F fribygg skrev:
Kör du inte olastat till besiktningen?
Kanske i 82 km/h?
 
C
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt förstår jag inte varför det är ok att köra 3,5 ton bil med 10 ton släp, men inte 3,7 ton bil med 1 ton släp
Båda kombinationerna är väl OK så länge man har rätt behörighet och ingen av kombinationerna går väl att köra med enbart B-behörighet. Eller missar jag nåt här?
 
engs
T Thomas_Blekinge skrev:
Igår lastade jag ett gallersläp med avsågade buskar som jag ställde in i vagnen vertikalt för att spara volym. Topparna tittade ut ovanför gallret med 3-4 dm.
Sedan kom beriden polis (på en BMW), stoppade mig och förklarade att jag inte hade säkrat lasten. För den upplysningen ville han även ha 1500 kr i böter.
Snopen man blir...
Brukade (pre kompostkvarn) vara noga med att lägga klippta buskar med stammen bakåt på släpet. Börja med några rejäla i botten och mindre ovan. Då när man kommer till återvinningen kan man backa upp mot avstjälpningsplatsen, ta tag i understa grövsta buskarna så resten följer med, dra av hela lasset och är klar på under 30s. Istället för att stå och harva på med några pinnar i taget som kilas in i gallret när de dras åt fel håll osv.

Edit: Lastnät är nog bra, "aerodynamiskt" hamnar de ju motvinds så att säga.
 
engs engs skrev:
Brukade (pre kompostkvarn) vara noga med att lägga klippta buskar med stammen bakåt på släpet. Börja med några rejäla i botten och mindre ovan. Då när man kommer till återvinningen kan man backa upp mot avstjälpningsplatsen, ta tag i understa grövsta buskarna så resten följer med, dra av hela lasset och är klar på under 30s. Istället för att stå och harva på med några pinnar i taget som kilas in i gallret när de dras åt fel håll osv.

Edit: Lastnät är nog bra, "aerodynamiskt" hamnar de ju motvinds så att säga.
Alternativt lägg en presenning på flaket innan du lastar så är det bara att ta tag i den och dra ut alltihop på återvinningen
 
De var ju smidigt på den tiden man kunde backa till och kasta rakt ut. På alla ställen jag varit har nu en kant och ett skyddsräcke ivägen
 
  • Gilla
Bunde_man
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
De var ju smidigt på den tiden man kunde backa till och kasta rakt ut. På alla ställen jag varit har nu en kant och ett skyddsräcke ivägen
Jag tycker det brukar fungera när vi pratar om trädgårdsavfall som ris. Min känsla är att det oftast ligger på en asfaltplan och ser ut ungefär så här:

Skylt markerad "Ris" framför en hög med grenar och trädgårdsavfall på en återvinningscentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annat när saker ska ner i containrar då finns ju räcken men naturligtvis kan det se olika ut på olika ställen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
På samma sätt förstår jag inte varför det är ok att köra 3,5 ton bil med 10 ton släp, men inte 3,7 ton bil med 1 ton släp
Lagstiftaren håller ju med om detta och det är ju ändrat med "nya" BE.

Både husbils-situationen och BE-trailers är ju ett resultat av övergångsregler, så för den som tar körkort nu finns ju ingen av dessa möjligheter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det brukar fungera när vi pratar om trädgårdsavfall som ris. Min känsla är att det oftast ligger på en asfaltplan och ser ut ungefär så här:

[bild]

Annat när saker ska ner i containrar då finns ju räcken men naturligtvis kan det se olika ut på olika ställen.
Vilken lyx. Här är där ett kravallstaket för ... långväxta...
 
A Alexn72 skrev:
De var ju smidigt på den tiden man kunde backa till och kasta rakt ut. På alla ställen jag varit har nu en kant och ett skyddsräcke ivägen
Här prova de med att man stod uppe på en "kaj" och skulle kasta ner i en container.

De fick ändra det ganska snabbt för folk slängde det uppe på körbanan istället, helt rätt. Man ska bara backa till för att dumpa skräpet annars dumpar folket det nån annanstans.
 
H
Hmm
 
  • Text på svart bakgrund: "Jag har ett skämt om ett tungt släp. Men orkar inte dra det.
  • Haha
  • Gilla
Screew och 11 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det tycker jag du gör rätt i eftersom du även behöver stava BE som "C" för att få köra något som väger 3900kg....:)
Well, bara med släp. Den är personbilsreggad, så jag kan köra den på vanligt B om jag haft det sedan någon gång på 90-talet, vilket jag har. Det är en sån där gammal rest, ungefär som personbli klass 2.
 
T Troberg skrev:
Well, bara med släp. Den är personbilsreggad, så jag kan köra den på vanligt B om jag haft det sedan någon gång på 90-talet, vilket jag har. Det är en sån där gammal rest, ungefär som personbli klass 2.
Ok, det är någon övergångsregel jag har missat.
 
Är det här godtagbart?
Snett underifrån syns baksidan av en lastbil med lastflaket lastat med betongblock och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera att bilden är tagen snett underifrån. Jag satt i bilen bakom och fotograferade uppåt.
 
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H
Han får hävda det är grov Sten som körs på grus bil.
Men ja dom glider lätt
 
att lägga en sten på något för att hindra det från att blåsa iväg är väl en säker och beprövad lösning :rofl::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.