Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
harry73 harry73 skrev:
Men det är ju just det. Hela vaccinhetsen bygger på att man kan vaccinera bort covid ur samhället.
Det är nog ingen som längre tror på flockimmunitet mot covid-19. Det går trögt med vaccinering i stora delar av världen och man kan knappast isolera områden så bra att inte viruset smiter lite hit och dit.
Däremot vet vi ju att massvaccinering har gjort mycket stor nytta i länder där man har vaccinerat större delen av befolkningen, som i Sverige.
Fungerar vaccinet inte så bra, är det samma sak som med influensavaccinet, där alla som tror att de behöver det, tar en spruta och vi andra dödliga stärker vårt immunförsvar.
Hur tänker du göra för att stärka ditt immunförsvar? Själv tänker jag stärka mitt immunförsvar genom att vaccinera mig lite då och då för att hålla uppe nivån av antikroppar.
 
  • Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Hur tänker du göra för att stärka ditt immunförsvar? Själv tänker jag stärka mitt immunförsvar genom att vaccinera mig lite då och då för att hålla uppe nivån av antikroppar.
Jag har redan haft covid. Den var värre än de flesta influensor jag haft, men det säger inte så mycket. Jag hade feber i några dagar och förlorade luktsinnet i några månader.
Efter detta ser jag inga nackdelar med att jag utsätter mig för covid ibland. Se det som en extra vaccindos som stärker mitt immunförsvar.
 
P
Det kanske är en praktisk metod, men är det inte lite trist att lika sjuk i covid-19, speciellt om det är värre än en "vanlig" influensa? Jag brukar bli rätt sjuk av en vanlig förkylning, så en influensa vill jag inte ha.

Så om jag hade haft covid-19 så skulle jag vaccinera mig ändå. En vaccinering efter att ha haft sjukdomen lär ju ge ett alldeles utomordentligt skydd mot nytt insjuknande.
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är mycket med den här sjukdomen som är "fascinerande" i brist på bättre ord.

Allt från hur olika den slår, hur oklart det är på vilka grunder det verkar trigga, påverkan på så många centrala delar av kroppen allt från hjärna, hjärta, lungor, njurar, hud och annat. Och till råga på det så kan autoimmunrespons triggas och man kan få multiinflammationssyndrom. Det är som hämtat ur en Bond-film nästan. Och till råga på allt då också att det kan framstå (åtminstone hittills) som till synes slumpmässigt i många fall vilka som drabbas svårt eller ej.

För egen del är det ju fascinerande att fundera över hur det kan slå så annorlunda bara i min egen familj, där jag inte blev smittad, äldsta dottern hade knappt några symptom alls, medan yngre dottern blev rejält sänkt och även min fru (trots vaccinering) i över en veckas tid och även hade släpande effekter några veckor till efter tillfrisknande.

Att man frivilligt väljer att utsätta sig för den typen av risk är för mig helt obegripligt, särskilt med den information och kunskap som finns, men sen finns det ju många som gör andra (för mig) helt obegripliga saker i livet också, så förvånad kanske man inte kan bli...
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Jag tycker det är mycket med den här sjukdomen som är "fascinerande" i brist på bättre ord.

Allt från hur olika den slår, hur oklart det är på vilka grunder det verkar trigga, påverkan på så många centrala delar av kroppen allt från hjärna, hjärta, lungor, njurar, hud och annat. Och till råga på det så kan autoimmunrespons triggas och man kan få multiinflammationssyndrom. Det är som hämtat ur en Bond-film nästan. Och till råga på allt då också att det kan framstå (åtminstone hittills) som till synes slumpmässigt i många fall vilka som drabbas svårt eller ej.

För egen del är det ju fascinerande att fundera över hur det kan slå så annorlunda bara i min egen familj, där jag inte blev smittad, äldsta dottern hade knappt några symptom alls, medan yngre dottern blev rejält sänkt och även min fru (trots vaccinering) i över en veckas tid och även hade släpande effekter några veckor till efter tillfrisknande.

Att man frivilligt väljer att utsätta sig för den typen av risk är för mig helt obegripligt, särskilt med den information och kunskap som finns, men sen finns det ju många som gör andra (för mig) helt obegripliga saker i livet också, så förvånad kanske man inte kan bli...
Så om du bara tittar på din familj, klarade de utan vaccin sig bäst och de med vaccin sämst?
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
harry73 harry73 skrev:
Så om du bara tittar på din familj, klarade de utan vaccin sig bäst och de med vaccin sämst?
Det är väl 50-50? Om jag tolkar det rätt så är det två vaccinerade vuxna och två ovaccinerade barn, en sjuk vuxen och ett sjukt barn?

Oavsett så är en grupp med fyra personer för liten för att dra några som helst slutsatser. En grupp med några miljoner visar tydligt att vaccinet gör nytta, framförallt mot svår sjukdom och död.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så om du bara tittar på din familj, klarade de utan vaccin sig bäst och de med vaccin sämst?
Jag klarade mig bäst eftersom jag inte blev smittad ens. Jag är fullt vaccinerad sen augusti :)
 
harry73
Hur vet du att du inte blev smittad? Är barn och fru sjuka, låter det osannolikt att du inte fick några viruspartiklar i dig.
 
harry73 harry73 skrev:
Hur vet du att du inte blev smittad? Är barn och fru sjuka, låter det osannolikt att du inte fick några viruspartiklar i dig.
Äldsta dottern blev hängig måndag kväll efter en vecka i skolan. (Vi pratar alltså tidsmässigt om slutet av augusti någon gång) Hon fick stanna hemma på tisdagen och vi bokade in provtagning. Tisdag morgon klagade även lillasyster på att det kändes lite konstigt och med tanke på att vi misstänkte storasyster fick även lillasyster vara hemma. Under tisdagen testade vi äldsta och fick hennes provsvar på onsdag kväll som var positivt. Då bokade vi genast in test för övriga tre i familjen på torsdagen, vars provsvar kom fredag kväll. Då var lillasyster samt min fullt vaccinerade fru (sen sista juni) positiva men jag testade negativt (Jag är fullt vaccinerad sen början av augusti). Då hade jag ändå vistats hemma med hela familjen i vår lägenhet i tre dagar, sovit bredvid min fru på natten och inte hållit någon särskild distans eller avstått fysisk närhet på något vis med någon i familjen i övrigt.

Så ja, jag håller med dig om att det är osannolikt, men det är också lite talande för oförutsägbarheten med smittan och sjukdomsförloppet.

Att det stämmer tvivlar jag dock inte på det minsta. Och det var väl mitt immunsystem och antikroppar som tog hand om viruspartiklarna antar jag. Vad tror du?
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har slutat i en förlikning och Jimmy har fått 80 000 kr av företaget: [länk]
Men fick han även sparken? Alltså att företaget betalade 80000 för att ”bli av” med honom. Alldeles för lågt belopp i så fall.
 
P Pin skrev:
Men fick han även sparken? Alltså att företaget betalade 80000 för att ”bli av” med honom. Alldeles för lågt belopp i så fall.
Han hade väl "bara" en praktikplats för att arbetsträna? Den praktiken var väl kanske ändå tidsbegränsad och har gått ut vid det här laget?
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Men fick han även sparken? Alltså att företaget betalade 80000 för att ”bli av” med honom. Alldeles för lågt belopp i så fall.
SAnt, men som sagt en praktikplats. Jag undrar om de inte tappat en del intäkter också.
 
Naturlig immunitet bättre än vaccin. Tror du det inte? Lyssna på vad forskarna på Phizer själva säger:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.