A andersmc skrev:
På 70-talet fanns det i alla fall. De sålde skrivpapper, hyllpapper, omslagspapper, paketpapper, snören, kuvert, pennor, etiketter, tejp, allt sånt jox.

Men de sålde också knallpulver och ollonskott. Det är därför jag känner till butiken. Och plastbyggsatser till flygplan. 1 krona kostade en byggsats i skala 1:72. Kostar väl ett par hundra idag.

Finns nog inte kvar någonstans i Sverige. Vill du uppleva sådana butiker får du ta en tur till Polen.
Ja jag är född 73 så rimligen är en hel del av det som hände fram till de sista åren på 70talet något som passerat relativt obemärkt, iallafall ifråga om affärer.
 
C cpalm skrev:
Inget knallpulver och ollonskott, men pappershandeln finns ju fortfarande kvar årminstone i storstäderna. Den "stora" kedjan är väl numera Office Depot, f.d. Esselte: [länk]

Rätt traditionellt sortiment, men prisnivån antyder väl att man främst riktar sig till näringsidkare numera.
Nja, kontorsbutik och en pappershandel är inte riktigt samma sak, även om båda delvis hade samma saker.
 
Jsg kanske inte är gammal nog (alltid något), men som jag minns det var pappershandeln nästan alltid något som sköttes av bokhandeln. En stor mängd boklådor heter väl för övrigt fortfarande något typ XX Bok- & pappershandel. Det antyder väl förvisso att det ursprungligen kanske varit olika branscher, men rena pappershandlar kan i alla fall inte jag minnas.

Och nu är väl istället marknaden skuren på andra vis, så att den som vill pyssla finner sitt lystmäte på Panduro, medan vi som bara vill ha ett par block eller en bunt skrivarpapper går till Ica eller Clas i sjön.
 
C
Isakare Isakare skrev:
Nja, kontorsbutik och en pappershandel är inte riktigt samma sak, även om båda delvis hade samma saker.
Den Office Depot-butik som ligger i mina trakter är iallafall så gott som identisk med vad jag minns från forna tiders pappershandel (inte minst Ahlgrens på södermalm i stockholm). Långa hyllor med fack med papper i olika färger och varianter, samt pärmar, gem, mappar, plastfickor, kuvert, massa olika sorters pennor m.m.
Sen har de lite annat jox som är mer kontorsprylar. Men det är faktiskt bara en mindre avdelning i butiken.
 
A andersmc skrev:
På 70-talet fanns det i alla fall. De sålde skrivpapper, hyllpapper, omslagspapper, paketpapper, snören, kuvert, pennor, etiketter, tejp, allt sånt jox.

Men de sålde också knallpulver och ollonskott. Det är därför jag känner till butiken. Och plastbyggsatser till flygplan. 1 krona kostade en byggsats i skala 1:72. Kostar väl ett par hundra idag.

Finns nog inte kvar någonstans i Sverige. Vill du uppleva sådana butiker får du ta en tur till Polen.
Undrar om det inte funnits både bok, pappers och leksaksaffär över disk i Norrtälje tills mycket nyligen, tyvärr tror jag leksaksaffären (som nog var mer eller mindre ett hobbyprojekt) inte överlevt Corona...
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Raketost
Finns men tyvärr i tub inte samma, saknar snöret ;)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
[bild]
En sån här hade man på den gamla goda tiden…
Har en kvar, den funkar :)
 
Har nog redan varit uppe, den gamla Minutenappataten som bara hanterade 100-lappar och försvann för en nyare i mitten av 80-talet.
Jag hade en egen sådan i källaren, en kontorsmodell som var träinklädd och som bara hade enkelt värdeskåp för sedelmataren. Med test-prommar monterade gick det att göra uttag.
Idioti att släpa hem en sådan och skrotades bort några år senare.
 
P
A andersmc skrev:
Den enda större butikskedja jag kommer på som inte är snabbköp är Kjell&Co. De kör fortfarande lanthandelsmodellen.
Delvis. De brukar ha en hel del varor ute i butiken också.
 
Jonas Persson
U utmedväg19 skrev:
Ja vart tog den vägen?
När fanns den?
 
Jonas Persson
Användes flitigt på allt som satt fast; från klistermärken till skitiga händer. Lacknafta fungerar ungefär likadant.
Flaska med etikett för Dilutin, en produkt för att ta bort fläckar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
utmedväg19 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Apropå det. Nått jag glömt bort att det finns är pengar, har nog inte använt kontanter på 10 år.
Röjde i garaget för några veckor sen, fyllde bilen och åkte till en loppmarknad, stor lapp med mitt Swish nummer.
Minst hälften av de som handlade kom släpandes med med sedlar o mynt. Okej sedlar, men mynt !!
De har grävt upp mynt på den åker mitt hus står på, men det var ju typ 1000 år sen nån grävde ner de här, det är 2021 nu om jag inte mins fel.
Tänk ett steg längre. Utan kontanter sitter vi alla helt i knäet på bankerna. De bara väntar på att kunna höja priserna för swish och plastkorten.
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nä, det var väl sådan här de hade:
[bild]
Fjällrävens Kånken
[länk]
Minns också Salomon...
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nä, det var väl sådan här de hade:
[bild]
Fjällrävens Kånken
[länk]
Minns också Salomon. Kånken har väl "alltid" funnits...
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Jonas Persson
M Mats_R skrev:
Tänk ett steg längre. Utan kontanter sitter vi alla helt i knäet på bankerna. De bara väntar på att kunna höja priserna för swish och plastkorten.
Väntar på vad?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.