A
P benjibk skrev:
Jag skulle tro det, eller som på fler sätt kan styra om förbrukningen, typ uppvärmning tvätt osv.
tack! vad tänker ni andra?
 
Johan1975z skrev:
tack! vad tänker ni andra?
Jag hamnar normalt under vanligt rörligt elpris bara genom att styra uppvärmningen, värme är ju oftast största förbrukaren i ett hus och även utan styrning brukar värmen ändå gå mer på natten när det är kallare ute
Johan1975z skrev:
tack! vad tänker ni andra?
Johan1975z skrev:
Är Tibber främst till för de som laddar sina elbilar på natten? Ser att priset är 150 öre nu.
Byter jag elbolag till nått med rörligt pris så hamnar jag på 86 öre (kollade på elpriskollen).
Tibber ligger väl runt där också men de har riktigt högt på dagen och riktigt lågt på natten.
Kan
 
  • Gilla
Hedberge
  • Laddar…
S super70 skrev:
Jag hamnar normalt under vanligt rörligt elpris bara genom att styra uppvärmningen, värme är ju oftast största förbrukaren i ett hus och även utan styrning brukar värmen ändå gå mer på natten när det är kallare ute
Hur styr du uppvärmningen?
 
  • Gilla
Staffan Johansson1
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Är Tibber främst till för de som laddar sina elbilar på natten? Ser att priset är 150 öre nu.
Byter jag elbolag till nått med rörligt pris så hamnar jag på 86 öre (kollade på elpriskollen).
Tibber ligger väl runt där också men de har riktigt högt på dagen och riktigt lågt på natten.
tibber har samma rörligt elpris (timdebitering) som andra leverantörer. tibber hade dock lägre månadskostnad jämfört med min gamla leverantör. därför bytte jag (och pga att man kan integrera tibber mot hemautomation)..
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
tack! vad tänker ni andra?
Har du fjärrvärme och inte elbil så tror jag inte på Tibber. Då har man princip all förbrukning på dagen. Har du värmepump kan du styra en via Tibber men vet inte om det blir bra, ska man tex använda plattan som värmemagasin om man har golvvärme.
Jag har fjärrvärme och elbil och kör Tibber och haft det några år, innan var det ju ofta bara några öre på natten men just nu är det väldigt dyrt…
 
P benjibk skrev:
Hur styr du uppvärmningen?
Svarar för min del. Jag har garage med oljefyllt element. Kör enbart elementet mellan 00-06 eller andra tider om det blir mer förmånligt. Har en frånluftsvärmepump i huset (Nibe 360P) den har jag spärrat elpatronen på och styr med ett Z-wave brytare. Det gör stt elpatronen bara är aktiv när elen är billig (på natten). Det hade vart en ide stt ha en extra akumulator tank för att spara ännu mer pengar dock... diskmaskin körs på natten här. tvätt och torktumla gör vi på söndagar då elen är som billigast. Elbilen om den behöver laddas så gör jag det mellan lör-sön natt då elen brukar va snorbillig..
 
Ok ingen som kör på Ngenic Tune eller Tado eller liknande tjänster som går att integrera i Tibber?
 
P benjibk skrev:
Ok ingen som kör på Ngenic Tune eller Tado eller liknande tjänster som går att integrera i Tibber?
Jag gör med fjärrvärme så Tibber styr det inte alls. Flyttar snart och då ska jag testa det mot en Nibe 750.
 
P benjibk skrev:
Ok ingen som kör på Ngenic Tune eller Tado eller liknande tjänster som går att integrera i Tibber?
Nope. Jag kör Fibaro, Philips hue och allt integrerat i Home Assistant som snurrar på en RaspBerry Pi 3B.
 
A
Vad säger ni experter om detta elpris?
Jag är väldigt dåligt insatt i elpriser och hinner inte sätta mig in i allt.
Är elpriset OK eller för dyrt? borde man byta elavtal?
 
  • Elräkning med stapeldiagram över elförbrukning per månad och detaljerad kostnadsspecifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan1975z skrev:
Vad säger ni experter om detta elpris?
Jag är väldigt dåligt insatt i elpriser och hinner inte sätta mig in i allt.
Är elpriset OK eller för dyrt? borde man byta elavtal?
för att veta om du skall byta så behövs mer info. hur bor du, vad har du för uppvärmning och hur stort är huset? Ser att du har 35A huvudsäkring.. där kan du spara många tusenlappar per år om du kan säkra ner din huvudsäkring.. 35000 kWh per år är en hel del... jag förbrukar ca 9000 per år i en villa på 185kvm med garage på 40kvm... Men allt beror ju pp hur du bor och använder elen till...
 
A
T taz79 skrev:
för att veta om du skall byta så behövs mer info. hur bor du, vad har du för uppvärmning och hur stort är huset? Ser att du har 35A huvudsäkring.. där kan du spara många tusenlappar per år om du kan säkra ner din huvudsäkring.. 35000 kWh per år är en hel del... jag förbrukar ca 9000 per år i en villa på 185kvm med garage på 40kvm... Men allt beror ju pp hur du bor och använder elen till...
Det är en familjemedlems boende. Det är väldigt stort. Värms upp med sjövärme. En stor Thermia-pump, därav säkringen på 35A.
Men jag förstår inte om elräkningen är bra eller dåligt..
 
P benjibk skrev:
Ok ingen som kör på Ngenic Tune eller Tado eller liknande tjänster som går att integrera i Tibber?
Tänkte köra ngenic men då den saknar väderprognosstyrning byggde jag egen styr, min styr ju på ungefär samma sätt å så råkade jag ha allt hemma så det tog typ 15 min att koppla in.
En ntc givare kostar typ 7 spänn.

Körde även bastuhusets elgolvvärme med en heatit kopplat mot tibber men fick inte riktigt den att köra så som jag ville, kan bero på att det är ett fristående hus som jag bara vill hålla typ 12 grader i å öka innan jag ska basta å tibbers algoritm passade inte mig riktigt
 
Johan1975z skrev:
Det är en familjemedlems boende. Det är väldigt stort. Värms upp med sjövärme. En stor Thermia-pump, därav säkringen på 35A.
Men jag förstår inte om elräkningen är bra eller dåligt..
Oj måste vara lite större än mitt som också har sjövärmepump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.