Mögeltest.se som tar prov i luften.
 
  • Gilla
Naten
  • Laddar…
F Fannys skrev:
Jag har blivit kroniskt sjuk av mögel.
Det mest tillförlitliga testet för att mäta mögelnivåer i byggnader är att ta ett mögeltest där man analyserar halter och sorter av mögel-DNA i damm. Kostar ca 2600 kr och saluförs bl.a. av Anozona. Via detta test hittades orsaken till att jag hastigt blev riktigt sjuk efter inflytt i hus med dolt och luktfritt mögel.
[länk]
Vad fick du för svar på provet? Vad var det som orsakade dina hälsobesvär?
 
Dolt mögel i krypgrund. Bl.a. Stachybotrys
Chartarum. Jag fick problem med andningen, tryck över bröstet med tungt att andas, allmän sjukdomskänsla, orkeslöshet, överkänslighet mot kemikalier och parfymerade produkter bl.a. som ger en massa konstigt symptom som t.ex. brännande tunga och hals, stickningar i tandköttet etc. Detta började smyga på direkt efter flytt till det sjuka huset. Mögels påvisades med testet som jag skrivit om ovan.
Idag mår jag bättre, men Mcs (googla!) får jag nog leva med, även om jag är betydligt mindre känsligare idag. Utsätts jag för mögel så kommer symptomen tillbaka. Jag flyttade från huset efter några veckor, det har nu gått 2,5 år sedan dess.
 
Förresten, ni skulle bara veta hur många hus, lägenheter och offentliga byggnader det finns mögel i - jag känner det direkt i kroppen. Ni ska också veta att gruppen mögelskadade i Sverige och världen börjar bli stor, jag är med i flera forum på bl.a. Facebook. Något som jag har totalt ovetande om innan jag själv blev sjuk. Det är också otroligt svårt att få hjälp av vården, otroligt många vittnar om det, och själv träffade jag nio olika läkare innan jag träffade en som ens trodde på mig när jag sa att jag misstänkte mögel (vilket också sedan visades via testet). En läkare skickade mig till psykolog som ville ge mig antidepressiva och få det till att allt var psykiskt. Jag äter inga läkemedel idag och mår bra, jag ser till att inte utsätta mig för det jag inte tål, det är det enda som hjälper.
Så gott folk, se upp med mögel, även torrt intorkat mögel - det är värre än fuktiga pågående skador - eftersom möglet då dammar. Det är INTE sant som någon skrev ovan att torrt mögel inte avger sporer, det avger t.o.m. delar av sitt mycel som i sin tur avger mögeltoxiner. Var rädda om er.
 
  • Gilla
Naten
  • Laddar…
K kettu skrev:
Man tar 2 prover. En i rummet man misstänker och en utomhus. Så jämför man ifall det förekommer mera mögelsporer inomhus än det som finns i naturen.

Meeeen, det är en dålig test. Tillexempel kan man ha mögel inbyggd, men inga luftströmmar genom den. Då visar testet inget.

Är själv mögelhysterisk. Och utan att slänga pengar på tester tänker jag såhär först.
-Luktar det speciellt?
-Blir kläder och textil luktsmittad?
-Finns det synliga fläckar/material missfärgning?
-Försämras det allmänna hälsan? Ofta förkylningsymptomer som försvinner när du lämnar huset.

Har du inga av de uppräcknade, ta det lungt, fyll kylen med öl. Det är fredag imorgon.
Hur luktar mögel? Jag märker att mina kläder luktar instängt efter att varit i källaren. Är det mögellukt?
 
Throllv Throllv skrev:
Hur luktar mögel? Jag märker att mina kläder luktar instängt efter att varit i källaren. Är det mögellukt?
Bästa sättet att ta reda på det är att köpa en påse bröd. Låt den ligga på köksbänken i 2 veckor.
Kontrollera att brödet blivit grönt och öppna nu påsen och ta ett djupt andetag.

Så där luktar mögel.
 
  • Haha
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Bästa sättet att ta reda på det är att köpa en påse bröd. Låt den ligga på köksbänken i 2 veckor.
Kontrollera att brödet blivit grönt och öppna nu påsen och ta ett djupt andetag.

Så där luktar mögel.
Bra! Det ska jag testa
 
J Jan_G skrev:
Bästa sättet att ta reda på det är att köpa en påse bröd. Låt den ligga på köksbänken i 2 veckor.
Kontrollera att brödet blivit grönt och öppna nu påsen och ta ett djupt andetag.

Så där luktar mögel.
Fast brödmögel och mögel i hus är nog helt skiljda familjer av mögel så vad brödet luktar ger nog inga ledtrådar.........Jag känner igen brödmögel ganska lätt och det räcker ibland att öppna skåpdörren så känner jag att det är en fläck på nån skiva bröd. Den lukten är inte ens i närheten av nån lukt i nå hus.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast brödmögel och mögel i hus är nog helt skiljda familjer av mögel så vad brödet luktar ger nog inga ledtrådar.........Jag känner igen brödmögel ganska lätt och det räcker ibland att öppna skåpdörren så känner jag att det är en fläck på nån skiva bröd. Den lukten är inte ens i närheten av nån lukt i nå hus.
Bra, då har du inte mögel i huset ;-)
 
F Fannys skrev:
Jag har blivit kroniskt sjuk av mögel.
Det mest tillförlitliga testet för att mäta mögelnivåer i byggnader är att ta ett mögeltest där man analyserar halter och sorter av mögel-DNA i damm. Kostar ca 2600 kr och saluförs bl.a. av Anozona. Via detta test hittades orsaken till att jag hastigt blev riktigt sjuk efter inflytt i hus med dolt och luktfritt mögel.
[länk]
Hej. Hur utfördes testet ?
F Fannys skrev:
Jag har blivit kroniskt sjuk av mögel.
Det mest tillförlitliga testet för att mäta mögelnivåer i byggnader är att ta ett mögeltest där man analyserar halter och sorter av mögel-DNA i damm. Kostar ca 2600 kr och saluförs bl.a. av Anozona. Via detta test hittades orsaken till att jag hastigt blev riktigt sjuk efter inflytt i hus med dolt och luktfritt mögel.
[länk]
Hej. Hur utförs denna test ?
 
Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Analysen görs inte längre av anoZona utan hos ALS Scandinavia i Stockholm. Här är länken till deras sida för privatpersoner. [länk]
Tack jag såg att det var ALS :) Ville mest veta hur testerna görs, tar man prov på olika ställen i sitt boende ?
 
Det kan man välja själv. Sporer sprids lätt i luften till olika delar av huset. Det rekommenderas en yta på 25cm2 och damm som är 2-4 månader gammalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.