Är det inte bara att knata in till lastbilsgrannen (med en pava vin, äsch, jag menar fredspipa såklart, och snacka om saken? Diskutera fram en lösning. De tar ett par maskiner och lite jord och stenar som de bekostar eller delar på, och så fixar ni en bra plantering med lagom kurva för långtradarna tillsammans.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så marken strax till vänster om huset tillhör inte tomten?

För övrigt tycker jag ordet tomt är rätt svåranvänt. Det verkar vara väldigt väldefinierat för de som använder det men definitionerna verkar kunna vara rätt olika. Kan någon ge någon slags "officiell" definition av ordet?

Edit: Skrev först höger när jag menade vänster. :oops: Och jag syftar på bild två i #58.
Korrekt! Går dock inte att säga exakt var gränsen går, med mindre än att staket eller häck sätts upp som hävdar gränsen. Det beror ju delvis på att det går en väg in mellan TS och företaget, även den har ett vägområde och det är någon sorts skaft till en annan fastighet där också kan man se.

Inte heller det som är utanför staketet tillhör själva tomten, så mot gatan slutar tomten vid staketet, resten tillhör vägområdet även om fastighetens gräns inte är där.

Om vi för enkelhetens skull antar att kartan på Hitta stämmer (det gör den faktiskt ibland), så äger ju TS enligt vad jag kan se även en del av vägbanan. Men det går lik förbannat inte att hävda att andra inte får använda vägen.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
P
Många som har väldigt svårt att förstå att tomtgränser inte betyder att man har fullständigt veto över all mark innanför ens tomtgränser utan det kan finnas både väg och vägområde som går inne på tomten och man kan i många fall inte göra mycket åt det. särskilt inte när vägen gått där sen 40-70 år tillbaka i tiden. om vi inte ska börja räkna centimetrar... :)

korkade ideer om vägtullar och liknande svammel tyder ju bara på vart kunskapsnivån ligger nånstans..

Den delen av ens tomt där man har större rättigheter är ju inom ens hemfridzon men den behöver inte alls stämma överens med tomtgränser Även om den KAN göra det.

Finns ju många som vi även sett exempel på i tråden som äger tomtmark som det ligger stora vägar på och antalet med små vägar på är ju enormt mycket fler.

Så visst kan man reta sig på att dom genar där men det lär inte komma mycket gott ur att sätta stenar eller annat skit där som troligen kommer bli nerkört iallafall och man blir bara "stollen" på hörnet och skapar onödiga konflikter. och inte ens om du lyckas filma nån regplåt på ett släp som genar så kommer det ju inte bli lätt att komma nånstans med det.. åkeriet har ingen skyldighet att hålla koll på vem som drog släpet vilken dag så det kommer mest bli en massa meningslösa polisanmälningar som iaf bara blir nedlagda i brist på bevis även om det finns på film.. man skapar liksom bara en massa strul även för sig själv.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Vi som drabbas av att andra tar för sig av och utnyttjar ens fastighet kanske tycker problemet är större?
Kan t.ex tycka att folk som tar lunchpaus på ens uteplats behöver uppläxas ordentligt samma med såna som parkerar eller tycker det går utmärkt att köra över fastigheten av olika anledningar……. Sånt och skräp som olovligen dumpas gör ju att stenar och bommar kommer upp…. Här har man till och med börjar gräva bort skogsvägarna……
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Många som har väldigt svårt att förstå att tomtgränser inte betyder att man har fullständigt veto över all mark innanför ens tomtgränser utan det kan finnas både väg och vägområde som går inne på tomten och man kan i många fall inte göra mycket åt det. särskilt inte när vägen gått där sen 40-70 år tillbaka i tiden. om vi inte ska börja räkna centimetrar... :)
Ja ändrar du ordet tomt till fastighet håller jag med. Som det står nu håller jag inte med.

Om vi anammar definitionen av tomt i #72 så "kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov."

Med andra ord kan det aldrig finnas en väg på tomten utan tomten upphör där väg/vägområde börjar. Eller...
 
  • Gilla
Tokskalle och 2 till
  • Laddar…
Tittar man på bilderna tycker jag dock att man kan förstå TS lika mycket som grannen (eller mer). TS fastighet är oerhört liten (kanske är även grannfastigheten TS tomt, men ändå), så om vägområdet faktiskt inte går in över TS kil förstår jag fullt och väl irritationen. Att flytta infarten till industrifastigheten några meter är ju inte heller någon stor sak.

Så jag tycker TS borde ta reda på mer om vägen och sen faktiskt med större stenblock eller rejäla stolpar märka ut en tomtgräns. Det behöver inte vara allra längst ut i spetsen av fastigheten bara för att, utan kan ju vara någon meter in även om det inte finns något tydligt vägområde.
 
  • Gilla
Daniel el travieso och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ja ändrar du ordet tomt till fastighet håller jag med. Som det står nu håller jag inte med.

Om vi anammar definitionen av tomt i #72 så "kan en tomt aldrig omfatta allmän plats. Allmän plats är definierat i PBL som en gata, en väg, en park, ett torg eller ett annat område som enligt detaljplan är avsett för gemensamt behov."

Med andra ord kan det aldrig finnas en väg på tomten utan tomten upphör där väg/vägområde börjar. Eller...
Jag tror tyvärr dom flesta folk utan vana ifrån mer korrekt svenska i jurdik eller liknande som håller på mer med bygglov osv där man har gått och fått lära sig mer tydligt vad dom olika egentligen betyder..
Ofta kallas allt för "tomt" innanför sina tomtpinnar och det blir rörigt i såna här trådar när man slarvigt använder uttryck som många och även jag slarvar med hur dom ska användas eller vissa har ingen aning om vad som skiljer fastighet och tomt osv
Tror det bättrar på mängden missförstånd i dessa trådar. :)
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ofta kallas allt för "tomt" innanför sina tomtpinnar och det blir rörigt i såna här trådar när man slarvigt använder uttryck som många och även jag slarvar med hur dom ska användas eller vissa har ingen aning om vad som skiljer fastighet och tomt osv
Så är det med de flesta fackuttryck. Även om ord ursprungligen kan ha varit synonyma väljer man ut något för att mer specifikt definiera det, som fastighet.

Sen har ju tomt genom strandskyddet fått sin speciella definition med tomtplatsbestämning. Och så har vi hemfridszon, och även tomt ur ett skattemässigt perspektiv. Alla överlappar de varandra på olika vis.

Så att det är svårt att säga rätt är fullt begripligt, för även juridiskt används begreppen olika beroende på disciplin. Men fastighetsrättsligt är det förstås bra att förstå att det kan vara skillnad på fastighet och tomt även på en enkel villatomt…
 
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
P
så man kan egentligen också vända det tvärtom...

Om det nu har gått väg över hörnet sen 60 talet så är det inte alldelles enkelt eller självklart i att det skulle vara fel och att man kan göra så mycket åt det..

Vi saknar ju i sverige en stark äganderätt där man har fullständigt rätt att bestämma fullständigt om allt innanför ens tomt pinnar. det är inte som i nån gammal western film där man kan skjuta alla som kliver innanför tomtgräns... :)

Men mångas moraliska åsikter så vill man tro att man har fullständiga rättigheter och veto mot allt innanför ens tomtgränser.. släpper man på den villfarelsen så kommer livet bland andra människor att gå mycket enklare och skapa mycket mindre konflikter..
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
C
Jag fattar inte riktigt diskussionen.
- Detaljplanen visar att vägen går över hörnet på TS fastighet.
- Vägens verkliga sträckning följer i stort sett detaljplanen.
- Vägområdet är tydligt definierat med en asfalterad vägbana.

Vill man ändra på det får man väl ta det den formella vägen och begära ändring av detaljplanen?
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
Fastigheten ”S:10 2” tillhör en samfällighet.

Med andra ord så är inte hela grusade triangeln TS fastighet.
Som jag förstår det så är det bara detta lilla område (blåmarkerad) av ”grusvägen” som tillhör TS fastighet
Flygbild över fastigheter med markerade gränser och ett blåmarkerat område indikerat som TS fastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grusad korsning med överlagt blått och rött områdesmarkering framför hus och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rödmarkerade området tillhör samfälligheten.

Edit: Grusvägen upp tillhör fastighet 2:86, asfaltsvägen framför TS tillhör samfällighet S:7.
 
Redigerat:
  • Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Så här går min tomtgräns röd markering. fast jag tror att tomten är till den orange streckade.
Bussmotor Bussmotor skrev:
har funderat på det. Har funderat på att göra nivåskillnad och sätta dit ett staket så ingen som cyklar eller går gör illa sig.
R Robert-san01 skrev:
Vill du inte att de skall köra där får du lov att anlägga något. Gigantisk blomlåda, stolpe, staket, mur osv. Som det ser ut nu så förstår jag att de genar över ditt hörn.


[bild]

Har det stått ett garage i ditt hörn en gång i tiden? Det ser ut så i detaljplanen. Kan du inte bara söka bygglov och bygga upp det igen?
 
C Crippe_Crull skrev:
Jag har själv haft problem med att tidningsbud, budbilar och andra stressade chaufförer genade via min tomt till gång/cykelbana förbi vägspärren. Jag löste genom att lägga två stenbumlingar väl synliga i gräset.

Gräset växte på och man kan väl säga att U157 i Karlskrona har vissa likheter med utfallet senare på sommaren. Bingo!
Bild?
 
B Blejdarn skrev:
Flera av er använder Hitta.se för att visa tomter, vilket blir rätt otydligt eftersom de blåmarkeras. Ett mycket bättre verktyg är lantmäteriets Min karta (webb, Android och Apple). Ladda hem och få en skitbra flygbild av idag, 70- tal och 60-tal. Några har redan visat bilder från denna i tråden.
Det där fullkomligt skriker osäker fastighetsgräns...
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
På vilket sätt skriker lantmäteriets kartor osäkerhet?
Ja, det är kanske inte på centimetern helt rätt.

Satellitbild av ett bostadsområde med markerade fastighetsgränser och siffervärden från Lantmäteriet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satellitbild på ett bostadsområde med överlagda vita linjer som visar fastighetsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.