P_Larsson
M mrcooper89 skrev:
Jag har ett bundet elavtal som löper ut i början av november. Nu i dessa tider med skenande elpriser funderar jag på hur jag ska göra nästa månad när det är dags att teckna nytt avtal.

Bör jag binda igen för att slipp de värsta eltopparna i vinter eller ska jag istället ta smällen denna vinter och hoppas på lägre priser till våren och binda då istället?

Binder jag nu så binder jag ju upp mig på en hög kostnad i ett eller flera år men ifall jag inte binder så riskerar jag väldigt höga uppvärmningskostnader i vinter.

Hur skulle ni gjort?
Mitt fasta avtal om 33öre gick ut förra månaden. Jag gjorde som så att jag tog ett nytt bundet på 82 öre/kwh på 1 är med en uppsägningstid på 3 månader. Känns dyrt med 82 öre helt klart, men som det är just nu känns det ändå OK.
I och med detta har jag en viss säkerhet med vad kostnaden landar på.

Nästa år blir det nytt tak och paneler ovanpå.
 
Hej. Jag var i exakt samma situation men valde att byta till rörligt timpris via Tibber. Anledningen till det är att rörligt elpris alltid blir billigare i längden. Elbolaget har marginal i sitt fasta pris. Exempelvis är snittpriset med rörligt timpris den senaste månaden, som varit väldigt dyr, ca 88 öre/kWh. Ännu billigare kan det bli om du kan flytta elkonsumtion till billigare tider på dygnet, styra värme och ev. laddning av bil.

Jag kan rekommendera Tibber som elleverantör och vill du ha en inbjudningskod till dem så du får bonus kan du skicka ett PM till mig.
 
Över tid så är rörligt billigast, självklart kan man lyckas pricka att binda och elbolaget gjort en praktmiss men det är inte något man ska räkna med att lyckas med mer än en gång.

elhandelsbolagen har bara påslag på ett fåtal ören, dom har en stab med analytiker/ekonomer vars enda uppgift är att göra en bedömning om prisutvecklingen framöver och sen så lägger dom självklart på några ören för att gardera sig. Om man över tid tror att man har möjlighet att gå runt detta så är man en smula naiv… att sen tro att man är helt garderad när priserna exploderar är inte bättre det. Har bolaget gjort bort sig och för stor diff uppstår så är det konkurs och man landar på ett rörligt avtal…
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Jag har alltid haft fast elpris, binder det var tredje år i augusti.

Har inte gjort någon uträkning på hur mycket jag ev har förlorat på det kontra rörligt men det är skönt att sova gott om natten en svinkall februarimånad.

För vår del så undrar jag om vinsten på rörligt skulle vara så stor? Vi förbrukar ca 400 kWh i månaden maj-september och ca 2 000 - 2 500 i januari och februari. Så vi gör av med lite el när priset står lågt och troligtvis under det vi har bundit det på och gör av med mycket när elpriset står högt och troligtvis över det vi har bundit det på.
 
  • Gilla
nezze och 2 till
  • Laddar…
Debatten om rörligt eller fast pris är intressant men i det här fallet är ju frågan om huruvida jag bör binda upp mig på ett högt pris eller vänta och binda upp mig på ett lägre pris efter att elpriserna har sjunkit. Jag är en sån som binder upp avtal både när det gäller el och när det gäller bolåneränta.

Angående debatten fast/rörligt så har jag extremt svårt att se hur det kan vara billigare med rörligt nu när elpriset hos telinet ligger på 98.77 rörligt och mitt bundna ligger på 44 öre. I vinter ska det bli ännu dyrare sägs det och då menar ni alltså att jag skulle få billigare om jag har rörligt än om jag hade haft ett år till på mitt bundna 44 öre? Jag kanske är trög men får inte ihop det i skallen.
 
  • Gilla
jalle_h och 2 till
  • Laddar…
Jag kör alltid rörligt. Men jag ser ju till att ha alternativ. Är det dyrt som nu så eldar jag bara ved istället. Blir det blåsigt och regnigt i vinter kör jag värmepump istället. Lite dumt att låsa sig till bara en form av uppvärmning tycker jag.
 
G GVR4 skrev:
Jag kör alltid rörligt. Men jag ser ju till att ha alternativ. Är det dyrt som nu så eldar jag bara ved istället. Blir det blåsigt och regnigt i vinter kör jag värmepump istället. Lite dumt att låsa sig till bara en form av uppvärmning tycker jag.

Jo men det alternativet finns ju även om man bundit sitt elpris. Jag har luftvärmepump som normal uppvärmning och pågående planer att installera kamin som alternativ uppvärmning.
 
Mrcooper: Det är ju ingen som ger dig ett fastprisavtal på elpriser under vad de tror att de kommer att bli. De har snarare lite marginal. Visst kan de gissa fel. Men sannolikt är det inte förmånligt att binda.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mrcooper: Det är ju ingen som ger dig ett fastprisavtal på elpriser under vad de tror att de kommer att bli. De har snarare lite marginal. Visst kan de gissa fel. Men sannolikt är det inte förmånligt att binda.
Okej men ifall så skulle vara fallet, hur förklarar du att rörligt pris ligger på det dubbla vad jag har bundit för just nu? Jag har ju idag bevisligen ett mycket lägre pris än vad elbolaget kunde förutse. Ingen kan ju spå i framtiden och elbolagen vill ju ha kunder och måste därmed chansa om de vill vinna en kund att binda upp under ett antal månader/år. Varför skulle man välja att binda upp sig om det inte var till en lägre kostnad än det rörliga?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Påstående som alltid florerar där ute är: "på lång sikt är det billigast med rörligt pris"

Vad är på lång sikt? Hur långt är ett snöre? Till slut kommer snön. Efter regn kommer solsken.

Ska man jämföra ska man jämföra likvärdigt, alltså ska man jämföra rörligt mot fast avtal över samma tidsperiod.
 
Stapeldiagram visar kostnadsjämförelse för småhus med elvärme och fast elpris per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gäller ettårs avtal.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Jämför man korrekt, dvs. över samma period så är rörligt normalt billigast. I det fasta priset finns alltid inräknat en vinstmarginal, hade det inte funnits det så hade ingen sålt el till fast pris.

Många tittar på sitt fasta pris och konstaterar att det är bra i förhållande till det ”höga” rörliga priset. Då tas ingen hänsyn till att priset varierar över dygnet, över veckan, osv.

Ibland kan man ha haft tur och tecknat fast innan en för marknaden okänd prishöjning, men det är få förunnat. Speciellt med tanke på att det är få elhandelsföretag som går i konkurs och nya dyker upp kontinuerligt.
 
Redigerat:
T
Jag har band mitt elpris 2021-02 till 40öre/kWh i 2 år. Bor i mellansverige.

Har väldigt svårt att se att ett rörligt pris hade varit billigare!
 
B
T Thomas' skrev:
Jag har band mitt elpris 2021-02 till 40öre/kWh i 2 år. Bor i mellansverige.

Har väldigt svårt att se att ett rörligt pris hade varit billigare!
Fast det är ingen som påstått att rörigt alltid är billigare än fast elpris. Men att det i längden, i genomsnitt över en lång tidsperiod, är billigare med rörligt. 2 år är inte en lång period. 10år eller liknande får man titta på.
 
B BSOD skrev:
Fast det är ingen som påstått att rörigt alltid är billigare än fast elpris. Men att det i längden, i genomsnitt över en lång tidsperiod, är billigare med rörligt. 2 år är inte en lång period. 10år eller liknande får man titta på.
Man kan inte binda på "i längden".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.