Mäktigt!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Har du fått OVK och driftsättning av aggregatet? Jag är klar med min FTX och fått lite offerter på mellan 5-6 tusen på det tycker det är lite dyrt? :thinking:
 
Heij83
Jag
Torbjärn Torbjärn skrev:
Har du fått OVK och driftsättning av aggregatet? Jag är klar med min FTX och fått lite offerter på mellan 5-6 tusen på det tycker det är lite dyrt? :thinking:
tänkte dra igång det och köra OVK senare, just nu bygger jag fortfarande.
Men 5-6 tusen hade jag räknat med.
Ca 800kr/h
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Då mitt gamla FTX agg blev det en uppgradering. Med 86% verkansgrad på värmeåtervinningen på det nya kan jag säga att det verkligen syns på elförbrukningen.
LVP sänkte väl elräkningen med 30%. Men en modern FTX sänkte nog med 10% till.
Utöver den där lilla detaljen att inomhusklimatet blir väldigt angenämt med bra och varm luftcirkulation.

Så grattis till driftsättningen :)
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Nu har det hänt lite saker igen.
Det tar på kroppen och psyket att både bygga jobba och ta hand om familj, därav så blir vissa saker lidande så som uppdateringar här.

Öster fasad har fått en första strykning färg, strykning nr 2 och resten av huset får nog vänta tills våren känns det som.
Underbart med en lite hjälpreda :cool:
Hus under renovering med ställning och nymålad österfasad i ljusgrön, byggavfall framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn hjälper till att måla husets träfasad med grön färg, stående nära en stege och färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bägge badrummen är flytspacklade och tätskikten har börjat att monteras, här använder jag faktiskt av en firma.
Vi kommer köra elektrisk golvvärme även på bottenplan trott vattenburet då det går snabbare att justera med den elektriska om man vill ha snabba resultat i värme.
Person står på stege i rum under konstruktion med spacklade väggar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med nyligen flytspacklat golv, oputsade väggar och en dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med nyinstallera elektrisk golvvärme och oslipade gipsskivor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golven är lagda på ovanvåningen.
Tog lite tid att hitta en bra lösning vid trappan med hitta tillslut något som hette 5-1 list vilket blev riktigt bra, men den slipper vi en ful skarv-list precis vid trappan.
Installation av laminatgolv på underlagsfoam med verktyg i ett halvklart rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av 5-i-1-list vid trappan med synligt trägolv och tätskikt, lasermätare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvillingarna frodas och är ganska lättroade än, lasermätaren blir en bra leksak till en trött pappa :crysmile:


För övrigt så blir vi bara fler och fler på gården som ska tas om hand och skötas.
Just nu har vi Grisar (2 suggor 16 smågrisar),
6 getter, en jäkla massa ankor, hönor, vaktlar, hjälmpärlhönor och kaniner till en förbannelse
Mörk bild som visar smågrisar i rad som äter på gården nattetid, upplysta av en ficklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två getter i en hage, en vit och en brunvit, med märkning i öronen på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Garningen och 17 till
  • Laddar…
Vad trevligt med ett nytt hus som får en färg som inte är grå. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
För övrigt så blir vi bara fler och fler på gården som ska tas om hand och skötas.
Just nu har vi Grisar (2 suggor 16 smågrisar),
6 getter, en jäkla massa ankor, hönor, vaktlar, hjälmpärlhönor och kaniner till en förbannelse
[bild] [bild]
Sambon undrar när vi kan komma och hälsa på, hon hade velat gosa med alla de där djuren tror jag... :love:

Var ska ni ha alla dessa sen när ni flyttar in i huset?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
S skydiver skrev:
Sambon undrar när vi kan komma och hälsa på, hon hade velat gosa med alla de där djuren tror jag... :love:

Var ska ni ha alla dessa sen när ni flyttar in i huset?
Ni är varmt välkomna när ni vill, åtminstone jag tänkte åka till Åland någon dag och få en guidad fisketur i skärgården ;)

Vi kommer förhoppningsvis ha råd att bygga ett litet stall, annars får de bo kvar hos svärföräldrarna då det är 200m dit
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Grymt bra jobbat!
Jag hoppas du får lite vila snart, den berömda väggen finns ibland precis runt hörnet…
Bra att du anlitar arbetskraft, det gjorde aldrig jag. (Med resultatet att jag nog aldrig blir helt klar).
 
  • Älska
Heij83
  • Laddar…
Heij83
H hackatall skrev:
Grymt bra jobbat!
Jag hoppas du får lite vila snart, den berömda väggen finns ibland precis runt hörnet…
Bra att du anlitar arbetskraft, det gjorde aldrig jag. (Med resultatet att jag nog aldrig blir helt klar).
Jag känner mig noga för och har dragit ner på tempot. Växlar ofta arbetsuppgifter för att alltid ha något ”kul”
 
Bra val med dubbel golvvärme. Dels går värmepumpen ner eller är helt stilla på sommaren, vilket leder till kalla golv, och dels får man inte ett ”varmt golv” så som många vill ha.

Försökte i veckan förklara för 4-5 köpare av bostadsrätter att det inte är fel på termostaterna till golvvärmen utan att värmepumpen går efter givaren inne, alltså värmer den inte mer än till lagom rumstemp. En kvinna sa ”det blir inte varmare på golvet än såhär” och det var säkert 30 grader i badrummet men golvet var inte ”varmt”.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Tvillingarna frodas och är ganska lättroade än, lasermätaren blir en bra leksak till en trött pappa :crysmile:
OT: Ta vara på tiden med tvillingarna.
Använd gärna sele & koppel när dom är större, främst om dom börjar springa åt olika håll.
Det är inte roligt när dom springer iväg åt olika håll.

Kommer ihåg en gång när vi var inne på Ikea, bägge sprang iväg, vi fick tag i den ene fort, den andra var borta, vi var då ungefär mitt i varuhuset (barnavdelningen efter restaurangen).
Vi tog kontakt med en i personalen, den ropade ut ett meddelande till personalen, typ ”kod x avdelning y”. Det tog flera minuter, sen ringde en av mina kusiner å frågade om vi var där, för han hade sett ett barn som var väldigt likt våra, det var utanför kassorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Fasaden till öster är nu klar med första strykningen, den andra får vänta till våren.

Hann bygga klart räcker på ovanvåningen bortsett från några spjälor då jag tömde bygghandeln på dessa :crysmile:.
 
  • Nybyggd trätrappa med räcke och spjälor i ett rum under konstruktion, saknar några spjälor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Heij83
Har funderat mycket på hur man egentligen orkar bygga ett hus trotts ingen erfarenhet och jobba 100%.
Har hittat några nyckelfaktorer och tips för den som vill ge sig in i ett vansinnesprojekt som detta.

1. Har du en partner var överens från början och bägge behöver inse att det kommer bli jobbigt.

2. Dela upp ansvaret, din partner behöver ta ansvar över barn, hem, tvätt och mat till nästan 100%. Här måste ni vara överens i förväg!

3. Våga ta semester från byggandet!

4. Bo nära bygget, behöver du ta bilen så kommer det bli ett projekt varje gång.

5. Bo billigt under byggtiden så ni slipper dubbla lån och inte har pressen att bli klar pga ekonomin. Det går att bo trångt bara man vet att det är för en begränsad tid.

6. Räkna inte för snålt på tiden ni tror det kommer att ta. Gör en beräkning och sen dubblar ni den tiden, det kommer ta längre tid än ni tror.

Till sist, har du inte en underbar partner som backar upp BYGG INTE!
Min fru är min räddning :heart:
 
  • Kvinna framför hus på landsbygden, symboliserar partnerskap i ett husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
tobbbias och 59 till
  • Laddar…
K
Bra lista! Vi byggde själva under drygt två år och vi såg till att snabbt färdigställa ett utrymme för paus och samvaro. Först i en friggebod aka. byggbod, sedan garaget och till sist i vardagsrummet i det färdiga huset. Varje gång vi kunde flytta "byggmöblerna" kändes det som att flytta från koja till ett slott :D

Hela familjen var med nästan hela tiden, så fort vi slutat jobbet körde vi hit med barnen, sen byggde vi så länge vi orkade, barnen fick sova i byggsoffan.

Vi hade en 7-8 km till bygget så det gick ju att cykla, men oftast körde vi ändå bil.

Punkt 6 är lurig. Jag har svårt att tänka mig att min partner hade köpt projektet om hon förstått att det skulle ta två år. Men när vi var "nästan klara" efter ett och ett halvt fanns det inget alternativ.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.