P-plats P-plats skrev:
Inte gjort något själv MEN installatörerna blev idag klara med bergvärmeinstallationen.
Riktigt nöjd med allas insats och hoppas nu vi får ett bekymmersfritt värmesystem under många år framöver.

Är det rörmokaren som lekt isolerare? I övrigt ett snyggt montage.

[bild]


Försökte pruta men då det inte gick fick jag förhandlat fram extra borrdjup och att det är förberett för frikyla.
Måste dock komma på en lösning med tappkranen som ni inte är optimalt placerad.

[bild]


Fick även med påstick så jag kan värma garaget med bergvärmen.
Passade på att gräva ner en kulvert till garaget.

[bild]

[bild]


Nu ska "bara" trädgården återställas...
 
Element uppe. Råkade sätta ena lite för långt till vänster kom jag på efteråt men det får va så.

Ett tomt rum under renovering med två radiatorer på väggen och synliga elledningar på betonggolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Räknas det att hjälpa gubben sätta upp en Jysk-bokhylla och montera upp en brandvarnare i taket i hans mancave? 7e brandvarnaren i huset (172 kvm), vinner vi tävlingen om flest brandvarnare?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Z
I dag har vi fixat till förvaring så kajakerna kom in under tak.
Två vita kajaker förvarade på höjden i ett garage med en ATV parkerad under dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Sågat till en ny fönsterbräda och nya foder. Det satt 70 foder innan men byter till 95. Blev flytt av strömbrytare och uttag i och med att fodren nu är bredare.
Fortsätter i morgon med montering och grundning.
Nytt obehandlat träfönster med bredare foder i ett rum, redo för montering och grundning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt obehandlat dörrfoder runt en vit innerdörr, vägg i bakgrunden täckt med tidningar, golv av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Fått upp foder runt fönstret och listen under fönsterbrädan, sen kvistlackat och grundat.
Nyinstallerade fönsterfoder och fönsterlistsdekoration under en fönsterbräda i ett ljust rum med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är så nöjd att jag sparat mallar till listerna så jag slipper vända ut och in på huvudet för att gera åt rätt håll.
Geringssåg med trälist markerad med pennanvisningar för snitt längs mätstickans skala, redo för sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 10 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Räknas det att hjälpa gubben sätta upp en Jysk-bokhylla och montera upp en brandvarnare i taket i hans mancave? 7e brandvarnaren i huset (172 kvm), vinner vi tävlingen om flest brandvarnare?
Radhus på 135m2 9 brandvarnare. Alltså en varnare i varje del ( kök, hall, tvättstuga, sovrum, vardagsrum etc etc. Pga att sambo har stor fobi för att hon eller dottern ska brinna inne så är det det enda som lugnar henne. Better safe than sorry I guess (y)
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Fått upp foder runt fönstret och listen under fönsterbrädan, sen kvistlackat och grundat.
[bild]
Är så nöjd att jag sparat mallar till listerna så jag slipper vända ut och in på huvudet för att gera åt rätt håll.
[bild]
Jag har också mallar för taklister, det är guld värt
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Har också 9 brandvarnare uppsatta hemma men på fler kvadrat, har dock ingen i köket. Skulle heller inte vilja ha någon där eftersom det är stor chans till att den larmar när man gör något i köket.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
R roli skrev:
Har också 9 brandvarnare uppsatta hemma men på fler kvadrat, har dock ingen i köket. Skulle heller inte vilja ha någon där eftersom det är stor chans till att den larmar när man gör något i köket.
Ja herrejisses. Vi har en i hallen i anslutning till köket, och det är den som är kopplad till larmet. Kul när köksfläkten gick sönder och det larmade varje gång vi lagade mat. Med sirener. Och skrikande småbarn som undrar vad som låter. Happy times. :crysmile:
 
  • Haha
Utdelning
  • Laddar…
surris
Monterat lite inredning i badrummet :D
Nytt badrum med vita kakelväggar, svart kommod, spegel och gyllene detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
Jag har provat en av rökdetektorerna med hjälp av rökpenna ni i kväll,
https://bjornax.se/sv/rokpatroner/rokpenna/
Mobilskärm visar notiser med brandlarm från SPC Connect och missade påminnelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OT:

Vi har idag åtta rök- & värmedetektorer (4* sovrum, gillestuga, hall/entré, källarförråd, tvättstugan samt två bara rök (matplats/vardagsrum & garageförrådet). Allt kopplat till var sin ingång på inbrottslarmet (allt trådat), totalt ca 250m^2.

Jag har planer på att byta ut bägge rök till rök & värme samt sätta en rök & värme i garaget och en i ”kontoret” där all nätverksutrustning samt gruppcentralen finns, eventuellt även en uppe på vinden.

Den rökdetektor som sitter vid matplatsen är ca 5,5 meter från spisen, den har inte löst ut någon gång sedan driftsättningen av den för ca halvår sedan.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Byggt ett nytt rullstöd då det gamla gett upp. (Låsskruven till höjdinställningen. Äkta smörstål.) Snodde rullen från det gamla.
Det nya står stabilt på ojämna underlag, till skillnad från det gamla som alltid stod och vobblade tills man pallat under med träbit i lämplig tjocklek.

Nybyggt trä rullstöd står stabilt bredvid gammalt vobbligt rullstöd och träbitar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Ändrar man sig och vill ha ett badrumsskåp med belysning får man ta till dom lösningar som finns tillgängliga.
Utanpåliggande från Fresh fläkten. :whistle:
Ett hörn av ett badrum med ett belyst badrumsskåp och utanpåliggande fläkt på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick gräva djupt i gömmorna för att få ihop TKK klammer så de räckte hela vägen.:oops:
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Sista pärlsponten på stocken på plats och grundmålad för andra och sista gången.
 
  • Nyinstallad vit pärlspontsvägg i hörn av rum med byggmaterial och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.