AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är du knarklangare?
Hurså?
Behöver du en fix såhär på lördagskvällen?

Så bara för att man använder kontanter så betraktas man som en knarklangare?
Intressant.
Är det ett stockholmsfenomen?:thinking:
Du är snabb till att döma.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
Så bara för att man använder kontanter så betraktas man som en knarklangare?
Intressant.
Är det ett stockholmsfenomen?:thinking:
Du är snabb till att döma.
Det vet du väl att det är bara skumma individer som har något att dölja som använder kontanter?
( ;) för säkerhets skull …)
 
  • Gilla
samlarpådetmesta och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Precis en sådan järnaffär finns och lever fortfarande i Broby, Lindvalls Järn.
Det är en järnaffär av klassiska mått. Liten o trång, fullbelamrad med prylar, vissa har hängt där sedan förra årtusendet, vissa har handskrivna prislappar. Bakom den långa disken kan man se det stooora skåpet med overkligt många lådor.som nästan täcker väggen.
[bild]
De har även en källare full med prylar med nergång bakom disken! Hur coolt som helst har handlat en del där när jag var liten. Farsan handlade där senast i veckan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sorry, då måste jag ha missat något. Men du får gärna hjälpa mig och rekommendera en butik (gärna i Stockholm) där jag kan komplementeringshandla nu en lördagkväll. Gärna där de har kylt vitt vin av lite bättre kvalitet, och dito öl – jag är ju lite sent ute. Och har de sådär fina hylltips som en enklare boklåda brukar ha om personalens favoriter eller olika priser de vunnit, så ännu bättre, det är ju inte säkert att de bästa expediterna jobbar nu. Fast förresten, du kanske känner till en butik där de faktiskt lyfter fram bra och populära varor.

Tack hur som helst @pmd, här satt jag och gnällde förmodligen helt i onödan.

Klassiskt systembolagsgnäll i trådens anda. Har ni glömt bort sådant så är ni för unga då bolaget faktiskt har bättrat sig – något.

Den äldre generationen som fick lära sig bibeln och Luthers lilla katekes i skolan fick genom guds tredje bud veta hur viktigt det är att handla på systembolaget innan helgen:

"Tänk på vilodagen så du helgarderar den."
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Därför att butikerna är för snåla för att anställa folk som bär ut kassarna till ens bil. Alternativt att butikerna är för snåla för att anställa folk som hämtar vagnarna ute på parkeringen och drar tillbaka dem till butiken.

Folk är väl väluppfostrade där du handlar.
Detta var som sagt på Ica Maxi i Botkyrka. Jag tror det är en av Sveriges största Ica Maxi. En av de andra är Ica Maxi i Häggvik (Sollentuna), nära där jag bor. Där verkar det funka hyfsat bra att folk ställer tillbaka vagnarna, de har vad jag vet inget stöldskydd, men ett par gånger per år ser man vagnar som hamnat nån helt annan stans. Jag tror tyvärr det förekommer inte bara att folk inte ställer tillbaka vagnen utan brukar den som någon slags dramaten ända till hemmet. Gissningsvis spelar det då en viss roll om ett område som går att nå till fots finns på lagom avstånd från affären.
 
K knipo skrev:
Hurså?
Behöver du en fix såhär på lördagskvällen?

Så bara för att man använder kontanter så betraktas man som en knarklangare?
Intressant.
Är det ett stockholmsfenomen?:thinking:
Du är snabb till att döma.
Kontanter förknippas med skummare affärer absolut. :) Berätta gärna varför du behöver dem. Jag har som sagt inte behövt kontanter på snart 15 år eller liknande
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kontanter förknippas med skummare affärer absolut. :) Berätta gärna varför du behöver dem. Jag har som sagt inte behövt kontanter på snart 15 år eller liknande
Jag behöver också kontanter. Loppis, gårdscafe, insamlingar på jobbet, köpa/sälja bil mm.

Förutom att jag behöver kontanter ibland så vill jag ha kontanter. Det ger en oöverträffad känsla av säkerhet att ha några hundralappar i byxfickan, ifall korten strular eller något annat. Och jag behöver inte rättfärdiga det.
Och igen: vill jag göra skumma affärer så kan jag göra det med vilka betalmedel som helst.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag behöver också kontanter. Loppis, gårdscafe, insamlingar på jobbet, köpa/sälja bil mm.

Förutom att jag behöver kontanter ibland så vill jag ha kontanter. Det ger en oöverträffad känsla av säkerhet att ha några hundralappar i byxfickan, ifall korten strular eller något annat. Och jag behöver inte rättfärdiga det.
Och igen: vill jag göra skumma affärer så kan jag göra det med vilka betalmedel som helst.
Jag gör sådant extremt sällan men ibland vill man ju tex köpa färska ägg osv från någon liten aktör. Aldrig varit med om att de inte tar Swish.

Också vanligt det står en kyl ute med ägg och kött i sedan en lapp med Swish. Snacka om att man litar på sina kunder på landet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gör sådant extremt sällan men ibland vill man ju tex köpa färska ägg osv från någon liten aktör. Aldrig varit med om att de inte tar Swish.

Också vanligt det står en kyl ute med ägg och kött i sedan en lapp med Swish. Snacka om att man litar på sina kunder på landet :)
Även säljare undviker kontanter som kräver extra jobb.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag behöver också kontanter. Loppis, gårdscafe, insamlingar på jobbet, köpa/sälja bil mm.
Det är nog minst fem år sedan de som samlar in pengar på jobbet började ta Swish, till och med personalföreningen tar Swish.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Snabbköp betyder att kunderna plockar varorna själva och betalar i en kassa vid utgången till skillnad från traditionella butiker där man handlar över disk. Så värst mycket med butiksstorlek har det inte att göra.
Nu får jag flashback från småskolan. Det var en sak vi bokstavligen fick lära oss; det är skillnad på en vanlig butik och ett snabbköp. Jag minns fortfarande hur min småskolefröken förklarade just detta. Märkligt.
 
J JohanLun skrev:
I Uppsala fanns både en sån järnaffär, en klassisk matbutik med en tant bakom en disk som plockade det man bad om... Samt Tord Larsson elektronik där man kunde köpa komponenter över disk och Tord även skissade upp nån krets man ville bygga om man var osäker vad man skulle köpa. Allt är nog borta sen drygt 20 år.
Den enda större butikskedja jag kommer på som inte är snabbköp är Kjell&Co. De kör fortfarande lanthandelsmodellen.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När var detta och vilken typ av papper var det man sålde?
På 70-talet fanns det i alla fall. De sålde skrivpapper, hyllpapper, omslagspapper, paketpapper, snören, kuvert, pennor, etiketter, tejp, allt sånt jox.

Men de sålde också knallpulver och ollonskott. Det är därför jag känner till butiken. Och plastbyggsatser till flygplan. 1 krona kostade en byggsats i skala 1:72. Kostar väl ett par hundra idag.

Finns nog inte kvar någonstans i Sverige. Vill du uppleva sådana butiker får du ta en tur till Polen.
 
Var på TV här om kvällen, nån som hade en lampaffär och haft inbrott 3 ggr på kort tid, de hade inte snott lampor, utan rensat kassaapparaten, nu kände hon sig tvingad att bli en kontantfri affär.
Vi har ju demokratiskt valt detta samhälle, så det är väl bara att acceptera.

Blev lite kul på Gotland för några år sen, där det finns många små verksamheter sommartid, och som mer o mer börjat med kort för att alla inte har kontanter. Korttekniken har ju blivit enklare men medför en kostnad, så när Swish kom försvann kortterminalerna.
Plötsligt stod en massa folk som efter mycket om o men skaffat sig kort, och fick höra "Swish eller kontant"
 
C
A andersmc skrev:
Finns nog inte kvar någonstans i Sverige.
Inget knallpulver och ollonskott, men pappershandeln finns ju fortfarande kvar årminstone i storstäderna. Den "stora" kedjan är väl numera Office Depot, f.d. Esselte: https://www.officedepot.se/vara-butiker

Rätt traditionellt sortiment, men prisnivån antyder väl att man främst riktar sig till näringsidkare numera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.