Hej!

Jag och sambon har nyligen köpt vår första bostad och är i full gång med att renovera allt förutom badrummet (el, vatten, avlopp är lejat bort).

Nu när jag skulle gå över fönsterna i sovrummet märkte jag att färg lätt lossnade lätt på sina ställen och med en skrapa åker nog ännu mer av. Som jag förstår det är det grundolja, grundfärg och snickerifärg som behövs, men vilka produkter? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är också kluven gällande om det är bättre att köra på utomhus- eller inomhusfärg? Som nybörjare tänker jag mig att utomhusfärgen är tåligare men kanske också innehåller miljögifter som man inte vill andas in i sovrummet... Aja, experter berätta vad jag ska göra!

Tack på förhand,
Oscar
 
  • Fönsterkarm med flagande färg vid renovering, penslar och skrapa på skyddsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarm med flagande färg där man ser underliggande trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här års kan du möjligtvis skrapa och halvolja fönstren, i maj är rätt tid att måla med linoljefärg.
Att måla träfönster med nått annat än linoljefärg är slöseri med pengar och tid anser jag.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Håller med om linoljefärg. Tyvärr luktar det, tror inte att jag skulle klara av att sova i det. Det är svår tid att måla sådant som ska vara ute nu, kallt, regn och hög luftfuktighet är inte bra.
 
Verkar vara aluminiumklädd utsida så det är kanske bara insidan som ska målas?
 
Jag är ingen målare men har lärt mig att utomhusmålning utförs i månader utan R.
Det ser ut som du vill bättringsmåla karmen och kanske insida fönster, är det ett flerbostadshus/BRF?
Jag tror vanlig snickeri/fönsterfärg är lämpligt men det bästa är att fråga där man köper färgen.
 
Tack för alla snabba svar!

Läste på lite snabbt om linoljefärg och det verkar vara kanon. Men det stämmer också som du säger Solvskaftet att det är en aluminiumklädd utsida, så jag kanske ska förstå detta som att fönstret och karmarna inte utsätts för så mycket påfrestning? Det som syns på andra bilden satt så löst att jag tog bort det med fingrarna, men det kan ju vara att färgen varit av sämre kvalitet eller annan anledning. Vill att det ska göras ordentligt men har snickerispackel och en burk snickerifärg hemma som jag kanske kommer långt på? 123abc det stämmer förresten att det är ett flerbostadshus/BRF.
 
1 123abc skrev:
Jag är ingen målare men har lärt mig att utomhusmålning utförs i månader utan R.
Det ser ut som du vill bättringsmåla karmen och kanske insida fönster, är det ett flerbostadshus/BRF?
Jag tror vanlig snickeri/fönsterfärg är lämpligt men det bästa är att fråga där man köper färgen.
Frågar man där man köper färgen får man reda på vad de vill sälja, inte vad som är bra för fönstren eller fönsterägarens ekonomi.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Som fribygg skriver skrapa och halvolja karm och måla färdigt till våren. Om ni inte sover i rummet eller är ok med lukten så kan ni målat färdig själva insidan av fönstret med linoljefärg.

Att tänka på att linoljan ska målas tunt tunt och fönstret behöver kunna stå öppet lite så att det hinner torka och inte klistra ihop med karm.

Vissa linoljefärger innehåller torkmedel som påskyndar oxideringen/torkningen. Kan vara bra att tillsätta om det inte finns och du väljer att måla med linolja.
 
Tycker inte linoljefärg luktar så det stör så länge man håller sig borta från tepentinet och använder lågaromatisk lacknafta istället.

Den här är helt luktfri https://ottossonfarg.com/produkt/skonsam-fortunning-1-liter/

Men vanlig lågaromatisk lacknafta typ biltema är ganska ok den med.
 
M OscarEricsson1 skrev:
Tack för alla snabba svar!

Läste på lite snabbt om linoljefärg och det verkar vara kanon. Men det stämmer också som du säger Solvskaftet att det är en aluminiumklädd utsida, så jag kanske ska förstå detta som att fönstret och karmarna inte utsätts för så mycket påfrestning? Det som syns på andra bilden satt så löst att jag tog bort det med fingrarna, men det kan ju vara att färgen varit av sämre kvalitet eller annan anledning. Vill att det ska göras ordentligt men har snickerispackel och en burk snickerifärg hemma som jag kanske kommer långt på? 123abc det stämmer förresten att det är ett flerbostadshus/BRF.
Om det är ett flerbostadshus/BRF så bör du inte måla med någon linoljefärg utan använd lämplig snickeri/fönsterfärg som torkar snabbt, luktar inte mycket eller länge samt att man i framtiden kan övermåla med valfri färg.
F fribygg skrev:
Frågar man där man köper färgen får man reda på vad de vill sälja, inte vad som är bra för fönstren eller fönsterägarens ekonomi.
Jag har alltid fått bra råd där jag köper färg, en färghandel har bra kunskap om de produkter de säljer men jag tror det fungerar likväl med en färg från t.ex biltema.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 123abc skrev:
en färghandel har bra kunskap om de produkter de säljer men jag tror det fungerar likväl med en färg från t.ex biltema.
Handlaren har i bästa fall bra kunskaper om produkten han säljer, inte om vad som är bäst för fönstret eller fönsterägaren..
Om jag haft bostadsrätten hadde jag först och främst kollat vem som har underhållsansvaret för fönstren.
 
F fribygg skrev:
Handlaren har i bästa fall bra kunskaper om produkten han säljer, inte om vad som är bäst för fönstret eller fönsterägaren..
Om jag haft bostadsrätten hadde jag först och främst kollat vem som har underhållsansvaret för fönstren.
Jag tror inte färghandlare säljer produkter som är dåliga för fönstret.
Jag tycker det ser ut som inre delen av karm och eventuellt fönster som de vill måla.
Visst bör man kontrollera stadgar och det är även möjligt att dividera om karmens ansvar ligger under föreningens ansvar eller ej men om jag flyttat till en ny bostad i BRF och målat och fixat i samband med det så hade jag utfört underarbete och målat så länge det handlar om insidan och inte utsidan.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Jag tror inte färghandlare säljer produkter som är dåliga för fönstret.
Jag tycker det ser ut som inre delen av karm och eventuellt fönster som de vill måla.
Visst bör man kontrollera stadgar och det är även möjligt att dividera om karmens ansvar ligger under föreningens ansvar eller ej men om jag flyttat till en ny bostad i BRF och målat och fixat i samband med det så hade jag utfört underarbete och målat så länge det handlar om insidan och inte utsidan.
Jag vet att handlare säljer det de tjänar pengar på, om det är det bästa för fönstret är inte säkert.
Jag påstår inte heller att de säljer nått som är dåligt, bara mindre bra.
 
Hjärtligt tack för engagemanget! Förstår nu att det blir att hålla sig till utomhusklimatet tillåter och så målar jag det som kan målas sålänge. Har också skickat iväg ett mejl till Brfen så jag vet vad det är som gäller. Har dock ytterligare en fråga som jag la märke till när jag tog loss fönsterna. Fastigheten är från -52 och om det är asbest, bör jag göra något då eller är det onödig oro och bara att måla över?
 
  • Förslitna fönsterkarmar med mögel och misstänkt asbestmaterial i en byggnad från 1952.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska tillägga att jag aldrig sett asbest, är kanske bara någon vanlig gammal isolering
 
  • Gilla
gweru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.