Jag använde pengar senast förra helgen. En av loppisarna jag besökte på Åland hade ett cash only system och tog inga kreditkort. Det var trevligt att se.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Översatt: Irriterande att det ska behövas.
 
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Saknas väl på sin höjd ett att.
Men det fällde mig som läste stört som i störta och inte störd/stört.

Håller helt med, hur svårt kan det vara att lämna tillbaka vagnen?
 
Isakare Isakare skrev:
Översatt: Irriterande att det ska behövas.
Tvärtom tycker jag, trevligt att folk använder de gamla sätten ännu. Hade fruktat det värsta om Åland då dom är så nära Sverige. Men farhågorna verkar överdrivna, dom är finländare dom också.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har bott där i hela mitt liv, men nope:sweat:
Det är häpnadsväckande att man ska behöva låsa fast kundvagnar.
 
Redigerat:
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Började på 80-talet om jag minns rätt. Och det var väl inte så mycket att de stals som att de lämnades hipp som happ på parkeringarna. Med ett pantsystem kom vagnarna in i båsen igen, om inte av den som använt den så av någon annan som iddes göra det för några korvören.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan faktiskt inte minnas sist jag hanterade kontanter (i Sverige). Stört nice är det
Jag har alltid pengar på mig, aldrig under 500 oftast kring en tusing.
Det behövs inte sällan.
Men ofta utbrister folk sin förvåning när jag halar upp en sedel.
 
  • Gilla
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag har alltid pengar på mig, aldrig under 500 oftast kring en tusing.
Det behövs inte sällan.
Men ofta utbrister folk sin förvåning när jag halar upp en sedel.
Är du knarklangare?
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sorry, då måste jag ha missat något. Men du får gärna hjälpa mig och rekommendera en butik (gärna i Stockholm) där jag kan komplementeringshandla nu en lördagkväll. Gärna där de har kylt vitt vin av lite bättre kvalitet, och dito öl – jag är ju lite sent ute. Och har de sådär fina hylltips som en enklare boklåda brukar ha om personalens favoriter eller olika priser de vunnit, så ännu bättre, det är ju inte säkert att de bästa expediterna jobbar nu. Fast förresten, du kanske känner till en butik där de faktiskt lyfter fram bra och populära varor.

Tack hur som helst @pmd, här satt jag och gnällde förmodligen helt i onödan.

Klassiskt systembolagsgnäll i trådens anda. Har ni glömt bort sådant så är ni för unga då bolaget faktiskt har bättrat sig – något.
Populära varor är inte nödvändigtvis bra, men såvitt jag kan se de få gånger jag besöker en systembutik så finns det gott om populär men tråkig öl, samt smakfri sprit.

För min smak så är Systembolagets sortiment mycket bra, speciellt om man inte vill handla i en butik. Då har man ett mycket stort utbud att välja bland. Hemleveranserna sköts bra, även om de skulle kunna vara lite snabbare.

Jag håller med om att öppettiderna i butikerna är dåliga på helger, men jag lider inte av det eftersom jag alltid beställer hem mina varor.

Vad jag kommer att ha glömt om några år är nog hur det går till att handla i en systembutik.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är häpnadsväckande att man ska behöva låsa fast kundvagnar.
Men de har som sagt slutat med det i mina trakter.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men de har som sagt slutat med det i mina trakter.
Jag storhandlar aldrig så vet inte hur det se ut här :) men ändå stört att det varit en grej. Likadant med dessa jävla el-sparkcyklar, hur svårt ska det vara att parkera dem vettigt och även att inte slänga ner dem i strömmen
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men de har som sagt slutat med det i mina trakter.
För några år sen handlade jag på Ica i Botkyrka, skulle köpa ngt på Biltema och tog icas varuvagn vidare mot Biltema. 5m från icas parkering tvärnitar vagnen. Då såg jag det stod nån skylt att vagnarna var stöldskyddade. Mynten verkar ersatts av teknik.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
För några år sen handlade jag på Ica i Botkyrka, skulle köpa ngt på Biltema och tog icas varuvagn vidare mot Biltema. 5m från icas parkering tvärnitar vagnen. Då såg jag det stod nån skylt att vagnarna var stöldskyddade. Mynten verkar ersatts av teknik.
Nästa steg är

 
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
För några år sen handlade jag på Ica i Botkyrka, skulle köpa ngt på Biltema och tog icas varuvagn vidare mot Biltema. 5m från icas parkering tvärnitar vagnen. Då såg jag det stod nån skylt att vagnarna var stöldskyddade. Mynten verkar ersatts av teknik.
Varför ska det behövas?:confused:

Men vagnarna där jag handlar är helt utan skydd.
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför ska det behövas?:confused:
Därför att butikerna är för snåla för att anställa folk som bär ut kassarna till ens bil. Alternativt att butikerna är för snåla för att anställa folk som hämtar vagnarna ute på parkeringen och drar tillbaka dem till butiken.
Men vagnarna där jag handlar är helt utan skydd.
Folk är väl väluppfostrade där du handlar.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.