T Taxture skrev:
Man kommer in på grannfastigheten med lastbil även om du sätter staket efter din gräns…. Dom har ju även möjlighet att flytta sin infart lite åt vänster utifrån sett :thinking:

Man har bara valt den enkla lösningen att köra över din fastighet ;) ett tomtmarkeringsrör isatt av lantmäteriet skulle med hjälp av några punkterade hjul minska ditt ”bekymmer”
har funderat på det. Har funderat på att göra nivåskillnad och sätta dit ett staket så ingen som cyklar eller går gör illa sig.
 
  • Gilla
sommarglass
  • Laddar…
Köp en gammal bil för 500 spänn, ställ upp i hörnet. Sätt upp en kamera som filmar din egen tomt men får med ev lastbils regplåt. Varje gång en lastbil kör in i din bil så ber du om 2000kr eller att de ska ta det på sin försäkring.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Heidina och 5 till
  • Laddar…
Bussmotor Bussmotor skrev:
Så här går min tomtgräns röd markering. fast jag tror att tomten är till den orange streckade.
Vad menar du?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TS har du dubbelkollat med lantmäteriet var gränsen egentligen går?
Hitta.se är ingen tillförlitlig källa.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
S Sajmon skrev:
Det är väl ett utmärkt ställe att anlägga ett litet hörn för avfallstunnorna.
1.Sopgubbarna blir glada.
2.Du slipper komma ihåg att ställa fram tunnorna.
3.Trafiken hindras att köra över din tomtgräns.
4. Det vore inte konstigt att göra det och du kommer förmodligen inte bli ifrågasatt och kallas grinig och om du blir ifrågasatt så är det nog mer en "okej" anledning att få det att upphöra.
5. Du blir nöjd.
Nackdelen är att tunnan/tunnornas överkant troligen kommer hamna över den högsta höjd något få ha i den så kallade ”sikttriangeln”.
Högsta höjden brukar ofta ligga på 0,8m på en sträcka av 10*10m.
Tunnorna ligger på ca 1-1,2m höga.
https://www.cowab.se/utomhus/soptunnor-papperskorgar/soptunnor/sopkarl-19231-19233
 
Bara för att din FASTIGHET följer den orange linjen eller eventuellt den röda linjen betyder inte det att din TOMT gör det. TOMTEN är din uppfart plus det du ramat in med staket.

Vad är egentligen anledningen till att du inte vill att de kör där?
Vad ska du använda hörnet till?
Vägområdet är vanligtvis 2 meter från asfaltkanten, även om det råkar vara på din fastighet.
 
  • Gilla
Vgt och 7 till
  • Laddar…
Hade du behövt kilen så hade den väl redan varit bebyggd/anläggd ,verkar ju mest som du måste anekera det för att det är DITT
 
  • Gilla
  • Arg
eleson och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
TOMTEN är din uppfart plus det du ramat in med staket.
Så marken strax till vänster om huset tillhör inte tomten?

För övrigt tycker jag ordet tomt är rätt svåranvänt. Det verkar vara väldigt väldefinierat för de som använder det men definitionerna verkar kunna vara rätt olika. Kan någon ge någon slags "officiell" definition av ordet?

Edit: Skrev först höger när jag menade vänster. :oops: Och jag syftar på bild två i #58.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Isaksmala Isaksmala skrev:
Hade du behövt kilen så hade den väl redan varit bebyggd/anläggd ,verkar ju mest som du måste anekera det för att det är DITT
Med all rätt i så fall.

(Man måste ändå ha en hel del fantasi för att använda begrepp som annektera när det handlar om ens egen mark...)
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 12 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som det tas mer och mer av marken i anspråk för grannens infart……
Är nog det som är irritationsmomentet…… varför köra på ”min” tomt när man kan ta ut svängen och hålla sig på vägen?
Och är grannens infart för liten/smal/felplacerad kan väl dom ändra den istället för att köra på min fastighet……
 
  • Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Isaksmala Isaksmala skrev:
Hade du behövt kilen så hade den väl redan varit bebyggd/anläggd ,verkar ju mest som du måste anekera det för att det är DITT
Fast det har varit både gräs och buskar där och man kan anta att trafiken gjort sitt för att de ska ha försvunnit.
 
C
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
@
Bussmotor Bussmotor skrev:
Så här går min tomtgräns röd markering. fast jag tror att tomten är till den orange streckade.
Tja....tomten ser ju ut som en del av vägen. Så det är väl inte konstigt om folk kör där... :thinking:
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
@ @ndreas skrev:
Tja....tomten ser ju ut som en del av vägen. Så det är väl inte konstigt om folk kör där... :thinking:
Om tomtägaren säger "det här är min tomt sluta köra på den" så är det väl lite konstigt att det fortsätter? :thinking:

Vem vill ha buskörande chaffisar som genar över tomten? Verksamheten bredvid får väl anlägga en ordentlig in/utfart om den nuvarande är för smal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.