T
B BSOD skrev:
Fast det är ingen som påstått att rörigt alltid är billigare än fast elpris. Men att det i längden, i genomsnitt över en lång tidsperiod, är billigare med rörligt. 2 år är inte en lång period. 10år eller liknande får man titta på.
Men har jag bundit på 10 år?

Det är väl vad jag anser är mest lönsamt kommande 2 åren som är relevant.
 
Om du vet elpriset de kommande två åren så väljer du fast om det är lägre.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Åter igen vill jag påminna om att frågan handlade om ifall jag skulle binda nu eller binda senare. Om vi kan bortse från att obundet är billigare i längden, hur ska jag tänka? Kommer det vara dyrare för mig att binda till ett högt pris nu i ett eller flera år eller bör jag chansa på att ha rörligt under vintern och sedan hoppas på att priset går ner nästa år?
 
Det är ingen som säkert kan säga vilket som är det bästa valet. På lång sikt är som sagt rörligt bäst. Men om rörligt eller fast är bäst den här perioden är det ingen som kan säga.
 
T
Rörligt elpris i snitt senaste 10 åren,Stockholm ~ 50 öre/kWh inkl moms

Mitt elpris nu; 41 öre/kWh inkl moms, mitt fasta pris innan detta var också billigare än rörligt.

Tycker man inte ska propagera för att rörligt är billigare.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Så du jämför två priser gör helt olika perioder och drar den slutsatsen. Det är bara att titta på historiska data eller att fundera på hur priset för fastabonnemang sätt för att inse att de sannolikt inte är billigast.
 
  • Diagram som visar prognos för elprisutvecklingen 2021 i olika elområden, med uppgång mot årets slut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Man kan lyssna på vad folk ”tror” på forumet gällande rörligt/fast

Eller så kan man ta reda på fakta via sitt elbolag och vad som varit mest fördelaktigt för en själv senaste 10 åren sett till sitt eget fasta elpris. Tydligare än så kan det inte bli.

Det kan ältas till förbannelse, men jag står tydligen utanför tesen; rörligt = ALLTID BILLIGAST!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Degerlunden: Hur tolkar du den prognosen som att det är bättre att binda senare?

Thomas: Ingen har sagt att det alltid är billigare med rörligt. Vi har sagt att det oftast är det.
 
T
Tror inte någon i Skåne hade ångrat sig att dom bundit avtalet i mar/apr/maj.


Som för övrigt verkar vara en myt enligt vissa här inne, att priset ofta är lägre på våren.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Ja, det är bara att titta på statistiken. Det finns inget sådant samband.
 
T
Beror på hur man läser statistiken.

Genomsnittsräntan för bostadslån senaste 35 åren har varit 5% !

Har dock svårt att se att riksbanken höjer reporäntan till 5% nästa år.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Ja uppenbarligen läser du den fel.
Ingen har påstått att varken elpris eller räntor nästa år kommer att ligga på snittet för de senaste 35åren.

Om du i stället tittar bakåt i tiden (inte 35år men från avregleringen) och jämför rörligt och fast avtal månad för månad, så kommer du att se att rörligt oftast är billigast.

Du kan även jämföra priset för fasta avtal med löptid över jämna år och se att de inte är billigare att teckna på våren. Även om de naturligtvis kan vara det vissa år.
 
Ok, låtem oss då agera elprisanalytiker. Om man tittar på lite större saker som har hänt i det nordiska elsystemet nyligen så har sydvästlänken tagits i bruk. Norges länk till England verkar också ha tagits i bruk. Detta kombinerat med låga nivåer i vattenmagasinen och rapporterat låg tillgång på gas i Europa gissar jag kommer leda till ett volatilt pris i närtid (dvs högt rörligt pris).

I slutet av nästa sommar kommer Finlands nya kärnkraftverk starta igång. Förhoppningsvis kommer det leda till högre tillgång av planerbar baskraft och stabilisera samt sänka elpriserna. Så min gissning är att försäkra sig 6 månader framåt med bundet pris och att sedan efter det gå över till rörligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Beror på hur man läser statistiken.

Genomsnittsräntan för bostadslån senaste 35 åren har varit 5% !

Har dock svårt att se att riksbanken höjer reporäntan till 5% nästa år.
Både elbolag och banker vill helst att alla har rörligt pris, det skulle för dem betyda noll risk och administration utan bara skicka ett fett påslag direkt på fakturan och sen klia sig i naveln.

De har arbetat in denna lobbying så långt in i Svenssons huvud att de inte förmår tänka själv.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.