A
Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.

Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.

Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
 
  • Gilla
Våga och 4 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.

Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.

Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
På samma sätt som jag är försiktig när jag stannar för att tanka diesel i Malmö. Eller stannar öht i Malmö.

Borde vara lätt att hindra det genom att laddaren identifierar bilen istället för att du loggar in med kort, tag eller app.
 
  • Gilla
andersm och 4 till
  • Laddar…
U
Låser in bil och laddare fast kabeln i båda ändar under laddning?
 
  • Gilla
Graffen och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Låser in bil och laddare fast kabeln i båda ändar under laddning?
Ja, det var min första tanke också....
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
H
Trodde bilen vi har på jobbet låste kabeln i bilen.
Drar man ut den ur laddaren under laddning så avslutas laddningen och så måste man börja om med att visa laddbrickan igen
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vår Passat GTE låser i sin ända när den laddar, och de stolpar jag stött på löser sin ända när laddningen påbörjats.

Du berättar inte hur länge du var där, vad det var för typ av stolpe, vilken bil du har och hur mycket ladd du fick i.

Jag har haft problem på åtminstone Garos dubbelstolpar med min GTE, står där en annan bil på stolpen så kan min bil helt plötsligt sluta ladda.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Var med jobbet i Malmö. En em. ville jag se Emporia gallerian, faktiskt en bra galleria, välsorterad.

Satte i sladden och aktiverade. När jag kom tillbaka var det någon som fipplade med sladdarna. Tänkte inte på det. Och han åkte iväg.
Märkte sen det var knappt någon ladd i min bil sedan. Förstod att nåt var fel och Eon bekräftade.

Rätt kul ändå att få en ny erfarenhet. Borde polisanmäla. Skall kolla på det efter lite mer undersökning.
vad bekräftade Eon? Att du betalat för någon annans laddning?
Låser inte laddhandsken i er bil? Vad är det för någon? Låter farligt
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
A
P Poxeman skrev:
vad bekräftade Eon? Att du betalat för någon annans laddning?
Låser inte laddhandsken i er bil? Vad är det för någon? Låter farligt
P Poxeman skrev:
vad bekräftade Eon? Att du betalat för någon annans laddning?
Låser inte laddhandsken i er bil? Vad är det för någon? Låter farligt
Ser ut så, borde inte vara möjligt. De kollar vidare
Kanske om man är snabb, men jag vet inte ännu? får se vad de säger
 
Jag gissar att någon försökt stjäla din laddning, men misslyckats...

Jag har dock varit med om att få laddhandsken på snabbladdare urplockad ur min bil ett flertal gånger, någon har ställt sig bredvid och tagit handsken trots att min bil inte är färdigladdad. Jag har varje gång tagit tillbaka den och börjat ladda igen, så mycket vann de på det...
 
  • Gilla
thor17
  • Laddar…
Jag har funderat på hur robust fastlåsningen är. Tydligen inte så robust…
 
Sittställning
Säker på att du inte startat fel laddare ?

Eller så har du inte satt i din kabel ordentligt så har någon tagit kabeln och laddat ?

H hempularen skrev:
Jag har funderat på hur robust fastlåsningen är. Tydligen inte så robust…
Ska inte vara några bekymmer med det, den ska stänga när man drar ut, låst eller ej
 
Nu har vi bara haft elbil i två år och laddar kanske inte oftare än några gånger per månad "ute på stan".
Men jag har ännu aldrig varit med om en laddare som INTE låser fast sladden sedan laddningen startats samma sak i bilen, den låser också fast sladden varje gång. Men att det skulle kunna hända att laddstationen är TRASIG och därmed inte låser fast sladden, men då skall laddningen kopplas ifrån/avslutas vid bortkoppling av sladden. Så det skall inte finnas något att vinna på att bete sig så. Men som sagt det skall inte gå att koppla ifrån och fortsätta att ladda annan bil.

Det finns flera skäl till att det är på det viset.

Det säkerhetsmässiga, det skulle vara ett ökat slitage om kontakterna i sladden skulle röra sig samtidigt som 32A passerar genom kontaktytorna.

Det ekonomiska, en bra kabel kostar mellan 2500:- och 3900:- så den är stöldbegärlig.

Kostnaden för "stulen" el är ganska låg, men är möjligen straffbar som olika typer av brott. Otillåten elavledning skulle kunna vara ett och har högre straffvärde än snatteri/stöld som skulle kunna vara ett annat, men även sabotage skulle kunna vara en brottsrubricering.
 
  • Gilla
oddiq och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Outlander PHEV och en e-golf. E-golfen låser fast handsken i bilen, Outlander inte. Outlandern brukar vi sätta ett hänglås runt kabeln och handtaget. Hindrar dock inte tjuvladdning men att någon stjäl kabeln som är ganska dyr.

Jag tror att en del 'äldre' elbilar inte låser fast, men att de 'nyare' gör det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
KIA Eniro där kan man välja om sladden ska vara låst eller inte efter full laddning.
Medan den laddar så är det låst.

Protte
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Är det flera olika standarder på kontakter både i laddare och bilar? Annars hade det varit enklare om en sladd hade varit fast monterad i laddaren och bara koppla in i bilen.
+ behöver inte plocka fram egna sladden ur bagagerummet
+ kan inte stjälas
+ säkrare/mindre slitage

Och mycket märkligt att relativt nya och dyra bilar inte kan låsa fast laddkabeln. Jag trodde det bara var Mr Bean som körde med hänglås. :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.