electroluxaren skrev:
Det är minst lika enkelt och man behöver inte demontera något mer än den gamla listen...
Brukar hoppa dit av sig själv, men ev är skåran lite ihoptryckt och då får man vigda den lite med en skruvmejsel,
Platta sidan upp och uttagen inåt, har man väl fått i en bit av listen är det hur lätt som helst att trycka i resten
Tack för hjälpen! Jag köpte en ny list från Electrolux men när jag chattade med dem och ville ha en bild eller beskrivning på hur den skulle sitta vägrade dom att ge mig det med hänvisning till säkerheten. De sa åt mig att beställa en servicetekniker!!! Nu har jag satt dit den. Det tog 5 minuter! Ny list korrekt installerad på en spis intill brännare och ugn, visar köksutrustning och självservice-reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christianskåne och 1 till
  • Laddar…
A
bra jobbat
du snackade väl med callcenter Piteå
deras enda uppgift är att se till att Electrolux service folket har jobb.
 
  • Gilla
ulwe och 1 till
  • Laddar…
tack för tipsen här! För att byta nedre listen till luckan måste man först montera av luckan, sen skruva loss hållarna som trycker listen på plats, bifogar några bilder från mitt "projekt" kanske kan hjälpa nån annan.

några saker att tänka på, listen där man klämmer fast packning är vass, använd handskar, mycket öppna kablar när man tar av luckan, så kan säkert vara bra att koppla ut strömmen.
 
  • Öppen diskmaskin med avmonterad lucka och synliga kablar samt verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på demonterad ugnslucka med fokus på hållaren som fäster listen, mot en bakgrund av ett köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och såhär bra gick det för mig...

Vad fan kan jag gjort fel? några tips?

känns inte som att listen sitter på fel håll, kanske måste trycka den fast med mejsel?
 
  • Vattenläckage på trägolv vid diskmaskinen med synlig plastlist och dammvispa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kalle joh kalle joh skrev:
och såhär bra gick det för mig...

Vad fan kan jag gjort fel? några tips?

känns inte som att listen sitter på fel håll, kanske måste trycka den fast med mejsel?
Har du kollat spolarmarna(propellrarna innuti maskinen)? De bruka spricka och då kan det bli läckage på detta sätt.
 
Efter lite justering och satte dit listen så sluta det läcka så mycket men det kommer fortsatt ut en del vatten (dock betydligt mindre så nu är det endast smådroppar), har tagit av luckan och kört maskinen så man ser ungefär hur mycket vatten som kommer ut, primärt kommer vattnet ut ur respektive hörn på diskmaskinen. Spelade in en film på det sen nedan. Är det normalt att det kommer ut vatten som det gör i filmen i hörnen, är från hörnen det spiller över kanten och in i de vita (avrinningskanalerna ?)

Hur kollar jag om spolarmen är sönder? Någon instruktionsfilm på detta ?


 
K Knorren skrev:
Har du kollat spolarmarna(propellrarna innuti maskinen)? De bruka spricka och då kan det bli läckage på detta sätt.
Hur gör man detta på ett bra och enkelt sätt?
 
Har nu tagit loss nedre spolarm och kollat den, den är sprucken, se bild, vad tror ni om att smälta ihop den med hjälp av att ta en annan plast bit typ en plastkopp, värma denna och sen smälta fast den så hålet försvinner?

Gasolbränner kanske är fel, vad kan man köra för teknik istället?

Fungerar det inte är det väl iofs bara att köpa ny spolarm

Finns det någon bra youtube hur man kan göra detta ok bra?

En hand håller en sprucken nedre spolarm från en diskmaskin över en metallisk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre spolarm för diskmaskin med synlig spricka på rött område, en gasolbrännare, limtub och plastkopp på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
eller om man bara lägger silikon på själva sprickan? isf vilken typ av silikon? antar någon värmebeständig, kanske nått i linje med nedan? Tankar?

https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c
 
A
kalle joh kalle joh skrev:
eller om man bara lägger silikon på själva sprickan? isf vilken typ av silikon? antar någon värmebeständig, kanske nått i linje med nedan? Tankar?

[länk]
Jag skulle inte chansa tänk om det lossnar? Och följer med in i systemet
 
A
kalle joh kalle joh skrev:
Hur gör man detta på ett bra och enkelt sätt?
Detta är ett vanligt fel på electrolux. Din video visar detta tydligt att det kommer vatten varje gång solstrålen går förbi
Hade du tittat i några fler trådar så kanske du skulle skaffat spolarm istf list.
 
ulwe ulwe skrev:
Tack för hjälpen! Jag köpte en ny list från Electrolux men när jag chattade med dem och ville ha en bild eller beskrivning på hur den skulle sitta vägrade dom att ge mig det med hänvisning till säkerheten. De sa åt mig att beställa en servicetekniker!!! Nu har jag satt dit den. Det tog 5 minuter! [bild]
Har också bytt den själv, men fattar fortfarande inte vad de två "urtagen" i gummilisten har för funktion...?
 
A
C calle2010 skrev:
Har också bytt den själv, men fattar fortfarande inte vad de två "urtagen" i gummilisten har för funktion...?
vatten som går förbi skall kunna rinna tillbaka in i maskinen
 
electroluxaren skrev:
vatten som går förbi skall kunna rinna tillbaka in i maskinen
Tack för info!

/Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.