Jag har ett bundet elavtal som löper ut i början av november. Nu i dessa tider med skenande elpriser funderar jag på hur jag ska göra nästa månad när det är dags att teckna nytt avtal.

Bör jag binda igen för att slipp de värsta eltopparna i vinter eller ska jag istället ta smällen denna vinter och hoppas på lägre priser till våren och binda då istället?

Binder jag nu så binder jag ju upp mig på en hög kostnad i ett eller flera år men ifall jag inte binder så riskerar jag väldigt höga uppvärmningskostnader i vinter.

Hur skulle ni gjort?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I längden är rörligt pris billigast. Vad som är bäst just nu är det ingen som vet.
 
  • Gilla
larssonson och 3 till
  • Laddar…
B
Typ 90% chans att rörligt blir billigast. Under vissa perioder kan fast vara bättre, men aldrig i genomsnitt över en längre tidsperiod.
 
  • Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
Det man får ha med i beräkningen när man räknar på fast vs rörligt är att under halvåret oktober-mars då rörligt kan vara dyrt, då ligger kanske förbrukningen på det dubbla och lite till mot andra halvan april-september då rörligt normalt är en del billigare.
Har man många kilowattimmar som går åt till uppvärmning kanske det är större chans att fast närmar sig rörligt än om man typ eldar med ved eller pellets så att årsförbrukningen av el är jämnare.
 
  • Gilla
MöIIer och 1 till
  • Laddar…
T
Vattenfall brukar ha erbjudande att man har rätt till att binda om elpriset en gång under bindningstiden.
 
  • Gilla
Anders Fbg och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det ser ut i andra elnätsområden, men när jag kollat på elprisstatistik över SE3 sedan 2015 så skiljer det 0,8 öre mellan vintermånaderna och sommarmånaderna om man gör ett snitt. Så det är lite av en myt att det skulle vara dyrare på vintern. Förbrukningen däremot drar ju naturligtvis upp totalkostnaden.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I längden är rörligt pris billigast. Vad som är bäst just nu är det ingen som vet.
Ja det är åtminstone alltid vad elbolagen propagerar.
 
Det är inte svårt att verifiera att det är så.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte svårt att verifiera att det är så.
Ja att jämföra historiskt är en faktor som kan verifiera mycket, man väljer bara den tidsperiod som bevisar sitt påstående.

Det är ungefär som när du svarar på andra medlemmars inlägg, du gör det aldrig med svarsfunktionen. Så att du alltid kan hävda något annat i efterhand.
 
  • Gilla
  • Wow
fribygg och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför påverkar det vilken knapp jag trycker på? Man får inte citera om det inte behövs.
Här är en länk. [länk]
Dugerden som källa?
Och där står klart och tydligt att tiden är en avgörande faktor.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Om du alltid har bundit så bind igen.
Givet ts utgångsläge hade jag nog bundit på 6mån. Sen kan man ha utkik och teckna nytt avtal tidigast 4mån innan 6mån avtalet går ut.

Vanligtvis hoppar vi runt på 1årsavtal för att dra nytta av nykunderbjudanden. Vi har nu provat 3års på 53öre men siktar nog på 1års avtal igen. Vårt går ut i slutet av Jan -22
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Och där står klart och tydligt att tiden är en avgörande faktor.
Va?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Va?
Bra, du vågade trycka på svarsknappen så man ser vad du egentligen svarar på. Kul.
 
  • Gilla
  • Arg
fribygg och 3 till
  • Laddar…
M mrcooper89 skrev:
Bör jag binda igen för att slipp de värsta eltopparna i vinter eller ska jag istället ta smällen denna vinter och hoppas på lägre priser till våren och binda då istället?

Binder jag nu så binder jag ju upp mig på en hög kostnad i ett eller flera år men ifall jag inte binder så riskerar jag väldigt höga uppvärmningskostnader i vinter.
Bind för en kortare period över vinter och börja bevaka priserna framåt feb/mars. Tänk på att man kan gå in och teckna ett nytt avtal upp till 6mån innan bef avtal går ut.
Jag gjorde så. Mitt avtal går ut 24nov, men jag började kolla i juli och 210901 lyckades jag få ett avtal hos Telinet till 52öre/kWh för 3 mån from 211125.

Det betyder ju att jag får börja se vad som händer i jan/feb och se om jag kör rörligt under våren eller inte.
 
  • Gilla
Kim84 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.