Varför dras draperiet mot en när man duschar? Riktigt irriterande. Hur kan man förhindra det? Sy fast blyklumpar längst ner? ;)
 
Prova att duscha i kallvatten :eek:
 
När vi hyrde stuga i fjällen och hade detta problem kom jag på att man kunde värma upp bastun och öppna dörren mellan duschrummet och bastun. Då drogs draperiet ut i rummet mot värmen istället....

Någon serös lösning kan jag inte komma på.
 
Det är fysikaliska lagar som gäller :) jag läste en förklaring till varför det inträffar men har inte boken här nu och vill inte chansa och skriva fel, jag skriver så mycket dumt ändå :D
 
När du duschar inne i ditt draperi blir luften där varmare än utanför. Den varma luften stiger uppåt, och då måste det naturligtvis fyllas på underifrån. Så du får en vind som blåser draperiet mot dig. Du får alltså ett väderfenomen i liten skala.
Och du är ju redan inne på lösningen: blyklumpar. Det finns vikter att köpa att fästa i underkant på draperiet. Det kan också vara som en inplastad kedja av bly som man stoppar in i fållen.
 
Enklaste lösningen är att köpa ett duschdraperi som är lite tungt, typ PVC (fast det börjar ju bli lite sällsynt). Tygvarianter är ju hopplösa!

De jag har haft av plast har varit snälla och hängt rakt ner.
 
Sätt en dusch till utanför draperiet så blir det jämnvikt... :p
 
andersmc skrev:
När du duschar inne i ditt draperi blir luften där varmare än utanför. Den varma luften stiger uppåt, och då måste det naturligtvis fyllas på underifrån. Så du får en vind som blåser draperiet mot dig. Du får alltså ett väderfenomen i liten skala.
Och du är ju redan inne på lösningen: blyklumpar. Det finns vikter att köpa att fästa i underkant på draperiet. Det kan också vara som en inplastad kedja av bly som man stoppar in i fållen.
Sant!

Det finns en till faktor (minst) som spelar in. Vattnet som strömmar ur duschmunstycket "drar med" sig luftpelaren i duschen. Luften börjar alltså röra sig nedåt. Fysikaliskt gäller (Jag besparar er de torra detaljerna) att en luftmassa som förflyttas snabbt genererar ett lägre tryck än vad en "långsammare" massa gör. Det blir alltså ett undertryck inne i duschen, jämfört med rummet utanför. Det högre trycket utanför "preassar" duschdraperiet innåt.

För att komma ihåg fenomenet kan man tänka på en flygplansvinge. En flygplansvinge har en konvex rundning uppåt samtidigt som undersidan är i stort sett plan. Då planet färdas i luften kommer den omgivande luften att pressas undan av vingen. Den luft som trycks går över vingen behöver tillryggalägga en längre sträcka, än luften som går under, för att passera vingen. Eftersom "uppåtströmmen" färdas en längre sträcka på samma tid så måste dess hastighet vara högre. Högre hastighet ger lägre tryck. Det högre trycket på undersidan av vingen trycker planet uppåt.
 
[off topic] Fast när det gäller flygplansvingar så spelar Coandaeffekten (luften klänger fast vid en yta) större roll än Bernoullieffekten (olika hastigheter ger olika tryck). Annars hade inte pappersflygplan eller andra plan med symmetrisk vingprofil flugit, och en profil med undercamber hade gett sämre lyft än en med slät undersida :)

[on topic] Vad det gäller duschdraperier så tror jag att den varma luften som stiger och går ut ovanför draperiet och sedan måste ersättas med luft utifrån spelar störst roll. Man kan ju testa genom att hänga draperiet dikt an mot taket och se om det fortfarande åker inåt? Eller som Matarese föreslår, duscha i kallvatten.
 
eller skaffa en duschkabin eller motsvarande
 
Jag tror snarare på Bernoullieffekten, den som säger att det bli undertryck. Prova att hålla två papper parallellt och blåsa mellan dem, då dras papprena ihop.

Vi har köpt sådana där tyngder som man hänger i dukar utomhus för att sätta i duschdrapperiet.
 
Jag tog bort draperiet och byggde en vägg i glasbetong, som tur är dras inte den emot mig när jag duschar.
 
Jo, Bernoulli/Coanda brukar dela upp teoretikerna i två läger :) Fast jag har inte träffat någon Bernoullinist som kan förklara vaför en symmetrisk profil lyfter :p

För att dra in ett duschdraperi behövs en snabb och konsistent luftström (jmfr. att blåsa mellan papper), förklarat med Bernoullieffekten, men inte blåser det väl på det sättet i en dusch? Det borde väl snarare bli rätt kaotisk turbulens av strålande vatten, värme/kyla och den duschandes rörelser?
 
haha..vilken underbar diskussion :)
glasbetongvägg får inte plats, inte duschkabin heller.
tror mest på ylvens förslag om duk-tyngderna :)

Tack för alla förklaringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.