P
Maskintok skrev:
Blev inte frågan mer vad vederbörande kunde bevisa i det fallen...?
I en domstol handlar det alltid om vad som kan bevisas.
Här kunde man ju faktiskt bevisa att det Ebba skrev var sanning och detta borde ha varit helt friande.
Det kanske det borde, men det är det inte.
Men i metoo fallen hade man inget annat än en anklagelse och hörsägen att gå på... Vilket blir mer åt just förtal..
Jag kommer bara ihåg ett av de fallen. Där fälldes den åtalade.
 
Redigerat:
P
Fairlane Fairlane skrev:
Lagen om förtal är vad den är. Den kan anses bra eller dålig, men den är vad den är. Det är dock lite intressant att inte Enba Busch vill ändra den lagen, så hon verkar vara nöjd med den, och då är det väl ok att hon dömdes efter den också?!
Busch hade uppenbarligen dålig koll på lagstiftningen om ärekränkning, men hon kan knappast säga att hon vill ändra på den utan att ha sitt parti med sig. En ändring som innebär att allting som är sant får uttalas offentligt är en ganska radikal ändring och bör inte genomföras lättvindigt. Riktigt så dålig politiker är inte Busch att hon inte inser det.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Bara om du pratar om dem på ett sätt som är ärekränkande samt bedöms vara utanför allmänhetens intresse. Tex är nog väldigt få sanningar förtal när det handlar om en partiledare eller ett partis inre krets.
Jodå. Man ska bara inte tro att man kan säga samma sak om en medlem i en förening som man kan säga om föreningen.

Det finns exempel när någon har fällts för förtal pga av att den inte nöjde sig med att "förtala" ett bolag utan även dess företrädare.
 
P
Snailman Snailman skrev:
Mona valde väl också att skriva på ett strafföreläggande, så Ebba är ju inte enda politikern som gjort det.
Sahlin var dock inte partiledare vid det tillfället.
 
P
P
F fsn skrev:
vad jag menar är att de män som pekats ut som har fällts eller bevisats skyldiga borde ha samma rätt som juristen när det gäller förtal då, trots att dom är skyldiga. Men vad jag vet så är det endast utpekade män som senare har frikänts som har drivit nån form förtalsmål.
OK, tack för klargörandet!
Det är mycket som spelar roll i sådana här mål, så det är vanskligt att jämföra. Speciellt utan att känna till alla detaljer. T.ex. så spelar det stor roll hur den presumtivt förtalade kan antas påverkas yrkesmässigt och socialt.
 
Snailman
P pmd skrev:
Sahlin var dock inte partiledare vid det tillfället.
Nej, partiet tog väl bättre hand om henne när hon var partiledare, såg tex till att hon fick en egen parkeringsplats vid regeringskansliet så hon inte behövde fortsätta samla på sig en massa obetalda parkeringsböter osv.
 
P
Min poäng är att det blir mer uppståndelse kring en partiledare än kring en f.d. partiledare.
 
F fsn skrev:
Jag tycker verkligen att det ligger i allmänhetens intresse att få veta vilken brännvins-advokat (eller jurist då) som processar mot en partiledare.
Varför då? Ombudet är ju just bara ombud, inte motpart. Själv tycker jag inte ens att motparten, alltså Bolin i det här fallet, är av allmänt intresse, än mindre hans ombud.

Att bli en semi-offentlig person bara för att man processar mot en kändis är ett problem. Långt ifrån alla söker rampljuset på det viset, och så länge man verkar inom det juridiska systemet eller ens i kanten av det acceptabla borde man få klara sig utan nämnvärt medialt ljus även om motparten är berömd.

Annars hamnar vi ju i den ”den starkes rätt” som vissa pratar om, alltså att man måste vara oförvitlig bara för att man får ett politiskt djur som motpart. Vi har lagar det ska dömas efter; idealt borde dessa följas på samma vis oberoende av vilka parterna och deras ombud är.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
I en domstol handlar det alltid om vad som kan bevisas.

Det kanske det borde, men det är det inte.

Jag kommer bara ihåg ett av de fallen. Där fälldes den åtalade.
fanns en hel del som säkert inte ville fortsätta bråka men som kunde ha stämt om de ville...
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Ombudet är ju just bara ombud, inte motpart. Själv tycker jag inte ens att motparten, alltså Bolin i det här fallet, är av allmänt intresse, än mindre hans ombud.

Att bli en semi-offentlig person bara för att man processar mot en kändis är ett problem. Långt ifrån alla söker rampljuset på det viset, och så länge man verkar inom det juridiska systemet eller ens i kanten av det acceptabla borde man få klara sig utan nämnvärt medialt ljus även om motparten är berömd.

Annars hamnar vi ju i den ”den starkes rätt” som vissa pratar om, alltså att man måste vara oförvitlig bara för att man får ett politiskt djur som motpart. Vi har lagar det ska dömas efter; idealt borde dessa följas på samma vis oberoende av vilka parterna och deras ombud är.
Du svarar ju på det själv, för att det är en offentlig person inblandad och då kommer det ämnet att vridas ut som en disktrasa. Finns det sen ett ombud med en snaskig bakgrund och som upp till det driver en lobbyorganisation för missförstådda våldtäktsmän så kanske man kan räkna med att bli offentlig, samt offentligt granskad.

Juristen i fråga sökte själv media och offentlighet när det passade dennes syfte och pep som en kulting när det inte passade.

Dont hate the player, hate the game.

Tror du fö att alla andra som kallas offentliga har valt det själva?

Det är helt sjukt att det till att börja med är möjligt att förtala nån med dokumeterad fakta och sanning. Och det är precis lika sjukt att det finns en vinkling på det som gör detta ”förtal” lagligt om det finns ett allmänintresse.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Juristen i fråga sökte själv media och offentlighet när det passade dennes syfte och pep som en kulting när det inte passade.
Ja, och det är ju ombudets roll, att dra fram saker som talar för klientens sak. En advokat hade sannolikt inte gått lika långt i media, men det i sig tycker jag inte gör ombudet till en legitim måltavla.

Jag har som jag skrivit ett flertal gånger inget till övers för Binninge, men det Ebba Busch drog fram om honom hade inget med vare sig målet eller motparten att göra. Det var rent förtal i syfte att svärta ner ombudet och det åker man med största sannolikhet för i en rättegång.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Tror du fö att alla andra som kallas offentliga har valt det själva?
Nej, men det är inte ett skäl till att vidga den kretsen än mer bara för att rännstensjournalistiken vill ha klick.
 
F fsn skrev:
Det är helt sjukt att det till att börja med är möjligt att förtala nån med dokumeterad fakta och sanning. Och det är precis lika sjukt att det finns en vinkling på det som gör detta ”förtal” lagligt om det finns ett allmänintresse.
  1. Pelle Klant, pappa till tre, jobbar på det lokala ICA-lagret, blir dömd för grov misshandel för att ha slagit ner två homosexuella i en park lördag kväll.
  2. Stefan Löfven, partiledare för Socialdemokraterna, statsminister, blir dömd för grov misshandel för att ha slagit ner två homosexuella i en park lördag kväll.

Du tycker inte att det finns större allmänintresse och att det också är mer försvarligt att publicera domen i punkt 2 än i punkt 1?
 
Snailman
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Ombudet är ju just bara ombud, inte motpart. Själv tycker jag inte ens att motparten, alltså Bolin i det här fallet, är av allmänt intresse, än mindre hans ombud.

Att bli en semi-offentlig person bara för att man processar mot en kändis är ett problem. Långt ifrån alla söker rampljuset på det viset, och så länge man verkar inom det juridiska systemet eller ens i kanten av det acceptabla borde man få klara sig utan nämnvärt medialt ljus även om motparten är berömd.

Annars hamnar vi ju i den ”den starkes rätt” som vissa pratar om, alltså att man måste vara oförvitlig bara för att man får ett politiskt djur som motpart. Vi har lagar det ska dömas efter; idealt borde dessa följas på samma vis oberoende av vilka parterna och deras ombud är.
Har du helt missat vilken av parterna som använde sig av pressen? Och dessutom planerade det på Facebook (det var inte Ebba). Så rimligtvis uppfattade sig Ebbas motpart som den starkare.

Det kan väl rimligtvis inte vara någon som tycker att Ebba har tjänat på att gå till pressen? Så det stämmer att parterna var ojämlika och det var Ebba som var den svagare. Tvärtemot vad du inbillat dig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.