D Daniel 109 skrev:
[bild]
Det gäller ettårs avtal.
Den här grafen dyker upp så fort ämnet diskuteras. Det anges att källan till siffrorna är SCB. Men vem har gjort grafen? Och har personen räknat med att det tänkta villahushållet i elområde 3 gör av med väsentligt mycket mer el på vintern, eftersom hushållet har elvärme?
 
Det är Energimarknadsbyron som har tagit fram den. Fråga gärna dem om de har tagit hänsyn till den effekten.
 
OK. Huruvida man räknar med ökad förbrukning under vintern är i högsta grad relevant för om det faktiskt är billigare med rörligt elpris eller inte.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Både elbolag och banker vill helst att alla har rörligt pris, det skulle för dem betyda noll risk och administration utan bara skicka ett fett påslag direkt på fakturan och sen klia sig i naveln.

De har arbetat in denna lobbying så långt in i Svenssons huvud att de inte förmår tänka själv.
Jag ser till situationen hur den är nu, elmarknaden är ganska skakig, och lär vara så ett bra tag framåt.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag ser till situationen hur den är nu, elmarknaden är ganska skakig, och lär vara så ett bra tag framåt.
Jag band priset i tre år på 71,4 öre i rent elpris. Vill inte sitta med rörligt en vinter till.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som säkert kan säga vilket som är det bästa valet. På lång sikt är som sagt rörligt bäst. Men om rörligt eller fast är bäst den här perioden är det ingen som kan säga.
Tänkte väl mest ifall någon hade bättre insyn i hur det brukar vara med prisförändringar under året eller om det finns något mönster. T.ex att det alltid blir billigare efter vintern eller att det kommer gå ned pga att den och den vindkraftsparken kommer igång då osv.
 
T
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag band priset i tre år på 71,4 öre i rent elpris. Vill inte sitta med rörligt en vinter till.
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag band priset i tre år på 71,4 öre i rent elpris. Vill inte sitta med rörligt en vinter till.
Vad fick du för summor så förra vintern?
 
Januari och februari i år var ju priset uppe straxt över 50öre med rörligt i se4. I övrigt var det ju inte några extrema priser.
 
M mrcooper89 skrev:
Tänkte väl mest ifall någon hade bättre insyn i hur det brukar vara med prisförändringar under året eller om det finns något mönster. T.ex att det alltid blir billigare efter vintern eller att det kommer gå ned pga att den och den vindkraftsparken kommer igång då osv.
Juni 2022 kommer Olkiluoto-4 igång. 1600MW baskraft som motsvarar nästan hela Finlands importbehov. Troligtvis kommer de dock fortsatta köpa Svenska vattenkraft från SE1 och skicka Finsk kärnkraft till SE3/EE. Rimligtvis bör denna reaktor leda till lägre elpris i Finland som ibland kan tänkas smitta av sig till länderna omkring.

Om man tittar på ny vindkraft så har det planerats/byggts ca 2500MW för 2021. För 2022 så planeras det ungefär lika mycket. Majoriteten av detta kommer dock ligga i SE1 där konsumtionen inte finns. Kanske tar strömmen omvägen via Finland till Sverige om våra interna transmissionslänkar inte kan hantera allt.

Att hitta eventuella mönster är svårt då elsystemet hela tiden förändras. Speciellt när högkapacitetslänkar mellan länder tas i bruk samt mer intermittent produktion ansluts till elnätet. Det mönster som finns är att mer el konsumeras under vintern. Men det ska ju motsvaras av att marknadskrafterna ökar i produktionsledet (dvs vattenkraft, kärnkraft och värmekraft). Om det blir störningar i baskraften under vintern så kommer det troligtvis leda till volatilt elpris och om man då är beroende av att elkostnaden faktiskt är konstant så blir ju rådet att man skall försäkra sig med ett bundet elpris. Om man har möjlighet att skifta uppvärmningskälla (som är huvudförbrukaren) eller flytta elkonsumtion till tider då elpriset är lågt så är nog rörligt elpris det överlag billigaste alternativet.
 
T Thomas' skrev:
Vad fick du för summor så förra vintern?
Jag tror snittpriset låg nånstans runt 60öre januari/februari. Men känslan av att sitta med rörligt var inte roligt.
 
T
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jag tror snittpriset låg nånstans runt 60öre januari/februari. Men känslan av att sitta med rörligt var inte roligt.
Jag förstår dig. Känner likadant.
 
B
T Thomas' skrev:
Jag förstår dig. Känner likadant.
Men då är ju saken klar. Du borde sitta med fasta elavtal, och kanske bunden ränta.

För mig som är intresserad av att under en 10-20års period betala så lite som möjligt, men som inte bryr sig om tillfälligt höga elrpriser under enskilda år är rörligt avtal rätt, eftersom det är det som är bäst i längden.

Ingen kan veta om ryssarna vrider på gaskranen, om konjunkturen viker ner, om vintern blir blöt mild och vindrik, men personligen så kan jag tro att det är större chans att priset går ner än upp, jämfört med prisprognosen för q1. Det är ganska mycket som är inprisat i marknaden.
 
B BSOD skrev:
Men då är ju saken klar. Du borde sitta med fasta elavtal, och kanske bunden ränta.

För mig som är intresserad av att under en 10-20års period betala så lite som möjligt, men som inte bryr sig om tillfälligt höga elrpriser under enskilda år är rörligt avtal rätt, eftersom det är det som är bäst i längden.

Ingen kan veta om ryssarna vrider på gaskranen, om konjunkturen viker ner, om vintern blir blöt mild och vindrik, men personligen så kan jag tro att det är större chans att priset går ner än upp, jämfört med prisprognosen för q1. Det är ganska mycket som är inprisat i marknaden.
Du har kanske mer pengar än oss som vill veta vad det kostar? Risken med rörligt är ju att det kan bli precis hur dyrt som helst, och du kan inte göra ett skit åt det när det väl händer, jo du kan stänga av värmen, sitta i mörker och frysa.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T
B BSOD skrev:
Men då är ju saken klar. Du borde sitta med fasta elavtal, och kanske bunden ränta.

För mig som är intresserad av att under en 10-20års period betala så lite som möjligt, men som inte bryr sig om tillfälligt höga elrpriser under enskilda år är rörligt avtal rätt, eftersom det är det som är bäst i längden.

Ingen kan veta om ryssarna vrider på gaskranen, om konjunkturen viker ner, om vintern blir blöt mild och vindrik, men personligen så kan jag tro att det är större chans att priset går ner än upp, jämfört med prisprognosen för q1. Det är ganska mycket som är inprisat i marknaden.

Du har inte läst tråden märker jag.
 
B
T Thomas' skrev:
Du har inte läst tråden märker jag.
Jodå, men kan du eller nån annan ge ett korrekt svar på vad som är bäst av att binda vs rörligt på 1- 2 års sikt, så innebär det att nån är bra på att spå framtiden. Passa gärna på att klämma ur dig lite aktietips med.

Kan man inte hantera tillfälligt höga elpriser ska man inte ha rörligt pris.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.