Myrstacken Myrstacken skrev:
Borde den inte ökat extremt bland alla elektriker då som installerar dessa..
Som klättrar uppe i mastrerna varje dag och i stort sett kramar utrustningen??
Tänker att du borde förstå att de inte sänder då och genererar strålning, när de "klättrar i masterna varje dag". Flera telecomföretag har tagit fram en informationsfolder som heter "yrkesmässigt arbete nära basstationer på hustak" där det sägs att om basstationen är i drift ska man inte jobba nära och mer än 6 min, om det inte finns möjlighet att stänga av strålningen..
 
Myrstacken
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Tänker att du borde förstå att de inte sänder då och genererar strålning, när de "klättrar i masterna varje dag". Flera telecomföretag har tagit fram en informationsfolder som heter "yrkesmässigt arbete nära basstationer på hustak" där det sägs att om basstationen är i drift ska man inte jobba nära och mer än 6 min, om det inte finns möjlighet att stänga av strålningen..
Du har aldrig jobbat med detta va???
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Du har aldrig jobbat med detta va???
Det är korrekt uppfattat men det låter som att du gjort det och uppenbarligen bryter mot mobilbranschens egna riktlinjer va???.
 
Myrstacken
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Det är korrekt uppfattat men det låter som att du gjort det och uppenbarligen bryter mot mobilbranschens egna riktlinjer va???.
Många gånger kan tilläggas dessutom samt att jag aldrig hört talas om att någon annan har gjort det heller.. dvs brytit strömmen till sändare mottagare...
En barndomskamrat till mig som har ett företag med att bygga master samt bygga ut dom..
Han har 12-15 anställda.
De jobbar alltid med anläggningarna igång och har gjort detta ända sedan när de började vid utbyggnaden av 3g nätet..
 
M MagHam skrev:
Man kan inte lägga digitala signaler direkt på en utsändning. Då skulle i så fall av flankerna mellan 1-0 ge en någon slags fyrkantsvåg med vansinnigt hög bandbredd (som beskrivs som en fourierserie av många udda övertoner).
Det går visst - helt vanlig telegrafisändning ( men helst med lite avrundade flanker) !
 
F
Myrstacken Myrstacken skrev:
Många gånger kan tilläggas dessutom samt att jag aldrig hört talas om att någon annan har gjort det heller.. dvs brytit strömmen till sändare mottagare...
En barndomskamrat till mig som har ett företag med att bygga master samt bygga ut dom..
Han har 12-15 anställda.
De jobbar alltid med anläggningarna igång och har gjort detta ända sedan när de började vid utbyggnaden av 3g nätet..
Däremot skall man inte hänga framför länkar, det är hög energikoncentration. Det vet alla som jobbar i masterna.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det går visst - helt vanlig telegrafisändning ( men helst med lite avrundade flanker) !
Det är inte bärfrekvensen i sig som är fyrkantig i det fallet. Den är det en fördel att hålla rätt sinusformad.
 
Redigerat:
Nissens
@Byggaren Bo , har du hittat någon vetenskaplig studie som styrker att elöverkänslighet finns ännu?

Du är ju så säker på att en sådan finns, det vore verkligen intressant att se en. :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
F fsn skrev:
Däremot skall man inte hänga framför länkar, det är hög energikoncentration. Det vet alla som jobbar i masterna.
Och man ska inte stoppa fingret vid antennanslutning på en radiosändare med viss effekt som är igång, men det märker man direkt och gör inte om det igen;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och man ska inte stoppa fingret vid antennanslutning på en radiosändare med viss effekt som är igång, men det märker man direkt och gör inte om det igen;)
Skratt :D Den har jag provat!
Efter min vapenfria tjänst på Teracom så var jag sändaramatör ett tag. Intresset för elektronik och elektromagnetiska vågor höll i sig några år. Hade, som det då hette T-licens, men inte för att kommunicera med folk utan mest för att på laglig väg experimentera.
Satte fingern i antennutgången på en VHF sändare jag byggt. Gjorde inte om det. Brände rätt ordentligt.
(Sen ska man inte ha sändare igång på "öppna" olastade/oanpassade utgångar heller för den delen för man får reflektion tillbaka in i slutsteget men det är en annan historia).
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Skratt :D Den har jag provat!
Efter min vapenfria tjänst på Teracom så var jag sändaramatör ett tag. Intresset för elektronik och elektromagnetiska vågor höll i sig några år. Hade, som det då hette T-licens, men inte för att kommunicera med folk utan mest för att på laglig väg experimentera.
Satte fingern i antennutgången på en VHF sändare jag byggt. Gjorde inte om det. Brände rätt ordentligt.
(Sen ska man inte ha sändare igång på "öppna" olastade/oanpassade utgångarheller för den delen för man får reflektion tillbaka in i slutsteget men det är en annan historia).
Jag skyller på min okunskap när jag för 40 år sedan jobbade med suppor/utveckling på SRA/Ericsson Radio i Kista och vid diskussion med kollega samtidigt pillad på någon av testutrustningarna. Och som du noterar bränner det till.
Men vi hade "nästan" alltid olika termineringar/belastningar på antennutgång för att inte bränna effektsteget.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Har en bekant som glömde att stänga av mikrovågsugnen innan han öppnade dörren. Han kände plötsligt att benen blev varma. Jag tror inte att han fick några skador överhuvudtaget av strålningen.
 
En micro har ju typ tre säkerhetsbrytare när man öppnar dörren så hur gick det till?
 
raveper raveper skrev:
En micro har ju typ tre säkerhetsbrytare när man öppnar dörren så hur gick det till?
Avstängningen bortkopplades. Han jobbade på Philips med att mäta hur stor dörrspringan fick vara innan strålning ut blir för hög.
 
F
L LabanW skrev:
Har en bekant som glömde att stänga av mikrovågsugnen innan han öppnade dörren. Han kände plötsligt att benen blev varma. Jag tror inte att han fick några skador överhuvudtaget av strålningen.
Inbillnigseffekt bara för att han visste att det borde bli varmt efter ett tag eller körde han i 12 minuter med öppen dörr då?

Alla som stoppat in nåt INUTI micron och kört i 2 sekunder vet att det inte blir varmt. Alla förstår också att nåt som har kapacitet att få upp en djupfryst kyckling i temperaturer närmare härdsmältan i Tjernobyl är farligt….. kanske med undantag av tanten som torkade sin blöta katt i micron med motiveringen att hon brukade fälla ner ungnsluckan på den vanliga ugnen och låta katten ligga där och värma sig när den varit ute.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.