lilytwig lilytwig skrev:
Men man kan ändå säga att vägen går över tomten. Just vägbiten är då inte tomt, men om vägen inte fanns där så hade det varit tomt.
Visst kan du säga det, men det blir inte rätt för det. Vägen går, utifrån den bild som presenteras, över din fastighet.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Hur kan jag på laglig väg hindra ”folk att hindra. Att använda min hörn på tomten som genväg??[/QUOTE

Jag blir mest nyfiken på varför du retar dig på att de kör där? Vi har områdets brevlådor precis utanför vår tomtgräns och Postnords postlåda. Grannar stannar till på vår tomt och en del vänder inne på vår tomt, för att inte stå ivägen på vägen! Ibland blir det flera bilar som står där, när grannar stannar och pratar lite med varandra. Jag har det hellre så, än att det ska ske trafikolyckor. Sneddar man över din tomt för att få bättre sikt, eller för att inte komma ut i fel körfält när man svänger? Har du tänkt använda marksnutten till något särskilt?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag fattar ingenting av den där bilden.
Tack för informationen, det hjälper säkert TS lika mycket som detta inlägg.
 
  • Gilla
  • Haha
Jag äger ett fint hus och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv haft problem med att tidningsbud, budbilar och andra stressade chaufförer genade via min tomt till gång/cykelbana förbi vägspärren. Jag löste genom att lägga två stenbumlingar väl synliga i gräset.

Gräset växte på och man kan väl säga att U157 i Karlskrona har vissa likheter med utfallet senare på sommaren. Bingo!
 
  • Två stora stenar placerade på en gräsmatta vid en gångväg för att förhindra fordonstrafik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
TSkoogh och 1 till
  • Laddar…
P
Bussmotor Bussmotor skrev:
Hur kan jag på laglig väg hindra ”folk att hindra. Att använda min hörn på tomten som genväg??
Minera.
Näe, du skrev visst laglig. Hm, ett staket är väl det enklaste? Vore det besvärligt? Hur stort är hörnet?
 
P
Isaksmala Isaksmala skrev:
Hade du behövt kilen så hade den väl redan varit bebyggd/anläggd ,verkar ju mest som du måste anekera det för att det är DITT
En mycket bra anledning. Vårt samhälle bygger på att alla (eller åtminstone de flesta) klarar av att skilja på mitt och ditt.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
P pmd skrev:
En mycket bra anledning. Vårt samhälle bygger på att alla (eller åtminstone de flesta) klarar av att skilja på mitt och ditt.
Vissa verkar dock leva efter devisen:
Mitt är det jag har
Ditt är det jag tar
Det är sorgligt.
 
P
Inte bara sorgligt utan även olagligt. Inte tillämpbart, dock, i det här fallet tror och hoppas jag.
 
Lite för hätskt och lite för lite ambition att försöka få TS att förstå den andra sidan av saken tycker jag. Och de försök som gjorts har ofta varit via länkar eller oneliners. Bättre än såhär brukar det kunna bli på nära 100 inlägg. Nedan är vad jag saknar/tycker kommit fram för dåligt.
  • Tomten är ofta mindre än fastigheten. Det räcker inte att se fastighetsgränserna för att avgöra vad som är tomtmark, inte ens i villaområden.
  • På detaljplanekartan verkar den yttersta spetsen av fastigheten vara en del av vägområdet. Hur stor den spetsen borde vara ligger det i TS intresse att undersöka.
  • Ett outnyttjat grusat hörn i anslutning till vägen är näppeligen tomtmark. Men det skulle kunna bli om TS vårdade och hägnade in den bättre (det som inte är en del av vägområdet).
  • Aggressiviteten skymmer sakfrågan. TS verkar väldigt upprörd. Det visar sig normalt i sådana här sammanhang bero på mer än det först beskrivna. Få upp det på bordet och bena upp och red ut.
 
  • Gilla
Räknenisse och 10 till
  • Laddar…
Det ser ut som en väldigt liten tårtbit, vad skulle vara syftet med tårtbiten? Jäkligt jobbig att klippa gräs på iaf... Be att de som kör där asfalterar så slipper du bygga staket där och slippa klippa gräset.
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kan man införa en kort men billig vägtull här, säg 50 öre per passerande fordon. :D
Vore riktigt "gött" att kunna ta ut vägtull i en sådan situation. Har en vältrafikerad riksväg rakt igenom min fastighet. Säg en krona per personbil och en femma per lastbil, då har jag mitt på det torra. Hade tjänat en femtiolapp bara under den tid det tog att skriva det här inlägget.
 
engs
N Nellys_husse skrev:
Vore riktigt "gött" att kunna ta ut vägtull i en sådan situation. Har en vältrafikerad riksväg rakt igenom min fastighet. Säg en krona per personbil och en femma per lastbil, då har jag mitt på det torra. Hade tjänat en femtiolapp bara under den tid det tog att skriva det här inlägget.
Om de har vägarbete där kanske det är läge tjäna en hacka om du kan ordna tillfällig passage. :rofl:
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Det har ju hänt en del sen tidigt sextiotal. Jag tycker det låter som en bra idé med att fortsätta med staket och återanlägga gräsmatta där. Vill industriområdet ha en rakare utfart får de väl ”ta” sin egen mark och bygga om.
 
  • Svartvit flygbild över ett område med industribyggnader och vägar intill ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över en korsning med grusområde nära industribyggnader och grannlåtande bostadshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nuco och 2 till
  • Laddar…
Spontant utifrån de bilder/kartor som finns i tråden är det inte så mycket att bråka om (vi skippar en dialog kring mitt och ditt i tråden).
Det är ju en korsning med flera vägar och dessutom någon form av företagsområde som ska förändras.
Är det kommunala vägar och det som bilderna visar kan kommunen ta ts spets på fastigheten i anspråk för att göra det trafiksäkert i korsningen, speciellt om förändrad verksamhet på industrifastigheten ger ökad trafik till den fastigheten.
Misstänker att det finns andra problem bakom ts tråd som inte redovisas här då det ser ut som man kört på den här ytan under en herrans massa år.;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Flera av er använder Hitta.se för att visa tomter, vilket blir rätt otydligt eftersom de blåmarkeras. Ett mycket bättre verktyg är lantmäteriets Min karta (webb, Android och Apple). Ladda hem och få en skitbra flygbild av idag, 70- tal och 60-tal. Några har redan visat bilder från denna i tråden.
 
  • Flygbild på en bostadsområde med gul markering av tomter och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.