21 762 läst · 44 svar
22k läst
44 svar
Tjuvladdar bil
Sida 1 av 3
Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.
Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.
Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.
Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
På samma sätt som jag är försiktig när jag stannar för att tanka diesel i Malmö. Eller stannar öht i Malmö.Magnus Filip skrev:Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.
Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.
Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
Borde vara lätt att hindra det genom att laddaren identifierar bilen istället för att du loggar in med kort, tag eller app.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 3 994 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 686 inlägg
Vår Passat GTE låser i sin ända när den laddar, och de stolpar jag stött på löser sin ända när laddningen påbörjats.
Du berättar inte hur länge du var där, vad det var för typ av stolpe, vilken bil du har och hur mycket ladd du fick i.
Jag har haft problem på åtminstone Garos dubbelstolpar med min GTE, står där en annan bil på stolpen så kan min bil helt plötsligt sluta ladda.
Du berättar inte hur länge du var där, vad det var för typ av stolpe, vilken bil du har och hur mycket ladd du fick i.
Jag har haft problem på åtminstone Garos dubbelstolpar med min GTE, står där en annan bil på stolpen så kan min bil helt plötsligt sluta ladda.
vad bekräftade Eon? Att du betalat för någon annans laddning?Magnus Filip skrev:Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.
Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.
Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
Låser inte laddhandsken i er bil? Vad är det för någon? Låter farligt
P Poxeman skrev:
Ser ut så, borde inte vara möjligt. De kollar vidareP Poxeman skrev:
Kanske om man är snabb, men jag vet inte ännu? får se vad de säger
Jag gissar att någon försökt stjäla din laddning, men misslyckats...
Jag har dock varit med om att få laddhandsken på snabbladdare urplockad ur min bil ett flertal gånger, någon har ställt sig bredvid och tagit handsken trots att min bil inte är färdigladdad. Jag har varje gång tagit tillbaka den och börjat ladda igen, så mycket vann de på det...
Jag har dock varit med om att få laddhandsken på snabbladdare urplockad ur min bil ett flertal gånger, någon har ställt sig bredvid och tagit handsken trots att min bil inte är färdigladdad. Jag har varje gång tagit tillbaka den och börjat ladda igen, så mycket vann de på det...
Moderator
· Stockholm
· 52 048 inlägg
Jag har funderat på hur robust fastlåsningen är. Tydligen inte så robust…
Säker på att du inte startat fel laddare ?
Eller så har du inte satt i din kabel ordentligt så har någon tagit kabeln och laddat ?
Eller så har du inte satt i din kabel ordentligt så har någon tagit kabeln och laddat ?
Ska inte vara några bekymmer med det, den ska stänga när man drar ut, låst eller ejH hempularen skrev:
Nu har vi bara haft elbil i två år och laddar kanske inte oftare än några gånger per månad "ute på stan".
Men jag har ännu aldrig varit med om en laddare som INTE låser fast sladden sedan laddningen startats samma sak i bilen, den låser också fast sladden varje gång. Men att det skulle kunna hända att laddstationen är TRASIG och därmed inte låser fast sladden, men då skall laddningen kopplas ifrån/avslutas vid bortkoppling av sladden. Så det skall inte finnas något att vinna på att bete sig så. Men som sagt det skall inte gå att koppla ifrån och fortsätta att ladda annan bil.
Det finns flera skäl till att det är på det viset.
Det säkerhetsmässiga, det skulle vara ett ökat slitage om kontakterna i sladden skulle röra sig samtidigt som 32A passerar genom kontaktytorna.
Det ekonomiska, en bra kabel kostar mellan 2500:- och 3900:- så den är stöldbegärlig.
Kostnaden för "stulen" el är ganska låg, men är möjligen straffbar som olika typer av brott. Otillåten elavledning skulle kunna vara ett och har högre straffvärde än snatteri/stöld som skulle kunna vara ett annat, men även sabotage skulle kunna vara en brottsrubricering.
Men jag har ännu aldrig varit med om en laddare som INTE låser fast sladden sedan laddningen startats samma sak i bilen, den låser också fast sladden varje gång. Men att det skulle kunna hända att laddstationen är TRASIG och därmed inte låser fast sladden, men då skall laddningen kopplas ifrån/avslutas vid bortkoppling av sladden. Så det skall inte finnas något att vinna på att bete sig så. Men som sagt det skall inte gå att koppla ifrån och fortsätta att ladda annan bil.
Det finns flera skäl till att det är på det viset.
Det säkerhetsmässiga, det skulle vara ett ökat slitage om kontakterna i sladden skulle röra sig samtidigt som 32A passerar genom kontaktytorna.
Det ekonomiska, en bra kabel kostar mellan 2500:- och 3900:- så den är stöldbegärlig.
Kostnaden för "stulen" el är ganska låg, men är möjligen straffbar som olika typer av brott. Otillåten elavledning skulle kunna vara ett och har högre straffvärde än snatteri/stöld som skulle kunna vara ett annat, men även sabotage skulle kunna vara en brottsrubricering.
Jag har en Outlander PHEV och en e-golf. E-golfen låser fast handsken i bilen, Outlander inte. Outlandern brukar vi sätta ett hänglås runt kabeln och handtaget. Hindrar dock inte tjuvladdning men att någon stjäl kabeln som är ganska dyr.
Jag tror att en del 'äldre' elbilar inte låser fast, men att de 'nyare' gör det.
Jag tror att en del 'äldre' elbilar inte låser fast, men att de 'nyare' gör det.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 862 inlägg
KIA Eniro där kan man välja om sladden ska vara låst eller inte efter full laddning.
Medan den laddar så är det låst.
Protte
Medan den laddar så är det låst.
Protte
Är det flera olika standarder på kontakter både i laddare och bilar? Annars hade det varit enklare om en sladd hade varit fast monterad i laddaren och bara koppla in i bilen.
+ behöver inte plocka fram egna sladden ur bagagerummet
+ kan inte stjälas
+ säkrare/mindre slitage
Och mycket märkligt att relativt nya och dyra bilar inte kan låsa fast laddkabeln. Jag trodde det bara var Mr Bean som körde med hänglås.
+ behöver inte plocka fram egna sladden ur bagagerummet
+ kan inte stjälas
+ säkrare/mindre slitage
Och mycket märkligt att relativt nya och dyra bilar inte kan låsa fast laddkabeln. Jag trodde det bara var Mr Bean som körde med hänglås.