Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
H Huspappan skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du räknar på, eller menar du att 169 är 4 gånger fler än 90?
Sen vet vi ju inte hur detaljerna ser ut i dessa fall, med tanke på att har man bara tagit sin första spruta så är man i kategorin ovaccinerade. Men "ovaccinerade" är nog i folkmun synonymt med noll sprutor.
Jag menade att det som borde vara ca 20% är 65%, så 3,25 gånger överrepresenterade. Mitt överslag var sådär.
 
H
P Pin skrev:
Ungefär samma skydd motsvarande som om din fru bara äter p piller på helgerna ;)
Men det är klart man kan ju låta bli att exponera sig gör risken :cool:

Jag delar alltså inte din definition. Tror inte gemene man gör det heller. Finns det någon grupp. annan än minderåriga, som inte haft gott om tid att ta både spruta nummer ett och nummer två?
Jag orkar inte gissa mig till vad folk vill. Vad håller du inte med om som jag skrev?
 
H
J Jocke Best skrev:
Jag menade att det som borde vara ca 20% är 65%, så 3,25 gånger överrepresenterade. Mitt överslag var sådär.
Ah ok då är jag med. Och som motpol, hur många procent är det av hela region uppsala, du som gillar att räkna och dela med dig. Runt 0.006% typ?
 
H Huspappan skrev:
Jag orkar inte gissa mig till vad folk vill. Vad håller du inte med om som jag skrev?
Kan du inte läsa ditt eget inlägg vilket jag besvarade? Du skrev att i folkmun så är man vaccinerad efter endast en spruta. Det var en gissning. Jag gissar annorlundas vad gäller ”folkmun”. Om vi håller oss till den korrekta definitionen så är du inte vaccinerad efter endast den första sprutan.

Sedan upprepar jag nu att alla har haft gott om tid och möjlighet att ta båda sprutorna så det borde vara en ickefråga om någon inte tagit två sprutor.
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
R
P Pin skrev:
Finns det någon grupp. annan än minderåriga, som inte haft gott om tid att ta både spruta nummer ett och nummer två?
SD-politiker ;)
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
SD-politiker ;)
:D Synnerligen dålig ursäkt. Inte prioriterat ligger väl närmare sanningen. Eller gjort informerat val att covid inte är farligt. Eller vaccinet är farligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
H Huspappan skrev:
Ah ok då är jag med. Och som motpol, hur många procent är det av hela region uppsala, du som gillar att räkna och dela med dig. Runt 0.006% typ?
Nä... 0,0006 alltså 259/400000, är 0,6%.
Det där tricket med att tala om att det är en massa vaccinerade som blir sjuka är vi vana vid att se från Israel bl a. Gemensamt för alla som drar upp det är att de hoppade över procenträkningen i skolan. Vår förlorade son Staffan fick vi lära upp där med. Han är dock grym på promilleräkningen.
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Nä... 0,0006 alltså 259/400000, är 0,6%.
Det där tricket med att tala om att det är en massa vaccinerade som blir sjuka är vi vana vid att se från Israel bl a. Gemensamt för alla som drar upp det är att de hoppade över procenträkningen i skolan. Vår förlorade son Staffan fick vi lära upp där med. Han är dock grym på promilleräkningen.
Ja du ser, jag drog till med nåt bara i snabb huvudräkning, men det var ju, därför jag bad dig räkna. Men något trick var det inte.

Kallar du mig lögnare om jag hävdar att fler fullvaccinerade har avlidit än ovaccinerade sedan 1a juli i år?
 
H
P Pin skrev:
Kan du inte läsa ditt eget inlägg vilket jag besvarade? Du skrev att i folkmun så är man vaccinerad efter endast en spruta. Det var en gissning. Jag gissar annorlundas vad gäller ”folkmun”. Om vi håller oss till den korrekta definitionen så är du inte vaccinerad efter endast den första sprutan.

Sedan upprepar jag nu att alla har haft gott om tid och möjlighet att ta båda sprutorna så det borde vara en ickefråga om någon inte tagit två sprutor.
Nej jag skrev ovaccinerade. Man är fortfarande ovaccinerade trots 1 spruta. Men att det i folkmun troligen är synonymt med att att en ovaccinerade har tagit noll sprutor. Nu får du tillbakakaka och skämmas lite
 
H Huspappan skrev:
Ja du ser, jag drog till med nåt bara i snabb huvudräkning, men det var ju, därför jag bad dig räkna. Men något trick var det inte.

Kallar du mig lögnare om jag hävdar att fler fullvaccinerade har avlidit än ovaccinerade sedan 1a juli i år?
Utan att ha sett statistik är det väl fullt logiskt om det avlider fler fullvaccinerade eftersom de är i majoritet i samhället och speciellt i gruppen äldre som är de som brukar avlida. Menar du avlida av eller med covid tror jag inte det stämmer.

Vad gäller huvudräkning så är det ofta avrundning inblandat. Ofta är det inte viktigt med den exakta siffran utan en uppskattning eller avrundning. Skillnaden mellan 3.25 och 4 avrundar jag till ungefär 25%. Skillnaden mellan 0.6 och 0.006 är 100 ggr eller 10000 procent. Det senare en klart underkänd ”huvudräkning”.

Lögnare är fel ord att beskriva din i sammanhanget avsiktligt eller oavsiktligt otydligt formulerade fråga.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
H Huspappan skrev:
Ja du ser, jag drog till med nåt bara i snabb huvudräkning, men det var ju, därför jag bad dig räkna. Men något trick var det inte.

Kallar du mig lögnare om jag hävdar att fler fullvaccinerade har avlidit än ovaccinerade sedan 1a juli i år?
Nejdå däremot att bara personer med en agenda uttrycker det så. Den dan alla utom de mest hårdkokta antivaccers är vaccinerade så kommer ju jättemånga av de som avlider vara vaccinerade. Du får mer rätt med tiden alltså. Skönt va?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H Huspappan skrev:
Nej jag skrev ovaccinerade. Man är fortfarande ovaccinerade trots 1 spruta. Men att det i folkmun troligen är synonymt med att att en ovaccinerade har tagit noll sprutor. Nu får du tillbakakaka och skämmas lite
Varför skulle det vara så i folkmun? Du och jag vet hur det är men inte ”folket”? Är du bättre än folk i gemen tror du? Jag tror folk i genen är lika bra som jag är.

Och den viktigaste frågan: varför skulle någon vilja ta bara en spruta?
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Hur tänker du om mängden asymptomatiska smittbärare som förmodligen komma att öka?
Vi får väl se hur det blir. De allra flesta som är vaccinerade behöver dock knappast oroa sig för asymtomatiska smittbärare. Åtminstone inte oroa sig för att bli inlagd på sjukhus eller avlida.

Själv tänker jag (som är vaccinerad med två doser Comirnaty) hålla avstånd och undvika folksamlingar även i fortsättningen. Jag ogillar att ligga sjuk även om det "bara" är hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Nejdå däremot att bara personer med en agenda uttrycker det så. Den dan alla utom de mest hårdkokta antivaccers är vaccinerade så kommer ju jättemånga av de som avlider vara vaccinerade. Du får mer rätt med tiden alltså. Skönt va?
Väldigt skönt, men ändå orkar du sitta här inne dag ut och dag in och trycka ner folk, trots att du som du själv säger, kommer att ha fel i slutänden. Märkligt sätt att spendera sin tid på får jag lov att säga. Finns nog väl passande ord för sånt beteende.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
H
P Pin skrev:
Varför skulle det vara så i folkmun? Du och jag vet hur det är men inte ”folket”? Är du bättre än folk i gemen tror du? Jag tror folk i genen är lika bra som jag är.

Och den viktigaste frågan: varför skulle någon vilja ta bara en spruta?
Det var en jätteviktig fråga. Jag hoppas inte du tittar på mig för svar för jag instämmer i din undran. Men jag känner en på jobbet som väntar på sin andra spruta, så nångång är man ju i limbo mellan spruta 1 och 2 såklart.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.