Hej, jag är nybliven radhusägare och i hallen har det suttit ett element som är utbytt mot ett förbigångsrör. Jag har införskaffat ett nytt element och hade gärna velat montera det själv (dels för att lära mig, dels av ekonomiska skäl). Hur går jag tillväga? Jag är relativt teknisk av mig men har aldrig gjort det här innan. Jag har en Nibe EVC240 i huset. Jag har lokaliserat avstängningsventilerna för fram/retur-ledning. Men hur ser processen ut? När radiatorn är inkopplad, hur luftar jag kretsen? Behöver jag fylla på vatten i kretsen och isf hur gör jag det? Det är ett relativt litet element, 40x50cm.
Tacksam för svar!
 
Du måste stänga av pannan och tappa ur värmevattnet ur systemet. Sedan kan du skruva dit radiatorn. Har du kollat om det är 1-rörs eller 2-rörs system först? Sedan fyll upp igen och titta så det är tätt. Lufta hela systemet och fyll på igen etc.
 
Krilleman
Förbigångsrör sätter man ju bara på 1-rörs.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du måste stänga av pannan och tappa ur värmevattnet ur systemet. Sedan kan du skruva dit radiatorn. Har du kollat om det är 1-rörs eller 2-rörs system först? Sedan fyll upp igen och titta så det är tätt. Lufta hela systemet och fyll på igen etc.
Behöver jag verkligen tömma hela systemet på vatten? Känns som det borde gå att isolera delar av kretsen med avstängningsventiler. Eller är det för att det är övertryck i ledningen så att det töms kontrollerat? Man kan inte stänga avstängningsventilen på elementet innan och efter?
 
En del av flödet går direkt vidare till nästa radiator i 1-rörssystem och går inte att stänga av i de koppel jag känner till. Sitter radiatorn på övervåningen behöver man bara tappa av den våningen.
 
I Icyyy skrev:
Behöver jag verkligen tömma hela systemet på vatten? Känns som det borde gå att isolera delar av kretsen med avstängningsventiler. Eller är det för att det är övertryck i ledningen så att det töms kontrollerat? Man kan inte stänga avstängningsventilen på elementet innan och efter?
sitter det avstängningsventiler på elementanslutningarna så räcker det att stänga av dem. Man brukar dock inte har avstängningsventiler för enskilda element, men eftersom man har plockat bort elementet en gång i tiden kanske man vill göra det lättare att sätta tillbaka elementet.
Är det avstängsningsventiler för hela radioatorkretsen så räcker det inte att stänga dem.
 
J Josth skrev:
En del av flödet går direkt vidare till nästa radiator i 1-rörssystem och går inte att stänga av i de koppel jag känner till. Sitter radiatorn på övervåningen behöver man bara tappa av den våningen.
Ja okej, men i det första elementet sitter det avstängningsventiler (utöver kopplet) på både till- och frånförsel. Tänker jag rätt om jag stänger från-försel på första elementet och till-försel på ”tredje” så är andra elementet isolerat (där det nu sitter en förbi-koppling)?
 
Krilleman
Lägg upp lite bilder på hur allt är kopplat.
Hur det ser ut vid dina avstängningsventiler som du verkar ha vid just denna slingan?

Du får bättre och mer korrekta svar på så sätt.
 
  • Gilla
Icyyy
  • Laddar…
Krilleman
Ta även med lite bilder på inkopplingen & kopplen på radiatorerna bredvid, det brukar kunna gå att klura ut rätt mycket information bara på det visuella av en radiator!
 
  • Gilla
Icyyy
  • Laddar…
Första elementet (närmast pannan):
Rörsystem med en avstängningsventil bredvid ett radiatorselement mot en brun vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hallen (nästa i ordningen):
Två vita radiatorrör med en avstängningsventil monterad på ett, nära golvet i hörnet av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tredje:
Avstängningsventil med tillkopplade rör nära golvet, potentiellt för värmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fjärde:
Värmesystemets rör och avstängningsventil nära en radiator i ett hushåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där sitter det en avstängningsventil, så då kan man väl isolera 2 och 3?
 
Krilleman
Stäng in sektionen som du tänkt dig. Bekräfta att det fungerar som du tänkt genom att öppna luftskruven på ett element och bekräfta att det slutar rinna!

Notera även hur många varv du skruvar in skruvarna på avstängningarna om dessa är injusterade med flera slingor i systemet. Viktigt!

Jag ser att du har ett TP V4. Till den behöver du TP-H för att konvertera radiatorn till 1-rörs.

https://www.purmo.com/sv-se/produkt...oppelanslutningar-samt-kopplingar/tp-h-stycke

https://www.purmo.com/public/prod/b...7582f4f/sv-se-files-tp-1-rrs-frdelare-rev.pdf

Har du köpt något sådant?

sv-se-overview-tp-h-stycke-desktop810x810.jpg
 
Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Stäng som du tänkt dig. Bekräfta att det fungerar som du tänkt genom att öppna luftskruven på ett element och bekräfta att et slutar rinna!

Jag ser att du har ett TP V4. Till den behöver du TP-H för att konvertera radiatorn till 1-rörs.

[länk]

[länk]

Har du köpt något sådant?

[bild]
Ja, bra öga. Ja jag har insett att jag behöver en sån!
Ok, låter som ett bra test. Låt säga att det funkar, och jag får dit elementet, öppnar jag sen luftventilen på elementet och öppnar de avstängingsventilerna på bilderna tills det kommer vatten? Behöver jag fylla på kretsen, eller görs det automatiskt? Har dålig koll på just den delen av elpanna, och kan inte hitta nån info om det i manualen.
 
Krilleman
Det brukar ju sitta en påfllningsventil på lämpligt ställe, ofta i närheten av expansionskärlet.

Lägg upp några fler bilder på den installationen!

En annan möjlig lösning är ju att fylla på med en gardenaslang på en avtappning. Så har oväntat många...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det brukar ju sitta en påfllningsventil på lämpligt ställe, ofta i närheten av expansionskärlet.

Lägg upp några fler bilder på den installationen!

En annan möjlig lösning är ju att fylla på med en gardenaslang på en avtappning. Så har oväntat många...
En bild på elpannans rör? Förresten, vilken är till och vilken är från på ett 1-rörs koppel?
 
Jag vet nog redan svaret på 1 rörskopplet, men en bättre fråga är hur jag vet till och från på de två rören där det nya ska installeras? Bara att hoppas att det högra är till? Annars finns ju kors, men det ändrar ju rör-dragningen, så hade varit bra att veta innan jag mäter ut upphängningen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.