A
Hej.

Om du tvättat med tvättmaskin i badrum hur länge väntar du med att stänga tvättmaskin för att minimera fuktproblem eller lämnar du alltid tvättmaskin öppen efter du ev torkat ut tvättfack/trummans gummi? så maskinen blir torrast möjligt?
 
Vi stängde den alltid förut men efter ett tag så började all tvätt lukta surt. Läste igenom lite olika råd och frågade familjens äldre medlemmar som sa att den alltid skulle vara på glänt mellan tvättningar.
Efter att ha gjort rent osv har vi nu den alltid öppet och har sen dess aldrig haft problem med lukt eller allmänt sunkiga kläder.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Öppen konstant när den inte är igång. Både glasdörren till själva trumman, samt facket för medel. Kör också regelbundet 60-90 graderstvätt. ALDRIG haft problem med lukt eller annat på någon av mina många maskiner (y)
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Luckan är alltid öppen mellan tvättar, däremot inte tvättmedelsfacket. Ibland har nån klåfingrig unge stängt luckan och efter en dag eller två luktar det apa när man öppnar. Har PAX-fläkt i tvättstugan så allt torkar snabbt därinne.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M maja.andersson27189 skrev:
Öppen konstant när den inte är igång. Både glasdörren till själva trumman, samt facket för medel. Kör också regelbundet 60-90 graderstvätt. ALDRIG haft problem med lukt eller annat på någon av mina många maskiner (y)
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Luckan är alltid öppen mellan tvättar, däremot inte tvättmedelsfacket. Ibland har nån klåfingrig unge stängt luckan och efter en dag eller två luktar det apa när man öppnar. Har PAX-fläkt i tvättstugan så allt torkar snabbt därinne.
svar fr mig:

om jag tvättat med mörka färger som avger färg - sväller näsan i budrummet pga kemikalierana som
komimit ut i luften.

Ligger det inte alltid vatten kvar i vattentrumman efter tvätt av kläder - dvs "fukt" ifalljag int har din fläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.