Vill ha att underbrädan på panelen livar med grundsockeln, hur löser man detta?

Hittar ingenting på nätet om detta. Vill ha ett resultat likt bilden.

Väggdetalj som visar underbrädan på röd träpanel i linje med grundsockel över grus och grå puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träpanelvägg med två vita fönster ovanför grundsockel och grön bänk framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tidigare lösning, men måste finnas ett annat sätt.
Det är en sågad cellglas skiva som är limmad på alba balk. Sedan putsad
Skiss av en väggkonstruktion där en underbräda på panelen möter en grundsockel med indikation av en sågad cellglas skiva och alba balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så mycket!
 
Redigerat:
Googla på offerbräda
 
M mortirolo skrev:
Googla på offerbräda
Tack, men min fråga är hur man får ut grundsockeln närmare panelen. Normalt när man gör en platta på mark så hamnar panelen en bit ut då spikregel/luftning mm bygger en del.
Jag vill ha underbrädan på en lockläktspanel jäms med ytskiktet på grunden, men vet inte hur man löser detta.

Tack för svar ändå
 
Antingen får man ju ställa stommen en bit in på plattan eller så får man bygga ut sockeln till panelens nivå. Eller lite av båda.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Antingen får man ju ställa stommen en bit in på plattan eller så får man bygga ut sockeln till panelens nivå. Eller lite av båda.
Tack för svar! Precis! Om man drar in spikregeln innanför kantelementet så måste man sätta en plåt eller liknande antar jag. Så att vatten inte ansamlas kring syllen

Kan man göra på något annat sätt? Vad tror du om min skiss rent allmänt konstruktionsmässigt?
 
Ja om syllen flyttas in så att inte vindskydd (pos. 3) kan löpa ner över kantelementets sida hade jag satt ett bleck (som går upp bakom vindskydd och avslutas utanför kantelement).
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja om syllen flyttas in så att inte vindskydd (pos. 3) kan löpa ner över kantelementets sida hade jag satt ett bleck (som går upp bakom vindskydd och avslutas utanför kantelement).
Tack för tips! Går det att limma på en cellplastskiva eller liknande istället? Är rädd för snedbelastning om jag använder alba balken
 
Brukade inte "vattbrädan" ( den som lutar i vinkel) sluta ett par cm utanför sockeln för att skydda den från regnvatten?
Offerbräda är väl en bräda planparalell med panelen för att lätt kunna bytas ut istället för att nedre delen av en vertikal panel blir dålig med åren, den lutar inte.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Brukade inte "vattbrädan" ( den som lutar i vinkel) sluta ett par cm utanför sockeln för att skydda den från regnvatten?
Offerbräda är väl en bräda planparalell med panelen för att lätt kunna bytas ut istället för att nedre delen av en vertikal panel blir dålig med åren, den lutar inte.
Instämmer, benämningar som inte används i det moderna byggandet
 
Någon som har erfarenhet om hur man fäster skumglasskivor på betong? Går det med vanligt cementbruk?
 
Menar du alltså skumglasskivor typ foamglas? Vi hade de på nått projekt på jobbet för ett par år sen och jag har för mig att vi fick med nått slags tvåkomponents lim som man blandade och sen strök på med en tandspackel men är lite osäker. Men det kan säkert funka med cementbruk eller typ pl600 eller liknande. Jag antar att dom hamnar halvt under mark så det hjälper ju till att hålla de på plats. Men jag har för mig att dom var ganska dyra? Funkar det inte med typ styrofoam för den vet ja att du kan limma med pl600?
 
S Snickarkirre skrev:
Menar du alltså skumglasskivor typ foamglas? Vi hade de på nått projekt på jobbet för ett par år sen och jag har för mig att vi fick med nått slags tvåkomponents lim som man blandade och sen strök på med en tandspackel men är lite osäker. Men det kan säkert funka med cementbruk eller typ pl600 eller liknande. Jag antar att dom hamnar halvt under mark så det hjälper ju till att hålla de på plats. Men jag har för mig att dom var ganska dyra? Funkar det inte med typ styrofoam för den vet ja att du kan limma med pl600?
Hej kirre! Tack för trevligt svar! Ja, foamglas eller liknande. Jag har också sett att man kör med ett bitumen 2k lim, men som jag förstår är det i första hand för att få skarvarna täta. Ska ringa och höra i veckan hur jag kan fästa dessa.

Absolut hade man kunnat köra med cellplastskiva och tunnputsat på dessa. Jag kommer köra med 500mm skumglasgrus som isolering innanför albabalken. Av denna anledningen känns det bra att hålla sig till just glas även på utsidan. Tror även att man kan få bättre vidhäftning för puts, även bidra till en väldigt lång livslängd överlag för plattan.

Ja dessa hamnar delvis under mark. Dom är svindyra, men känns ändå okej med tanke på att jag hamnar på det dubbla jämfört med traditionell platta.

Min tro är att denna platta kommer ha en betydligt längre livslängd än vanlig platta på mark.
Nackdelen är att jag få sämre isolering än 300mm cellplast. Med skumglas hamnar jag kring 0,18-0,19U-värde
 
Ja de kan säkert stämma är som sagt ganska många år sen jag gjorde de jobbet. Okej du skall putsa sockeln. Hade jag läst lite noggrannare innan hade jag förstått de. Tyckte dock att det såg ut som sockeln på bilderna va nån slags sockelskiva men den va putsad. Har inte direkt nån erfarenhet av puts på skumglass så där vet jag faktiskt inte men det kan stämma.

En vanlig platta på mark håller ju din livslängd utan problem om den är gjord efter konstens alla regler. Men låter vettigt det du säger om du har kört det underplattan så kör det på sockeln oxå. (y)
 
Hej igen! Även här är jag i liknande sits. Har förvisso pärlspont 22 mm, men avslutar med en "vattbräda" på 50 mm som hamnar (25 mm Hunton vindskiva + 28 mm spikläkt) 5 cm utanför grunden. Har inte bestämt mig ännu hur mycket det stör mig, jag är just nu mer störd över att behöva välja albabalk - skulle vilja ha natursten, precis som befintlig grund. Finns granitplattor att sätta utanpå albabalken, fast de är i fel höjd för mig och det känns fel.

Men! Det jag fastnade på här var att du ska ha Hasopor-grund; hur har du konstruerat den? Hur djupt gräver du, lägger du tjälisolering osv?
(Jag har 300 mm Hasopor innanför albabalken/naturstenarna, plus fyller upp bjälklaget (170 mm) och får u-värde 0,157)
 
B Bor i trähus från 1920 skrev:
Hej igen! Även här är jag i liknande sits. Har förvisso pärlspont 22 mm, men avslutar med en "vattbräda" på 50 mm som hamnar (25 mm Hunton vindskiva + 28 mm spikläkt) 5 cm utanför grunden. Har inte bestämt mig ännu hur mycket det stör mig, jag är just nu mer störd över att behöva välja albabalk - skulle vilja ha natursten, precis som befintlig grund. Finns granitplattor att sätta utanpå albabalken, fast de är i fel höjd för mig och det känns fel.

Men! Det jag fastnade på här var att du ska ha Hasopor-grund; hur har du konstruerat den? Hur djupt gräver du, lägger du tjälisolering osv?
(Jag har 300 mm Hasopor innanför albabalken/naturstenarna, plus fyller upp bjälklaget (170 mm) och får u-värde 0,157)
Hej! Att man inte är den enda i världen med detta problem är kul att se!

Jag löste detta med utsticket, genom att öka utsticket ytterligare. För att sedan kunna placera sten dikt an balken. Gör man det med lite känsla så är min förhoppning att det inte syns.
Jag har även sett ett exempel på detta i verkligheten med huggen sten, pch det såg mycket äkta ut.

Med 600mm albabalk och 500mm hasopor hamnade u-värdet på cirka 0,22.

Jag har dock gått ifrån detta och väljer att köra cellplast, det blev helt enkelt för krångligt då detta är mitt första riktiga bygge.

Hurvida du behöver tjälisolering eller inte beror väll på var i landet du bor, samt beräknad värmegenomträngning från plattan.

Ska du bygga ut? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.