Uttaget i laddboxen är alltid av Typ2 (3-fas), där låser laddaren fast handsken. I biländen kan det vara olika kontakter. Alla bilar i Europa ska framledes levereras med Typ2 kontakt men det finns en del bilar som har Typ1 (1-fas) kontakt och där sitter låsningen i handsken och inte i bilen. Dock ska det aldrig vara möjligt att lossa kabeln under last, så att flytta kabel mellan 2 bilar utan att återstarta laddning ska inte gå.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.

Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.

Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
Du kanske skulle utveckla lite, jag menar för alla oss 95% som inte har elbil och inte vet vad som har hänt för att någon fipplar med sladdarna?
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Bronken
Tolkar det första antagandet så här fast omvandlat till fossilbil:

Du ställer dig vid bensinpumpen med din bil.
Du kör in kortet och slår din kod.
Du går och handlar för du vill ju inte stå och titta på när tanken fylls (ja så funkar det med elbil om man inte "superchargar")
Någon Annan passar på att plocka ur munstycket ur din bil och fyller sin bil istället.
Du kommer tillbaka mot bilen efter ett tag, och det ser Någon Annan, som då fipplar lite med slangen (stoppar tillbaka i Din bil) och åker därifrån.
Du märker att du inte har någon soppa i din bil trots att du tankat i två timmar.
Du blir då lite trött och antar att Någon Annan förgripit sig.
(Och extra trist att Någon Annan hade en Suburban 5.2L och Du har en Fiat 500).
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A
L Limpan4all skrev:
Nu har vi bara haft elbil i två år och laddar kanske inte oftare än några gånger per månad "ute på stan".
Men jag har ännu aldrig varit med om en laddare som INTE låser fast sladden sedan laddningen startats samma sak i bilen, den låser också fast sladden varje gång. Men att det skulle kunna hända att laddstationen är TRASIG och därmed inte låser fast sladden, men då skall laddningen kopplas ifrån/avslutas vid bortkoppling av sladden. Så det skall inte finnas något att vinna på att bete sig så. Men som sagt det skall inte gå att koppla ifrån och fortsätta att ladda annan bil.

Det finns flera skäl till att det är på det viset.

Det säkerhetsmässiga, det skulle vara ett ökat slitage om kontakterna i sladden skulle röra sig samtidigt som 32A passerar genom kontaktytorna.

Det ekonomiska, en bra kabel kostar mellan 2500:- och 3900:- så den är stöldbegärlig.

Kostnaden för "stulen" el är ganska låg, men är möjligen straffbar som olika typer av brott. Otillåten elavledning skulle kunna vara ett och har högre straffvärde än snatteri/stöld som skulle kunna vara ett annat, men även sabotage skulle kunna vara en brottsrubricering.
inte i bilen, det är den andra änden som inte är fastlåst
 
A
F frityreldarn skrev:
Du kanske skulle utveckla lite, jag menar för alla oss 95% som inte har elbil och inte vet vad som har hänt för att någon fipplar med sladdarna?
När jag kom mot bilen vid Eon:s stolpar var en det en man framför min bil och vevade med någon sladd. Men jag såg inte riktigt för han stod emellan mig och stolpen. Han såg att jag kom och vevade en sista gång med någon sladd och gick iväg.
Tänkte inte alls på det först, det var först när jag kört en stund och såg mätaren på panelen.

Väntar fortf. svar från Eon.
 
Redigerat:
Bronken
Nu blev det lite djupt ...
Ville bara översätta, för @frityreldarn vad "fipplet" kanske betydde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
inte i bilen, det är den andra änden som inte är fastlåst
Samtliga laddare "ute på stan" låser fast kabeln under laddning är min erfarenhet. Man måste aktivt avbryta laddningen för att de skall låsa upp sig. Det kan man göra genom att koppla ifrån bilen eller genom att man går in via appen och anger att laddningen skall avbrytas.
 
A
L Limpan4all skrev:
Samtliga laddare "ute på stan" låser fast kabeln under laddning är min erfarenhet. Man måste aktivt avbryta laddningen för att de skall låsa upp sig. Det kan man göra genom att koppla ifrån bilen eller genom att man går in via appen och anger att laddningen skall avbrytas.
Å sjutton, visste inte det. För de jag har laddat på hittills och det är bara några enstaka har det bara varit att dra ut kabeln ur stolpen, jobbet, hemma, någon till på någon parkering i stan. Man behöver alltså inte låsa upp bilen först.
 
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, att gå rakt från "min bil laddade inte" till att någon måste försökt stjäla min laddning till bomber i Malmö känns inte riktigt som det var tekniken som var i fokus här...

Det känns rätt långsökt att någon som lagt ut åtskilliga hundra tusen på en bil skulle stjäla el för några tjugor...
Brottslighet ter sig i alla former, tror att det har väldig betydelse.

Spara några tjugor är kanske rimligt då kanske inte har "lagt ut" något alls på bilen? Iaf för vissa.
 
Låter mycket märkligt att det skulle ens gå att "stjäla" någons laddning på det sättet som du tänker? Som flera säger här så brukar kabeln, särskilt i laddaränden, alltid vara fastlåst och nästan alla bilar låser också kabeln när det laddas.

PS, strömtjuvar hade det nog funnits gott om i "gamla" Sverige också om det varit möjligt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Det känns rätt långsökt att någon som lagt ut åtskilliga hundra tusen på en bil skulle stjäla el för några tjugor...
Den kanske började med att stjäla bilen. :thinking: :)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, att gå rakt från "min bil laddade inte" till att någon måste försökt stjäla min laddning till bomber i Malmö känns inte riktigt som det var tekniken som var i fokus här...

Det känns rätt långsökt att någon som lagt ut åtskilliga hundra tusen på en bil skulle stjäla el för några tjugor...
Kanske dags att vi bygger en mur vid kanalen
Den hindrar ju både buset att komma ut till näset och att näsetborna kommer till den livsfarliga staden Malmö :cool:
Har själv aldrig känt mig hotad i Malmö
Men på näset så finns det ju en hel del suspekta människor ( tex bankdirektörer och politiker)
Det är ju riktigt otäckt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Magnus Filip skrev:
Å sjutton, visste inte det. För de jag har laddat på hittills och det är bara några enstaka har det bara varit att dra ut kabeln ur stolpen, jobbet, hemma, någon till på någon parkering i stan. Man behöver alltså inte låsa upp bilen först.

Kona electric - jag måste låsa upp bilen och sen kan jag dra ut den ur stolpen sen bilen.

Men du menar att stolparna alltid är upplåsta men bilen är låst ?

Har du någon logg på bilen så du kan se ifall du tog emot något ladd alls ? Då kan du kolla och utesluta att du eventuellt gjort fel eller något..
 
U Uffe A skrev:
Kanske dags att vi bygger en mur vid kanalen
Den hindrar ju både buset att komma ut till näset och att näsetborna kommer till den livsfarliga staden Malmö :cool:
Har själv aldrig känt mig hotad i Malmö
Men på näset så finns det ju en hel del suspekta människor ( tex bankdirektörer och politiker)
Det är ju riktigt otäckt ;)
Mur? Det finns ju redan vallgrav. Bara att öppna vindbryggan.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
P Pin skrev:
Mur? Det finns ju redan vallgrav. Bara att öppna vindbryggan.
Finns tyvärr för lite hajar och krokodiler i den vallgraven för att den ska vara effektiv :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.