Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
timmelstad timmelstad skrev:
Det finns två kända allvarligare biverkningar. Den ena är från de traditionella vaccinerna (ex Astra, Janssen) som noterats ha en något högre incidens av blodproppar hos framförallt medelålders kvinnor.
(Storbritannien har mestadels vaccinerat med detta från starten, apropå siffrorna i undersökningen ovan).
Den andra biverkningen av allvarligare art man noterat är en förhöjd incidens av hjärtmuskelinflammation, framförallt hos yngre män. Den biverkningen gäller primärt mRNA-vaccinerna (Pfizer/Moderna) men det positiva här är att den tenderar att drabba ”unga och friska” som normalt sett klarar sig igenom inflammationen med vård och stöd.
Vaccinen från AstraZ, Jansson och tex sputnik är inga traditionella vacciner utan virusvektorvacciner. De finns väl bara Ebola-vaccin som genomgått fas 3 studier på människa. Inom veterinärmedicin är de dock vanligare.
Mekanismen som skapar immuniteten är faktiskt ganska lik mRNA vaccinernas, fast spikproteinet skapats av DNA-kod i vektorviruset isf mRNA.

mRNA vaccinerna är inte de första vaccin som skapat hjärtmuskelinflammation. Redan vid första dosen av smittkoppsvaccin av amerikansk militär personal i ett vaccinationsprogram 2003 upptäckte man problemet.

Det vanligaste är väl dock hjärtmuskelinflammation i samband med vanliga virusinfektioner.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Trots att det bara är kring 20 % av befolkningen i Region Uppsala som inte är vaccinerade så står de för hela 65 % av de bekräftade fallen under de senaste två veckorna.
[länk]
Ja det var läskigt att 35% var dubbelvaccinerade. Dags för dos 3 omedelbums.
 
BirgitS
H Huspappan skrev:
Ja det var läskigt att 35% var dubbelvaccinerade. Dags för dos 3 omedelbums.
Varför är det läskigt att 90 personer i hela den regionen blev smittade men troligen inte hade symtom eller symtom som påminner om en förkylning?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det läskigt att 90 personer i hela den regionen blev smittade men troligen inte hade symtom eller symtom som påminner om en förkylning?
Jag var superironisk. Men jag gillar att det ska talas om höga procenttal när du vill poängtera nåt och när du får lite mothugg så vänder du allt till absoluta tal istället för att försvara det du gillar.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det läskigt att 90 personer i hela den regionen blev smittade men troligen inte hade symtom eller symtom som påminner om en förkylning?
Var de bekräftat smittade genom PCR-test?
 
J
H Huspappan skrev:
Jag var superironisk. Men jag gillar att det ska talas om höga procenttal när du vill poängtera nåt och när du får lite mothugg så vänder du allt till absoluta tal istället för att försvara det du gillar.
Kan du inte förklara din poäng då? Varken procentuellt eller i absoluta tal sticker ju vaccinerade ut.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Kan du inte förklara din poäng då? Varken procentuellt eller i absoluta tal sticker ju vaccinerade ut.
Det är väl knappt 400.000 inv i Uppsala län. 259 smittade i artikeln, varav 90 stycken hade fått sina två sprutor. Det ville Birgit få det till att "suck, nu är dom ovaccinerade i farten igen".
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Om man tittar på statistiken kan det säkert vara så ovanligt med blodproppar efter Pfizervaccinet att de inte sticker ut, men det är väl heller inget bevis för att sambandet inte finns?
Den sortens bevis är svåra, för att inte säga omöjliga, att göra.
Absence of evidence is not evidence of absence.
 
P
H Huspappan skrev:
Det är väl knappt 400.000 inv i Uppsala län. 259 smittade i artikeln, varav 90 stycken hade fått sina två sprutor. Det ville Birgit få det till att "suck, nu är dom ovaccinerade i farten igen".
Jag talar inte för BirgitS så jag vet inte om det var det hon ville få det till, men allmänt sett är det väl inte så bra om ovaccinerade är i farten?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Jag talar inte för BirgitS så jag vet inte om det var det hon ville få det till, men allmänt sett är det väl inte så bra om ovaccinerade är i farten?
Så är det absolut. Inte så bra heller om fullvaccinerade utan symptom är i farten. Eller?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
P
Alla med symtom bör hålla sig hemma.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla med symtom bör hålla sig hemma.
Sant…
Vaccinet gör att man får en mildare infektion som man kanske inte ens märker.
Hur tänker du om mängden asymptomatiska smittbärare som förmodligen komma att öka?
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
J
H Huspappan skrev:
Det är väl knappt 400.000 inv i Uppsala län. 259 smittade i artikeln, varav 90 stycken hade fått sina två sprutor. Det ville Birgit få det till att "suck, nu är dom ovaccinerade i farten igen".
Jag menar poängen med ditt första inlägg vilket BirgitS svarade på. Det är ju inget nytt att även vaccinerade smittas. Fortfarande är de ovaccinerade nästan överrepresenterade 4 gånger om i det nämnda fallet. Eller som ulltand hade räknat, 400 procent mer..
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Jag menar poängen med ditt första inlägg vilket BirgitS svarade på. Det är ju inget nytt att även vaccinerade smittas. Fortfarande är de ovaccinerade nästan överrepresenterade 4 gånger om i det nämnda fallet. Eller som ulltand hade räknat, 400 procent mer..
Jag är inte riktigt med på vad du räknar på, eller menar du att 169 är 4 gånger fler än 90?
Sen vet vi ju inte hur detaljerna ser ut i dessa fall, med tanke på att har man bara tagit sin första spruta så är man i kategorin ovaccinerade. Men "ovaccinerade" är nog i folkmun synonymt med noll sprutor.
 
H Huspappan skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du räknar på, eller menar du att 169 är 4 gånger fler än 90?
Sen vet vi ju inte hur detaljerna ser ut i dessa fall, med tanke på att har man bara tagit sin första spruta så är man i kategorin ovaccinerade. Men "ovaccinerade" är nog i folkmun synonymt med noll sprutor.
Ungefär samma skydd motsvarande som om din fru bara äter p piller på helgerna ;)
Men det är klart man kan ju låta bli att exponera sig gör risken :cool:

Jag delar alltså inte din definition. Tror inte gemene man gör det heller. Finns det någon grupp. annan än minderåriga, som inte haft gott om tid att ta både spruta nummer ett och nummer två?
 
  • Gilla
karra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.