Har väggreglar som är 50x150.Är det för smalt att fälla in hammarbandet i dem?Finns annan konstruktion?
 
Nej, det är inte för smalt. Du har ju 100 mm kvar, plus att du väl lägger en regel liggande ovanpå sedan?
 
Hej jon_h, tack för svaret!När du skiver "plus",menar du en regel ovan på hammarbandet?
 
Ja, fast det beror på hur man menar. Normalt består hammarbandet i praktiken av två reglar, en som ligger "stående" infälld i väggreglarna, och en som ligger "liggande" ovanpå alltihop. Så egentligen ligger det ingen regel ovanpå själva hammarbandet om man ska vara strikt.
 
Mikael_L
I min begreppsvärld var det regeln ovanpå de stående reglarna som heter hammarband, men jag saknar (saknade) dock namn på den infällda regeln. Namnet kan kanske kvitta, men det kunde vara kul att få höra om det finns fler namnförslag.

Nå, nu har jag en riktig fråga också, om man har 45x95 reglar, är det fortfarande OK att fälla in ett hammarband? Det blir ju bara 40mm kvar, men om man är noggrann när man gör uttaget så får ju det ovanliggande hammarbandet ändå stöd även på den infällda regeln.

Sen fråga nr 2, måste det infällda hammarbandet ligga mot yttervägg eller innervägg? Min egen gissning är att det inte spelar någon roll.
 
En relaterad fråga är ju takstolarna.Jag är amatör, men föreställer mig att takstolarnas tjocklek och tyngd plus förväntad tyngd pga tegel,snö etc ställer krav på väggreglarnas dimension.Jag planerar bygga i Norrbotten,och tror således att 45x95 som väggstolpe är inte att rekommendera.Men jag kan ha fel.
 
Mikael_L
sommarbygge skrev:
En relaterad fråga är ju takstolarna.Jag är amatör, men föreställer mig att takstolarnas tjocklek och tyngd plus förväntad tyngd pga tegel,snö etc ställer krav på väggreglarnas dimension.Jag planerar bygga i Norrbotten,och tror således att 45x95 som väggstolpe är inte att rekommendera.Men jag kan ha fel.
Jodå, det kan säkert vara för klent ibland, men man kan också säga att 45x95 bär mer än många tror, tänk att 70-tals hus ibland inte har mer än 100-120 cm isolering, så dom kan nog vara byggda med sådana reglar. Men en tyngre huskonstruktion kan givetvis behöva grövre.
Anledningen till de regelgrovlekar som används idag är nästan alltid för att få tillräcklig isolering, inte styrkan i sig.

Mina 45x95 är mest med tanke på förråd och ouppvärmt (eller lätt uppvärmt) garage, till hus så skulle det ändå bli för dåligt isolerat.
 
Mikael, jo jag kallar nog egentligen också bara överliggaren för hammarband eller lejd, har inte en aning om vad den infällda regeln kallas.

Rent hållfasthetsmässigt spelar det ju ingen roll om man har den på insidan eller utsidan av väggen. Och jag tror säkert att det inte är några problem även om det skulle vara 45x95 som dimension.
 
Jag har ingen infälld regel alls, bara en överliggande på flatan. Är det helt fel? Jag vet inte riktigt vilken funktion den infällda skulle ha?
 
Den infällda regeln gör hammarbandet starkare mot nedböjning, vilket egentligen bara är viktigt om takstolar eller annan last hamnar mellan de stående väggreglarna.
 
Sista inlägget är intressant,åtminstone för mig som amatör.Eftersom mina takstolar hamnar på väggreglarna,sparar jag ju tid och arbete genom att inte fälla in.
 
Det är väl också så, att om man kapar stående väggreglar för fönster eller dörrar,
så fördelar hammarbandet taklasten till reglarna runt omkring,
i stället för att taklasten kommer på fönstret/dörren.
 
Absolut. Och då kan man ju nöja sig med att fälla in en stående bit för att avlasta just där.
 
Tack för svaren!
 
jon_h skrev:
Mikael, jo jag kallar nog egentligen också bara överliggaren för hammarband eller lejd, har inte en aning om vad den infällda regeln kallas.

Rent hållfasthetsmässigt spelar det ju ingen roll om man har den på insidan eller utsidan av väggen. Och jag tror säkert att det inte är några problem även om det skulle vara 45x95 som dimension.
Den infällda kallas ofta för bärlina !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.