Husägare skulle ha fått fiber men Telia drog sig ur avtalet, och följer heller inte ARN:s rekommendation - igen.

Du kan läsa artikeln här: Telia bryter mot ARN:s rekommendation
 
Då bör Telia hamna på råd & röns svarta lista nu då?
 
  • Gilla
nzsc och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Då bör Telia hamna på råd & röns svarta lista nu då?
De borde redan vara där eftersom detta enligt artikeln har hänt tidigare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är de inte där redan, fast pga långsam bredbandsuppkoppling?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Då bör Telia hamna på råd & röns svarta lista nu då?
Fast hur många läser den listan?..........Det är liksom bara ett spel för galleriet såna här utslag.......
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B
Men suck, de kan ju söka ledningsrätt hos lantmäteriet, så kommer de kunna lägga ändå. Och vad är det för pellejöns som sätter sig på tvären… snacka om att skapa dålig stämning i bygden
 
  • Gilla
henric78 och 4 till
  • Laddar…
Man får många meter schakt/plöjning för kostnaden motsvarande en ledningsrätt, för att inte tala om vilken ofantlig tid det tar.
 
B
Raskus Raskus skrev:
Man får många meter schakt/plöjning för kostnaden motsvarande en ledningsrätt, för att inte tala om vilken ofantlig tid det tar.
man erbjuder lite mer intrångsersättning än ledningsrätt, sen gör man klart i att lantmäteriet alltid ger ok för fiber… så bara välja…. De flesta viker sig då
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
B Boan skrev:
Men suck, de kan ju söka ledningsrätt hos lantmäteriet, så kommer de kunna lägga ändå. Och vad är det för pellejöns som sätter sig på tvären… snacka om att skapa dålig stämning i bygden
Det behöver inte nödvändigtvis vara en pellejöns. Med tanke på hur kraftbolag och telebolag har skött sig vid många tillfällen kan droppen ha runnit över för markägaren.

Jag kan ge ett exempel från en nära släkting. Han hade huggit slåttervallen och gräset låg i strängar i väntan på att pressas. Då kommer en grävmaskin, på uppdrag av kraftbolaget, och gräver fyra hål på 2x2m. Massorna läggs i grässträngarna, man återställer uselt och kör med bilar och grävmaskin tvärs över åkern så man kör över alla strängarna. Detta utan att meddela varken före eller efter arbetet. Markägaren får ringa och fråga vad dom håller på med och får till svar: Det är väl inte så farligt.

Detta var inget akut jobb och kunde, om man haft en dialog, utförts efter skörden var bärgad utan att orsaka några större skador.

När det varit på det viset blir man ganska avig till att ha ledningar på sin mark.
 
  • Wow
  • Gilla
Saxsson och 4 till
  • Laddar…
B
G-83 G-83 skrev:
Det behöver inte nödvändigtvis vara en pellejöns. Med tanke på hur kraftbolag och telebolag har skött sig vid många tillfällen kan droppen ha runnit över för markägaren.

Jag kan ge ett exempel från en nära släkting. Han hade huggit slåttervallen och gräset låg i strängar i väntan på att pressas. Då kommer en grävmaskin, på uppdrag av kraftbolaget, och gräver fyra hål på 2x2m. Massorna läggs i grässträngarna, man återställer uselt och kör med bilar och grävmaskin tvärs över åkern så man kör över alla strängarna. Detta utan att meddela varken före eller efter arbetet. Markägaren får ringa och fråga vad dom håller på med och får till svar: Det är väl inte så farligt.

Detta var inget akut jobb och kunde, om man haft en dialog, utförts efter skörden var bärgad utan att orsaka några större skador.

När det varit på det viset blir man ganska avig till att ha ledningar på sin mark.
sånt där är inte bra, vi väntar ju med att gräva fiber så det påverkar lantbruket minimalt, eller så ges skördeersättning. Men oftast funkar det med dialog… men Telia orkar väl inte och de som drabbas är ju de boende
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Stått en del om detta i lokalpressen. Telia tecknade som jag förstod det ett avtal med kommunen om att leverera fiber till stora delar av kommunen och gick sen ut och tecknade avtal med enskilda fastighetsägare. När merparten av dessa var anslutna då var det bara de lite struligare kvar, normalt hade ett stort bolag troligen valt att ansluta dessa som avtalat men troligen har någon dragit åt svångremmen kring projektet som helhet och då valde man att dra sig ur. Hade man inte bundit upp fastigheterna genom avtalen så hade de troligen fått erbjudande från andra leverantörer men de hade ju ett avtal med Telia så det fanns ingen anledning till det plus att Telia redan byggt till de anslutningar som är billigare och därmed mer attraktiva.

Min reflektion av det som är att som stort bolag så kan man inte alltid se till den inviduella affären utan måste se helhetens hade intäkter man över tid får, några anslutningar är billiga och andra dyrare. En del argument som de har haft håller inte enligt min mening, har för mig att ett av fallen så hade tecknat avtal för att sen backa ur pga att de hade framkommit att det fanns en å som de var tvungna att passera, detta visste de redan innan men troligen glömt/bortsett från. Jag hoppas att de ”drabbade” väljer att driva detta vidare och att de får hjälp med det juridiska i det.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägare skulle ha fått fiber men Telia drog sig ur avtalet, och följer heller inte ARN:s rekommendation - igen.

Du kan läsa artikeln här: Telia bryter mot ARN:s rekommendation
Skulle ALDRIG köpa eller hyra någonting från Telia.
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
Hade Telia på allt tidigare för jag aktier och ville stödja dem och det är svenskt. Det började med att de höjde priserna på mobilabonnemangen. Sedan höjde de priserna på fiber-internet, sedan höjde de fast telefoni till 320 kr/månad så jag bytte till deras IP-telefoni och betalade 60 kr istället, sedan höjde de IP-telefonin till 150 kr/månad. Ringde och klagade och fick någon rabatt ett några månader.

Nu har jag IP-hemtelefon för 0 kr/månad, 110 kr/månad lägre pris på fiber-internet, cirka 50 kr/månad lägre pris på tre mobiltelefonabbonemag. blir på ett år cirka 4900 kr lägre pris nu. På tio år blir det minst 70.000 kr man sparar, inkl avkastning.
 
B Boan skrev:
Men suck, de kan ju söka ledningsrätt hos lantmäteriet, så kommer de kunna lägga ändå. Och vad är det för pellejöns som sätter sig på tvären… snacka om att skapa dålig stämning i bygden
Inte telia här utan IP only. Här i byn ligger fiberkablarna oftast på 20cm djup, ibland grundare. Vid mitt förra boende drog de på ett helt annat sätt än avtalat när de anslöt huset. Vid mitt nya vet jag inte riktigt men om jag tittar på kartan jag fått så finns det all anledning att höja på ögonbrynen.

Sen en dag kom det en herre och gick omkring på gräsmattan. Sen kom han och knackade på dörren och sade till frun att de vill dra fiber över vår tomt. ca 2m från garaget. Fick efter lite krångel bli uppringd av IP only, pratade med två rätt så otrevliga personer som tyckte att det inte är några problem. Tillslut blev jag uppringd av en trevlig kille som faktiskt gick att prata med. Men eftersom det var frågan om att ploga ner kabeln rakt över min fastighet, väldigt nära känsliga nyplanterade buskar osv så avböjde jag. Ersättningen skulle vara 1000kr. Tillskillnad från vad jag hade blivit ersättningsskyldig om jag skulle råka sätta spaden i kabeln. Eller köra sönder med en grävmaskin om jag skulle få för mig att bygga nytt garage. Eller om jag och grannen skulle råka förstöra den med tex underliggande rötter om vi bryter bort stora träd och buskar på tomtgränsen.

bara risk men ingen vinning för min del alltså. Kan mycket väl vara en liknande situation som gjorde att denne markägare sade nej.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Telia AB är idag spillror av vad Televerket en gång i tiden var.
För 100år sedan gällde telefon till alla oavsett kostnad, alla var med och betalade. Gungor och karuseller.
Det man vann i tätbebyggda villakvarter och flerfamiljshus använde man i glesbyggden. Idag räknas bara kronor i varenda projekt. Bär det ekonomiskt så inte blir det inga trådar.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.