Plast eller luft mellan. Trät är aldrig närmare än 1cm. Luftspalt runt om och reglarna är även fästa på mitten med plastdistanser för att de aldrig skulle kunna komma i kontakt med betongen. Vp rören man ser går mellan vägg och reglarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Snyggt. Men vågar du ha träreglar mot grundmuren? :oops:
Som sagt så är jag väl medveten om att trät inte får ta i betongen, så därför är det luftspalt överallt. Hyvlade in panelen längst upp och ner så springan följer tak och golv med luftspalt och ser bara ut som en svag skugga. Väldigt tacksamt när man bränner trät. För då syns det inte så väl.
 
V varmint.83 skrev:
Som sagt så är jag väl medveten om att trät inte får ta i betongen, så därför är det luftspalt överallt. Hyvlade in panelen längst upp och ner så springan följer tak och golv med luftspalt och ser bara ut som en svag skugga. Väldigt tacksamt när man bränner trät. För då syns det inte så väl.
Jag kritiserar ingen (y). Det är dessutom förutsättningarna på utsidan grundmuren som är det viktiga. Finns många gillestugor med träreglar utan problem ;)
 
  • Gilla
varmint.83 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde en prylhylla i teak till mina slöjdalster jag gjort brädorna var för korta till stommen så jag skarvade dom med sinkning Teakbrädor med sinkade skarvar på en blå bakgrund, för att förlänga trä till en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teakhylla under konstruktion med skarvade brädor och bordklämmor för att stabilisera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord teakhylla med skarvade brädor på en verkstadsbänk, verktyg och ritningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemgjord teakhylla med olika slöjdade träalster som båtar, bilar och flygplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemsnickrad teakhylla med handgjorda träslöjdsalster inklusive motorcyklar och bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla i teak med olika träslöjdalster som båtar, bilar och motorcyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
topsiekret och 35 till
  • Laddar…
Kanske inte det mest avancerade jag byggt men tyckte det blev rätt bra. Ett badrumsskåp till egna hemmet med iaf några små utmaningar. Undre plankan är laminerad på insidan, laminatet bortfräst innan fingerskarvarna gjordes. Man ska väl egentligen inte laminera på massivt trä o dessutom bara på ena sidan men det här är så liten bredd att jag tror det funkar även över tid.
Hemmagjort badrumsskåp i trä med spegel och hyllor, står mot tegelvägg och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjort badrumsskåp i trä med vit laminerad insida och spegeldörr, mot en bakgrund av tegelvägg och grå betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av hemmabyggt badrumsskåp i trä med fingerskarvade hörndetaljer och laminerad undersida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller ett trästycke med fingerskarvar och laminerad vit yta, arbetsverktyg syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 34 till
  • Laddar…
Vackert!!!
 
Idag gjorde jag skåpet färdigt där jag använde ryggstyckena från två kasserade stolar som inlägg i dörrarna materialet är teak i skåpet. Min lilla slöjd hörna är egentligen inte till för så här stora jobb knivslöjd är det jag ägnat 25 år åt när jag bodde i Sverige men efter flytten till Thailand så har jag börjat med lite annan slöjd marknaden för slöjdade knivar är liten här så dom jag gör blir presenter.
Återanvända ryggstycken från teakstolar med dekorativa sniderier, omvandlade till dörrinlägg för ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre teakträstycken med markerade ådringar, repurposed från gamla stolar, placerade på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvfärdigt teakskåp under konstruktion med dörrar som innehåller återanvända ryggstycken från stolar, fastspända med klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teakträskåpsdörrar på verkstadsbord med klämmor i en slöjdverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort teakskåp under tillverkning med dörrar från gamla stolar, omgivet av snickeriverktyg och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teakskåp under tillverkning med inlägg av kasserade stolsryggstycken i dörrarna, arbetsbänk och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träinlägg med snidade blomstermönster från gamla stolar, liggande på en blå slitnare yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teakpaneler tillverkade av återanvända stolsryggar monterade i ett skåpsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teakträskåpsdörr under konstruktion med inlägg av utskuren panel från en kasserad stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpdörr av teak under tillverkning med inlägg av återanvända stolsryggstycken, fastklämd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort teakskåp med inlägg av gamla stolsryggstycken i dörrarna, guldiga gångjärn, framför arbetsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort teakskåp med återanvänt ryggstycke från stolar som dekorativa dörrinlägg, placerat på en tegelstensterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort teakskåp med återanvända stolsryggstycken som dekorativa inlägg i dörrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort teakskåp med öppna dörrar som visar ryggstycken från stolar använda som inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkad kniv på träställ med detaljerad bladteknik och läderhölster som visar slöjdskicklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med dekorerat handtag och fodral, liggandes på en vit duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med dekorerat blått handtag och flätad snodd, samt ett matchande mörkblått fodral på en läderyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med mönstrat blad och teakhandtag bredvid sitt brunt läderfodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 21 till
  • Laddar…
@Leo Sirkiä
Snygga prylar, men det duger verkligen inte med bara två inlägg från dig. Vi vill se mer av vad du gör, hur du gör och vad det finns för andra material att jobba med i Thailand. Jag arbetade en del i södra Afrika för en massa år sedan och ångrar nu att jag inte fyllde packningen med en massa skumma träslag innan jag åkte hem. Du har säkert helt andra, men kanske minst lika spännande träslag att leka med.
 
Jag har blivit en som försöker mig på det mesta när det gäller slöjdning. Angående trädslag så köper jag bara hyvlat virke när jag gör någon enklare möbel i teak men för andra mindre alster så köper jag spillvirke från mindre snickerier som tillverkar lite av varje möbler, dörrar och fönster där får man aldrig något namn på vad det är för material om det inte är teak. Jag lägger upp lite bilder på vad jag gjort här sen jag flyttade hit för 3,5 år sen. Stolarna och soffan har jag renoverat till svärfar de var i uselt skick när jag tog hand om dom. Jag hade en hel del skaftmaterial med i flyttlådorna när jag kom ner men nu börjar dom sina lika med blad jag hade väl ca 15 st så till de sista 8 knivarna har jag slipat bladen själv.
Handgjord kniv med marmorerat trähandtag och läderslida på brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda träknivar med varierande träslag och nyanser, upplagda på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra handgjorda knivar i olika träslag med unika mönster och färger, lagda mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fem handgjorda knivar med olika handtag och slidor på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två handgjorda hjärtformade hängsmycken på lädersnören, med inristade röda hjärtan, ligger på en orange yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässigt tillverkat halsband med hjärtformigt träanhängare på svart snöre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med dekorerat skaft och slida, handslipat blad, liggandes på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda hjärtformade halsbandshängen i färgglatt trä och harts på lädersnören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samling handgjorda träfordon som en motorcykel, lastbil och racerbil skapade av hantverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord trätelefonhållare med smartphone och förstorande akustisk tratt i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord modell av ett gult biplan med "Made by Sven" skylt på en träsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med trähandtag och polerat blad, på mätritad arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda slöjdarbeten av mörkt trä inklusive små stolar och bord på ett större bord, detaljerat hantverk med dekorativ gul utsmyckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord kniv med damaskblad och trähandtag bredvid röd läderslida på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkad kniv med rött handtag i öppen träask med blått foder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverksmässig modellbåt med detaljer och segel, placerad på en träsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handsnidad träbil med detaljer, framställd av spillvirke på ett vitt bord, med gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trästol med slitet utseende och synliga reparationsdetaljer, stående på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två renoverade trästolar med detaljerade svarta ryggstöd mot en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad soffa i teak med snidade detaljer och inläggningar, utomhus på ett tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sista spiken och 21 till
  • Laddar…
Jag gillar skarpt mobilhuset... Funkar den för en gamling som börjar bli döv;)?
 
yonna yonna skrev:
Jag gillar skarpt mobilhuset... Funkar den för en gamling som börjar bli döv;)?
Den ger ett mycket bättre ljud och basen när man spelar musik gillar jag sen beror det på hur döv man har blivit (y)
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Jag tänkte att den gör oväsen när den ringer om man har på vibreringen?
Det skulle dessutom underlätta för mig att ha en fast placering så jag slipper kuta omkring i huset och leta efter den ;)

Snyggt jobb!
 
  • Gilla
Leo Sirkiä
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag tänkte att den gör oväsen när den ringer om man har på vibreringen?
Det vet jag inte men ringsignalen blir ju högre men om den vibrerar mer har jag ingen aning om :thinking:
 
Marike
Leo Sirkiä Leo Sirkiä skrev:
Idag gjorde jag skåpet färdigt där jag använde ryggstyckena från två kasserade stolar som inlägg i dörrarna materialet är teak i skåpet. Min lilla slöjd hörna är egentligen inte till för så här stora jobb knivslöjd är det jag ägnat 25 år åt när jag bodde i Sverige men efter flytten till Thailand så har jag börjat med lite annan slöjd marknaden för slöjdade knivar är liten här så dom jag gör blir presenter.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Otroligt fina grejor du gjort, man saknar ord.
 
  • Gilla
Sista spiken och 1 till
  • Laddar…
Marike
Nu måste jag också, jag behöver en klapp på axeln.
Hon heter Anki, är 15,5cm hög, en riktig järneks(lady), påminner om släkten men inte till 100%. Snart får hon både ögon och ällingar, kanske även en " ful ankunge" att passa. På så vis är även temat ändrat. Alla är brännmärkta så det är några riktiga svartfötter. Trähantverk som föreställer en ankfigur med brännmärkta detaljer på ett mörkt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Qjanto och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.