Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
M mickef skrev:
Fler har ju antikroppar nu antagligen en stor del, kanske alla, överlevande som smittades innan vaccinet så vi får nog vänta på en utvärdering tills det värsta har lagt sig.
Betydligt fler har vaccinerat sig än som fått covid-19.
 
P
R Ring skrev:
Och varför har vi inga poliorestriktioner?
Det får du räkna ut själv. :)
Ledtråd: "beläggning".
 
P pmd skrev:
Ett litet sidospår angående termen långtidscovid.
[länk]
Inte utan att jag håller med.

F.ö. är väl andelen covid-19-sjuka som har fått postcovid en ensiffrig procentsiffra?

Jag hittade det här som säger att 11000 personer i Sverige hade fått diagnosern postcovid fram till i juni i år.
[länk]
Med 1159560 bekräftade fall av covid-19 i Sverige (idag) blir det knappt en procent som har drabbats av postcovid.

Det är förstås i underkant eftersom fallen var färre i juni än nu, men jag tvivlar på att man kan komma upp i 30 % ändå. Den här artikeln säger 16046 fall av postcovid i april. Det blir 1.4 procent med samma höftning som ovan.
[länk]
Diagnostiserade fall är inget att gå efter. Det är jättesvårt att få en diagnos och lång ifrån alla försöker. Då är vetenskapliga studier betydligt bättre och det finns rätt många nu

Det flesta undersökningar jag läst landar i spannet 10-40% men det blir stora skillnader beroende på vilket tidsspann man studerat. Definitionen är väl också inte satt lika i alla studier men går man på bara ett kvarstående symtom och tex 2 månader blir det tyvärr många.

Mer intressant och med större magnitud är ju den gruppen som har svårare påverkan och som inte tycks ge sig med tiden. Där långtidscoviden tydligt påverkar livskvalitet och arbetsförmåga.
 
P pmd skrev:
Betydligt fler har vaccinerat sig än som fått covid-19.
Jag menade att många har genomgått Coviden och är skyddade till viss del och resten vaccinerade, därav mindre fall nu.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
De med genomgången covid är dessutom mer skyddade av sin egen immunitet än av immunitet via vaccinen. Se t.ex: https://www.swfinstitute.org/news/8...ws-natural-immunity-superior-to-covid-vaccine
Länk till studie:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.24.21262415v1

En sak som är oroande idag är att Sverige börjat vaccinera barn mellan 12 och 18, trots att studier visar att just denna åldersgrupp har 6 gånger större risk att råka ut för biverkningar av vaccin än att drabbas av svår covid:
https://www.theguardian.com/world/2...zer-jab-side-effect-than-covid-suggests-study
Länk till studie:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.30.21262866v1

Enligt Folkhälsomyndigheten sker denna vaccination för barnens skull, inte för att minska smittspridningen i samhället.

Se följande artikel i läkartidningen:
https://lakartidningen.se/opinion/d...-12-ar-mot-vetenskap-och-beprovad-erfarenhet/

I artikeln står även följande: "Samtliga coronavacciner har ett villkorat godkännande [19]. Läkemedelsföretagen har fram till årsskiftet 2022/2023 på sig att visa att vaccinerna håller vad de lovat. Det innebär att vi befinner oss i en fas 3-studie i en läkemedelsprövning."
 
  • Gilla
EL0 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
De med genomgången covid är dessutom mer skyddade av sin egen immunitet än av immunitet via vaccinen. Se t.ex: [länk]
Länk till studie:
[länk]
Det är välkänt men det är en omöjlighet att låta 2/3 av befolkningen bli sjuk under 9 månader utan att det blir väldigt många döda. Däremot har det gått utmärkt att vaccinera 2/3 av befolkningen på 9 månader utan en massa dödsfall och överbelastad sjukvård.

S SnickareHobb skrev:
En sak som är oroande idag är att Sverige börjat vaccinera barn mellan 12 och 18, trots att studier visar att just denna åldersgrupp har 6 gånger större risk att råka ut för biverkningar av vaccin än att drabbas av svår covid:
[länk]
Länk till studie:
[länk]

Enligt Folkhälsomyndigheten sker denna vaccination för barnens skull, inte för att minska smittspridningen i samhället.
Nu vrider du på sanningen, i artikeln står det 4-6 gånger.
Att råka ut för biverkningar är verkligen inte jämförbart med att få svår covid.

När de har gjort jämförelsen med sjukhusinläggning så har de bara jämfört med sannolikheten att det ska inträffa under 120 dagar men är man ovaccinerad så är man det inte bara under 120 dagar utan under lång tid och det innebär att om man i stället jämför med 1 år så är sannolikheten för att behöva sjukhusvård pga. allvarlig covid 3 gånger större, dvs. i samma nivå som de fick för hjärtmuskelinflammation.

Jag kan inte se att de har tagit hänsyn till möjligheten att barnen har fått hjärtmuskelinflammation av någon annan anledning än vaccinet. Det är ju faktiskt något som inträffar då och då.

According to the UK medicines regulator, the rate of myocarditis after Covid vaccination is only six per million shots of Pfizer/BioNTech.
Varför får man mycket högre värden i den amerikanska studien än i UK?
Är det något som är fel i hur den amerikanska studien har gjorts?
Kanske:
which found that the interpretation of the findings was limited by the fact that the study did not take into account differences in treatment practices when comparing hospitalisation rates between Covid-19 infections and myocarditis and pericarditis presenting post-vaccination, and there was no assessment of severity and duration of illness after admission.
Till nackdelen med att få covid hör även risken för postcovid, alltså inte allvarligt sjuk men fortsatt sjuk så att man inte får ett normalt liv efteråt.

För mig så innebär det att det fortfarande är bättre att vaccinera 12-15 år än att låta dem bli sjuka.

Fohm har publicerat ett dokument med underlaget för beslutet att vaccinera 12-15 år. Har du läst det?

S SnickareHobb skrev:
I artikeln står även följande: "Samtliga coronavacciner har ett villkorat godkännande [19]. Läkemedelsföretagen har fram till årsskiftet 2022/2023 på sig att visa att vaccinerna håller vad de lovat. Det innebär att vi befinner oss i en fas 3-studie i en läkemedelsprövning."
Att det står i en debattartikel gör det inte till en sanning. Sanningen är att fas 3-studien avslutades för ungefär ett år sen.
Kanske beror det på att de som har undertecknat debattartikeln har alla möjliga inriktningar och inte är särskilt väl insatta i läkemedelsgodkännanden eller så tillhör de den grupp av läkare som vill underminera Fohm:s arbete.

Från kommentarsfältet:
Barn drabbas direkt negativt av skolstängningar och nedskärningar av samhället drabbar unga i mycket hög grad. Vaccin är den mest effektiva åtgärden mot smittspridning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens
@mickef
Det verkar som att du inte får stöd från någon för ditt påstående att fler än 1 på 1 miljon dör av covid vaccinerna i Sverige.

Exakt vad jag misstänkte. Ett rent påhitt från din sida.
 
J
S SnickareHobb skrev:
De med genomgången covid är dessutom mer skyddade av sin egen immunitet än av immunitet via vaccinen. Se t.ex: [länk]
Länk till studie:
[länk]

En sak som är oroande idag är att Sverige börjat vaccinera barn mellan 12 och 18, trots att studier visar att just denna åldersgrupp har 6 gånger större risk att råka ut för biverkningar av vaccin än att drabbas av svår covid:
[länk]
Länk till studie:
[länk]

Enligt Folkhälsomyndigheten sker denna vaccination för barnens skull, inte för att minska smittspridningen i samhället.

Se följande artikel i läkartidningen:
[länk]

I artikeln står även följande: "Samtliga coronavacciner har ett villkorat godkännande [19]. Läkemedelsföretagen har fram till årsskiftet 2022/2023 på sig att visa att vaccinerna håller vad de lovat. Det innebär att vi befinner oss i en fas 3-studie i en läkemedelsprövning."
Nu är jag inte helt övertygad om att massvaccinera barn i den åldern än, men känner mig nödgad att svara på detta pga artikeln om hjärtrelaterade biverkningar hos barn då jag misstänker att den kommer lyftas frekvent.

För det första är det en preprint. Var försiktig med att tolka sådana preprints, särskilt om du inte kan metoden. Skumma kommentarsfältet så får du en uppfattning om problem i studien.
Det mest uppenbara är att de förutsätter ett orsakssamband mellan vaccinationen och händelsen. Peri-/myokardit förekommer även utan vaccination, och är inte så väldans ovanligt. Ett enkelt sätt att se om incidensen (fall i population under tidsperiod) ens är förhöjd hade varit att jämföra med det förväntade antalet fall, så kallad standardiserad incidensratio.

Sen om nu naturlig sjukdom ger bättre skydd än vaccination så minskar det väl inte effekten av vaccin? Det är väl jättebra om det ger ännu bättre skydd, men vissa får betala ett högt pris för det skyddet - och vilka vet vi ju inte på förhand.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
@mickef
Det verkar som att du inte får stöd från någon för ditt påstående att fler än 1 på 1 miljon dör av covid vaccinerna i Sverige.

Exakt vad jag misstänkte. Ett rent påhitt från din sida.
Nu får du skärpa dig.
 
J
M mickef skrev:
Nu får du skärpa dig.
Ingen har väl dött av vaccinet? Vad har jag missat nu?
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Diagnostiserade fall är inget att gå efter. Det är jättesvårt att få en diagnos och lång ifrån alla försöker.
Det är inte heller alla som försöker få en diagnos som faktiskt har postcovid.

Försöker få en diagnos, förresten? Det är fullt rimligt att en läkare som får en begäran av en patient om en viss diagnos blir skeptisk. Såvida inte patienten också är läkare förstås.
Då är vetenskapliga studier betydligt bättre och det finns rätt många nu
Det är rimligt. Sådana studier bör väl vara baserade på verkliga fall, så hur skiljer de sig från att använda statistiken i sjukvården?
Det flesta undersökningar jag läst landar i spannet 10-40% men det blir stora skillnader beroende på vilket tidsspann man studerat. Definitionen är väl också inte satt lika i alla studier men går man på bara ett kvarstående symtom och tex 2 månader blir det tyvärr många.
Finns det någon sammanställning att läsa?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
S SnickareHobb skrev:
De med genomgången covid är dessutom mer skyddade av sin egen immunitet än av immunitet via vaccinen.
Det är en jättebra idé att bli smittad för att skaffa sig immunitet, men bara om man överlever.
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag menade att många har genomgått Coviden och är skyddade till viss del och resten vaccinerade, därav mindre fall nu.
Eftersom betydligt fler har vaccinerat sig än som fått covid-19 så är det vaccineringarna som är den största orsaken till att det är färre fall nu.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Eftersom betydligt fler har vaccinerat sig än som fått covid-19 så är det vaccineringarna som är den största orsaken till att det är färre fall nu.
Precis, det är naturligtvis vaccinet som trycker ner kurvorna. Annars hade man kunnat låta alla skaffa antikroppar på det gamla onda sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.