Upptäckte för ett tag sen att innertaket i vårt sovrum såg ut att svikta, men det har sett likadant ut i snart två år så har inte tänkt mer på det. Igår såg jag plötsligt att det nu sviktar betänkligt, och jag är rädd att det helt plötsligt släpper helt. När jag känner på de två plattor som sviktar känns det ”mjukt”, men jag har inte kunnat känna så mycket, då minsta rörelse får taket att släppa mer.

Sovrummet ligger på andra våningen, en råvind (helt torr, inga fuktskador) ligger ovanför. Det finns inga tecken på att det är fukt som gjort att det släppt, och det är alltså begränsat till två plattor. Bifogar två bilder som visar släppet, och en bild som visar de normala takplattorna.

Vad sjutton gör jag? Är det ”vanliga” snickare man kontaktar? Eller är det någon annan kompetens som man behöver? Har som ni märker NOLL kunskap om vad man behöver göra.
 
  • Tak med vita plattor som sviktar och har stjärnformade dekorationer, en platta med synlig skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innertak med sviktande plattor och dekaler i form av flygplan, tydlig skillnad jämfört med intilliggande fasta plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett innertak med takplattor som sviktar och visar tecken på släpp, några med sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Plocka bort, se vad som är under. Förmodligen råspont? Isåfall köper du gips och skruvar upp! Enkelt att göra själv!
 
Jag har liksom tummen fast förankrad mitt i handen, så bokstavligt talat INGET med bygg är lätt för mig Ett av problemen är att jag inte ser hur takplattorna är fästa - det verkar vara någon slags ”klicka-i-varandra”-teknik, ungefär som klickgolv. Så det finns ingenstans man kan skruva/ta ner bara en platta.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Testa att dra i några skruv. Har du tur finns det nått bakom som skruven fäster i.
Skruvskallarna kan du ju bara täcka med en stjärna till.
 
S
M Moa.L skrev:
Jag har liksom tummen fast förankrad mitt i handen, så bokstavligt talat INGET med bygg är lätt för mig Ett av problemen är att jag inte ser hur takplattorna är fästa - det verkar vara någon slags ”klicka-i-varandra”-teknik, ungefär som klickgolv. Så det finns ingenstans man kan skruva/ta ner bara en platta.
Det är bara att riva ner dem. Eller gör som Para föreslår :)
 
P para skrev:
Testa att dra i några skruv. Har du tur finns det nått bakom som skruven fäster i.
Skruvskallarna kan du ju bara täcka med en stjärna till.
Ja, det var det jag tänkte först - men det verkar inte finnas något, antagligen därför det börjat svikta. När man försöker trycka upp plattorna för att få dem plana (för att skruva) så släpper de snabbt mer, så jag vågar inte göra något själv av risk för att få allt över mig. Så frågan är egentligen bara - kan en ”vanlig” snickare göra något åt detta, eller behövs någon som gör just tak? Har aldrig haft problemet innan, eller ägt eget, så jag vet inte vem man ringer för att få hjälp.
 
S SvanteC skrev:
Det är bara att riva ner dem. Eller gör som Para föreslår :)
Men riskerar man inte att dra med HELA innertaket då? Eftersom de verkar vara fästa i varandra med klickfunktion.
 
S
M Moa.L skrev:
Ja, det var det jag tänkte först - men det verkar inte finnas något, antagligen därför det börjat svikta. När man försöker trycka upp plattorna för att få dem plana (för att skruva) så släpper de snabbt mer, så jag vågar inte göra något själv av risk för att få allt över mig. Så frågan är egentligen bara - kan en ”vanlig” snickare göra något åt detta, eller behövs någon som gör just tak? Har aldrig haft problemet innan, eller ägt eget, så jag vet inte vem man ringer för att få hjälp.
Har du en skruvdragare? Köp någon lämplig skruv, ett par centimeter lång. Tryck upp plattorna, skruva i skruven.

Funkar det? Var glad och täck över skruvarna med något fint.

Funkar det inte? Riv bort det med våld och ring en snickare.
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
S
M Moa.L skrev:
Men riskerar man inte att dra med HELA innertaket då? Eftersom de verkar vara fästa i varandra med klickfunktion.
Ja. Allt plockas bort då i det rummet och ersätts med ett nytt material.
 
Kan du komma åt vinden? Om så kan du se var eventuella reglar är och sedan skruva fast innertaket mot dessa med lämplig skruv. Skruvskallen kan du måla vit eller täcka med en stjärna. Du kan också spika i skarven mellan de två takbrädorna med små spik med litet huvud i regeln.
 
D D.anne_85 skrev:
Kan du komma åt vinden? Om så kan du se var eventuella reglar är och sedan skruva fast innertaket mot dessa med lämplig skruv. Skruvskallen kan du måla vit eller täcka med en stjärna. Du kan också spika i skarven mellan de två takbrädorna med små spik med litet huvud i regeln.
Ja, vinden kommer jag åt, köpte loss den i somras. Lyckas dock inte lokalisera vart plattan är riktigt hur jag än måttar (jag är som sagt helt hopplös på bygggrejer). Problemet verkar dock vara att det inte finns något att fästa just de här plattorna i, och resten är inte heller fastskruvade med något vad jag kan se, om det inte är så att skruvarna på något sätt döljs av listerna runt väggarna, men det verkar konstigt.
 
S SvanteC skrev:
Ja. Allt plockas bort då i det rummet och ersätts med ett nytt material.
Någon slags uppfattning om vad det kan kosta? Takytan är ca 16 kvm.
 
Känns onödigt att byta ut hela takbeklädnaden för det där. Gör som D.anne föreslår och införskaffa en regelsökare och sätta en eller två skruvar på lämpligt ställe som håller upp plattorna.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
D D.anne_85 skrev:
Du kan inte se några spik-/skruvhuvuden på takbrädorna eller i skarven mellan dem som indikerar var reglarna bakom är?

Du skulle kunna köpa eller låna en regelsökare så borde du hitta reglarna och kan fästa taket i dem. Sök efter reglarna på de takbrädor som sitter fast.

[länk]
Nej, inte tillstymmelse till vare sig skruv- eller spikspår. Fattar ärligt talat inte hur det sitter fast överhuvudtaget, såvida det inte limmats upp…

Men bra tips med regeldetektorn! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.