där ett stort antal kommuner gått ihop och har en standardiserad mall för ritningar mm när man skall ansöka om bygglov.

Finns säkert motsvarande i fler områden.

[länk]
Det rt tyvärr helt tandlöst när t.ex Stockholms kommun inte vill följa sina detaljplaner utan obstruerar in absurdum i hopp om att befolkningen ska ge upp och dra till baka sina bygglov.
 
T toolman77 skrev:
Det rt tyvärr helt tandlöst när t.ex Stockholms kommun inte vill följa sina detaljplaner utan obstruerar in absurdum i hopp om att befolkningen ska ge upp och dra till baka sina bygglov.
Får sthlms befolkning riva om man bygger enl detaljplan men utan lov?
 
R Robert-san01 skrev:
Ofta är detaljplanen väldigt gammal och inaktuella om man ser till byggrätter mm. Ex min detaljplan tillåter inte ens garage då det inte var vanligt på 50-talet.

Men det är knappast bra hushållning med innevånarnas skattepengar att lägga 500k för att ta fram en ny plan för de 4-5tomter som inte är bebyggda.
I de fallen är det vanligt att fastighetsägarna får betala hela kostnaden för att ta fram en ny detaljplan och alltså inget som drabbar skattekollektivet. Antigen direkt eller i samband med bygglov (dvs kommunen agerar bank).Samma sak gäller ofta vid privat exploaterad mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
M maximm skrev:
Min bekant är bygglovshandläggare. Tänk er själva att vara utbildad arkitekt och sitta där och bli utskälld av privatpersoner.

Tänk er själva hur det känns att bli utskälld av någon, eller behöva förklara samma sak 100 gånger om och om igen, krävs inte mycket för att förstöra en hel dag eller arbetsvecka.

Så var snälla mot era bygglovshandläggare, de gör sitt bästa för er. I slutändan presenterar de bara beslut som andra tagit, de försöker aldrig vara onda eller otrevliga. De behöver vara försiktiga och noggranna för att skydda kommunen och faktiskt sig själva, de kan bli stämda för tjänstefel om de gör något felaktigt.
Min erfarenhet är tvärt om att bygglovshsandläggare sitter och tycker en massa istället för att hålla sig till de regelverk som finns. De ser sig säkert som goda riddare med bevarandets tjänst som skyddar framtiden mot horder av troll som vill bygga sönder allt. Men verkligheten är att när de inte har stöd för sina tyckanden öppnade det för diskussion och överklaganden som tar en massa tid.

Ett tydligare regelverk skulle underlätta för alla inblandade. Gillar inte kommunen sin egen detaljplan går den att ända men att bara strunta i den skapar enbart frustation och rättsosäkerheet.
 
F fribygg skrev:
Får sthlms befolkning riva om man bygger enl detaljplan men utan lov?
Du kommer absolut drabbas av sanktion eller rivningsföreläggande om du bygger utan bygglov i Stockholm och kommunen får reda på det.

Eftersom kommunen inte vill följa sina detaljplaner utan istället drar medborgarna hela vägen upp till mark och miljööverdomstolen så kan det ta väldigt lång tid att konstatera om ett bygge följer detaljplan eller inte.
 
T toolman77 skrev:
Min erfarenhet är tvärt om att bygglovshsandläggare sitter och tycker en massa istället för att hålla sig till de regelverk som finns. De ser sig säkert som goda riddare med bevarandets tjänst som skyddar framtiden mot horder av troll som vill bygga sönder allt.
Det blir kanske lätt så om handläggaren har en arkitekturutbildning i botten, att det handlar om ”smak” och inte regler.
 
B b8q skrev:
Jaså? Min erfarenhet är snarare att det är rätt vanligt att nyutbildade arkitekter har svårt att få jobb som arkitekt, så de tar ett jobb några månader som bygglovshandläggare på en kommun. Då blir de sedan mycket mer intressanta att anställa för en arkitektbyrå, när de vet mer om vad en kommuns bygglovsavdelning tycker är viktigt i ritningar mm.
Jag avser nog kanske ren arkitekt. Att vara administratör på en arkitektbyrå är säkert möjligt men inte vanligt att gå den vägen. Du beskriver vägen; nyutbildad arkitekt som tar jobb som bygglovshandläggare…jag beskrev att det är ovanligt med bygglovshandläggare som får jobb på arkitektbyrå. Kan givetvis vara helt felaktig men känner inte till någon som gått den vägen med de arkitekter jag dagligen jobbar mot.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
M maximm skrev:
Så var snälla mot era bygglovshandläggare, de gör sitt bästa för er. I slutändan presenterar de bara beslut som andra tagit, de försöker aldrig vara onda eller otrevliga. De behöver vara försiktiga och noggranna för att skydda kommunen och faktiskt sig själva, de kan bli stämda för tjänstefel om de gör något felaktigt.
Bestäm dig! Gör de sitt bästa för den sökande eller för att skydda den kommunala organisationen? Att de skulle kunna bli stämda för tjänstefel är förstås också snömos, vi har inget tjänstemannaansvar i Sverige.

Planmonopolet är något som gör att enskilda har en väldigt svag ställning beträffande vad dd kan göra med sina fastigheter. Att enskilda tjänstemän försöker göra rätt är förstås bra, men på det stora hela ansluter jag mig till det @Claes Sörmland skrivit: automatisera mera! Och avreglera gärna en hel del också.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
M maximm skrev:
De behöver vara försiktiga och noggranna för att skydda kommunen och faktiskt sig själva, de kan bli stämda för tjänstefel om de gör något felaktigt.
Försvann inte tjänstemannaansvaret 1976 kanske......
 
Jag tänker att man kunde börja med att inte anställa arkitekter som bygglovshandläggare eftersom deras utbildning verkar endast till en lite del relevant.
 
M
B Baskavoda skrev:
Hur kommer det sig att bygglovsavdelningarna som nu är så högt belastade pga corona och andra anledningar inte hanterar problematiken utan istället bara säger att det är mycket och göra och att det kommer ta lång tid?

Är det väldigt svårt att anställa handläggare?
Vill man inte anställa? Finns det inte pengar att anställa?

Jag förstår inte!
Samma förklaring som för allting i offentlig sektor lathet och inkompetens!
 
B Baskavoda skrev:
Är det väldigt svårt att anställa handläggare?
Vill man inte anställa? Finns det inte pengar att anställa?

Jag förstår inte!
1) Ja, det är stor brist.
2) Jo, om man kunde.
3) Nej. Så gott som alla kommuner lider under ständiga besparingskrav, precis som sjukvården, och det som ger snabbast effekt är att minska på personal.

Din fråga kunde lika gärna lyda ”Hur kan det vara så långa operationsköer?” Med samma svar.
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bestäm dig! Gör de sitt bästa för den sökande eller för att skydda den kommunala organisationen? Att de skulle kunna bli stämda för tjänstefel är förstås också snömos, vi har inget tjänstemannaansvar i Sverige.

Planmonopolet är något som gör att enskilda har en väldigt svag ställning beträffande vad dd kan göra med sina fastigheter. Att enskilda tjänstemän försöker göra rätt är förstås bra, men på det stora hela ansluter jag mig till det @Claes Sörmland skrivit: automatisera mera! Och avreglera gärna en hel del också.
Du kan fortfarande bli polisanmäld för tjänstefel som kommunal tjänsteman. Hände en kollega till mig, blev förhör hos polisen och allt möjligt.
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Samma förklaring som för allting i offentlig sektor lathet och inkompetens!
Det märks att du aldrig jobbat i offentlig förvaltning.
Att ”såga” generellt är sällan intelligent och ger bara upplysning om ditt personliga synsätt som dessutom är gravt felaktigt.
Såklart finns det lathet och inkompetens även i offentlig förvaltning…precis som det finns i privat regi. Det finns det otaliga trådar om här på forumet.
Nu tror jag inte TS är intresserad av ditt ovidkommande svar utan är mer seriös än så.
 
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Får sthlms befolkning riva om man bygger enl detaljplan men utan lov?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.