B nord123 skrev:
En fastighet består av mark/ jord mm.
Jag antar att du menar byggnadsvärdering inte är aktuell.
ja precis, trött på morgonen..

ingen av oss har något intresse av att räkna byggnadsbestånd och deras värden

främst pga att detta skulle kosta mer än det smakar, och kostnaderna blir redan höga som de är i dagsläget
 
Uppdatering...

har nu själv varit ut till stugan och sett gränsdragningarna, och jag vet fan inte om man ska skratta eller gråta?

enligt "grannarna" är det rimligt att gränsen går precis nedanför vårt hus, jag kontrollerade och pinnen sitter på centimetern exakt nedanför husknuten - ja fast då ca 10m ned.. det intressanta är att övrig del av den gränsen går säkert 8-10m om inte mer, längre bort från vårt hus (i "dalgången")

men av någon anledning går det alltså en vinkel in precis nedanför vårt hus!

samma gräns har även satts innanför tillfarsvägen/stigen/stenläggningen till vårt boningshus

dvs de får både sin egen "väg/stig" samt den lilla stengång som går till vårt hus - på sin tomt

är det verkligen rimligt?

bör inte den stengång som funnits i 60år, och alltid gått till vårt hus, fortsatt vara inom vår mark?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N najks skrev:
jag kontrollerade och pinnen sitter på centimetern exakt nedanför husknuten - ja fast då ca 10m ned..
Hur menar du nu?
Menar du att det är 10m bort i husets förlängning? Det hänger ju enbart på husets vinkel i så fall?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur menar du nu?
Menar du att det är 10m bort i husets förlängning? Det hänger ju enbart på husets vinkel i så fall?
förstår inte vad du menar?

gränspinnen sitter exakt 10m nedanför husknuten (nedåt vattnet)
 
B
Hur menar du?
kan du rita ny tomtkarta?
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Har det dragits gränser enligt ett tredje alternativ???
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N najks skrev:
Uppdatering...

har nu själv varit ut till stugan och sett gränsdragningarna, och jag vet fan inte om man ska skratta eller gråta?

enligt "grannarna" är det rimligt att gränsen går precis nedanför vårt hus, jag kontrollerade och pinnen sitter på centimetern exakt nedanför husknuten - ja fast då ca 10m ned.. det intressanta är att övrig del av den gränsen går säkert 8-10m om inte mer, längre bort från vårt hus (i "dalgången")

men av någon anledning går det alltså en vinkel in precis nedanför vårt hus!

samma gräns har även satts innanför tillfarsvägen/stigen/stenläggningen till vårt boningshus

dvs de får både sin egen "väg/stig" samt den lilla stengång som går till vårt hus - på sin tomt

är det verkligen rimligt?

bör inte den stengång som funnits i 60år, och alltid gått till vårt hus, fortsatt vara inom vår mark?
Enligt den karta du tidigare delar så låter det som ”gränspinnen” sitter exakt där den är markerad på kartan.
Och då ni klyver marken så får du väl räkna med att du måste göra avkall. Du får bygga en ny stengång på er nya fastighet.
Jag tror inte för en sekund på att detta kommer bli så bra som du hoppas på.
Ni borde enats om att vid ett givet datum sälja hela fastigheten. Det enda som händer nu, tror jag, är att ni alla förlorat pengar på klyvningen
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Låt mig ta detta från början..

Omkring 1940 (give or take något år) köpte min morfar en relativt stor tomt vid havet nära höga kusten.

Ytan är gissningsvis (utan att ha låtit mäta exakt) omkring 10500 - 12000 m2

Vi är tre familjer inom samma släkt som bor på samma mark, men i åtskilda hushåll/hus

På tomten fanns som första hus endast ett äldre herbré, byggt år 1900 och utforslat via flottning

Min mor och hennes två syskon fick frågan om de ville överta detta herbré, varvid min mamma svarade -Ja (de andra hade inget intresse alls)

Vad som då skedde var att min morfar/mormor upplät nya byggnader (bekostade) i form av timringar på ca 40-50 m2/st till båda mina mammas syskon.

I detta läge har alltså alla tre familjer varsin "del" av tomten, för att förenkla bilden kan vi säga att den ser ut som en solfjäder med vatten längst ned vid själva "basen" av fjädern..

Nu, först 13år efter bodelning och arv, är det så dags att tänka på en uppstyckning av denna mark!

Min egen tanke är följande "enkelt, vi delar helt enkelt berörd mark i tre lika delar, där man helt enkelt övertar den del av marken som ens eget hus står på" (det är ju svårt att tänka sig en annan lösning och börja flytta stora timringar, friggebodar osv fram och tillbaka)

Vad som nu händer är följande..

En av min mors syskon anser att för att tomten skall delas rättvist så skall vi märka upp centrum mellan min stugknut och hennes (låt säga att det är ca 30m mellan husen) och således skulle tomtgränsen hamna exakt 15m utanför min knut..

Dock har hon extremt stor markyta bortanför sitt hus (på ena flyern av marken så att säga)
Denna mark ansåg hon inte skulle räknas in in styckningen (varför vet jag inte riktigt), men av naturliga skäl skulle den ju ändå tillfalla henne eftersom hennes hus/friggebodar är de som ligger närmast det hörnet av tomten.

Gissningsvis handlar det om en diff på ca 500 - 1500m2 mark mellan vår kontra hennes (vår blir mindre dvs)

Fråga 1, om nu en överenskommelse är mött där alla är överens om att en person får välja tomt-del först + ta över ett befintligt hus på densamma - och de andra får nya timringar betalda (inte förskott på arv, utan helt enkelt betalda som kompensation för att de skall ha någonstans att bo)

Kan man då inte se denna parentes som utagerad?
Eller kan man godta det då, och sedan efter 30år kommande dragandes med invändningar?

Nya Betalda timringar (gissningsvis 150000 - 200000 i värde med dåtidens mått mätt)


Fråga 2, kan det ens anses rimligt att mäta ut mark genom att mäta ut centrum mellan de två aktuella husen? Vi som har huset i mitten får ju av naturliga skäl en redigt mycket mindre tomt än de andra som har attraktiva hörn med bra havsutsikt?

Utgår från att det idag är en fastighet (tomt + byggnader) som samägs av syskonen. Hade ett liknande problem i vår familj. Rekommenderar starkt att låta Lantmäteriet göra klyvningen (den lösning vi landade i).

1) Neutral aktör
2) Gör en värdering av respektive ny fastighet och hanterar reglering av ev. skillnader i värde
3) Säkerställer att formalia hanteras korrekt, t.ex. avstånd till byggnad.
 
Redigerat:
scholdsten scholdsten skrev:
Det är bodelningen som bestämmer inte vad man muntligt kommit överens om. Om det inte framkommer i bodelningen så äger ni 3 hela fastigheten tillsammans och då är det krångligt att komma fram till en tvistelös lösning. Om ni inte kommer överens får ni gå till domstol och få det prövat. Du kan ställa denna frågan till 100 personer om hur de ser på saken hur tomten skall styckas och du kommer få 100 olika svar. Det är ändå juridiken som gäller
Om någon delägare i samågd fastighet önskar klyva den i två eller fler delar har detta precedent före försäljning. Låt Lantmäteriet hantera klyvning och värdering av delarna i så fal.
 
S saltis99 skrev:
Utgår från att det idag är en fastighet (tomt + byggnader) som samägs av syskonen. Hade ett liknande problem i vår familj. Rekommenderar starkt att låta Lantmäteriet göra klyvningen (den lösning vi landade i).

1) Neutral aktör
2) Gör en värdering av respektive ny fastighet och hanterar reglering av ev. skillnader i värde
3) Säkerställer att formalia hanteras korrekt, t.ex. avstånd till byggnad.
Så bra att ni landade i samma lösning som trådskaparen och hans släktingar också gjort och som dom senaste 50 inläggen handlat om.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så bra att ni landade i samma lösning som trådskaparen och hans släktingar också gjort och som dom senaste 50 inläggen handlat om.
När jag följde tråden och skrev mina svar på mobilen fanns det inga sådana kommentarer. Men om det redan finns 50 så är väl ytterligare ett ingen större nackdel?
 
Uppdaterar tråden liten...

Då vi nu haft ett gemensamt möte med lantmäteriet i november så finns det lite mer att dryfta

Våra släktingar hävdar fortfarande att de har rätt till större del av tomten, utöver det anser de även att servitut för vatten/el skall ligga på vår tomt (alla jag talat med anser att tvingande servitut är en nackdel för den det drabbar)

Utöver detta vill de även ha väldigt snäva gränser i bakre kant, något som gör att gränsen endast hamnar någon meter från våra befintliga byggnader på ena sidan av tomten. Dessutom hamnar gränsen nedanför vårt boningshus exakt nedanför knuten på huset men ca 8-10m längre ned.. dvs vi har ingen buffert mot grannen över huvud taget!

Enligt släkten är det endast vi som har en "nyttjandebar, vettig" geografiskt sett plan yta, på just vår del. Att de sedan vill ha servitut kors och tvärs innebär ju för oss att den plana fina marken blir oanvändbar, det blir ju "död mark" som man endast äger utan att ens kunna placera någon på i och med att de alltid behöver kunna ha åtkomst till just de dragna ledningarna (?)

Har kollat lite med olika mäklare och en normal villatomt (ca 1000m2) har ett värde på ca 300-400k beroende på läge, och här talar vi ju trots allt ändå om havsutsikt och en plats där ytterst få objekt kommer ut på öppen marknad..

Anledningen till att jag tar upp just ytan på 1000m2 är för att det är just denna yta som vi alltså skall avstå till förmån för släkten - de får alltså varsin extra villatomt i yta mer än vad vi själva får. I min värld känns det inte rimligt att avstå en yta som i grund och botten har ett värde på 300-400k marknadsvärde.

Det intressanta är även att släkten var de som ansåg att "vi ska nog låta värdera ändå via lantmäteriet"

När vi väl sitter på mötet och lantmäteriet förklarar att de endast värderar marken (ej byggnader, ej läge osv), men möjligen skogsbestånd - vilket här är obefintligt - så ville släkten helt plötsligt hellre ha en utomstående mäklare som värderar - go figure!?

Vi sa bestämt nej - ni ville ha en värdering och vi fogade oss i det och accepterade lantmäteriet.. att ni nu vill ha en extern part är inte okej, ni får stå vid det ni ansåg vara rimligt - dvs nyttja lantmäteriets värderingsfolk.

Nu ska vi tydligen ta upp det hela till våren igen.. när det väl går att enkelt ta sig ut till ön, dock kommer vi benhårt hålla på vår rätt till rättvist fördelad tomt (i mitt förslag skulle vi ha ca 3200m2 kontra släktens 3500/3600m2)

Tips på vad man mer kan ta upp vid ett sådant möte?
 
  • Gilla
l3ff3 och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som ni har koll på läget och vad ni vill och vad som är rimligt vid det här laget.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Stå på er! Det låter rimligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är så många inlägg i denba tråd, omöjligt att komma ihåg alla.

Om ingen tidigare har föreslagit det, så anlita en jurist! Mark, och speciellt sjöfastigheter, är sällsynta och blir mer värdefulla för varje år som går.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.