Vad drar era bilar med batteri när ni kör på el? Ange vad den drar ur väggen, ej bilens egen angivna förbrukning från färddatorn.

Skriv gärna vad ni har för bil och om det gick 100% på el eller ej (går inte styra på t.ex. vissa Kia-modeller) och vilken typ av körning det var.
Ange även vilken tid på året mätningen gjordes.

Passat GTE
100% el
Korta sträckor till/från skolan.
Juni: 2.74 kWh/mil
Sept: 3.82 kWh/mil

Blir intressant att se vad den drar i kallaste vintern...
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Tesla Model 3 -19
~150 kWh / 100km – Sommar, torr vägbana
~180 kWh / 100km – Sommar, blöt vägbana / Höst / Vår / Vinter, "torr vägbana"
~200 kWh / 100km – Vinter, kallare än -15°
 
  • Gilla
  • Wow
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Renault kangoo ze
Ligger stabilt på 1.8kWh per mil med AC igång. När det behövs värme kommer den från en lite dieselbrännare så påverkar ej elförbrukningen men drar istället diesel.
 
E-up! 100% el. September månad blev det 172 mil och enligt tibber har 213kWh gått till bilen.
Så under ett regnigt september snittades det knappt 1.24kWh/mil inklusive ladd förluster. Men då har jag 3 mil enkel väg till jobbet med mestadels 80km/h och ca 5km 100km/h.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Oj, vad Passat'en verkar "törstig"(?), är du säker på de siffrorna, @Micke_xyz...? :surprised:

BMW X5 45e tankade förra gången november 2020 och har halv tank kvar så bara el ett helt år kommer att lyckas! :D

Jag snittar sommartid på 2,8-3 kWh/mil och vintertid 3-3,3 kWh/mil på ett 24 kWh batteri.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AXS
Tesla model S -15.

130-170 kWh / 100km på sommaren. Drar lägst vid 70km/h och autopilot.
180-220 kWh / 100km på höst/vintern.

Ca 250 kWh / 100km till jobbet på vintern. Ca 2 mil med kö och kallt batteri.
 
  • Wow
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vad tesla verkar kräva mycket ström!!
250 kWh för att åka 10 mil? Dvs 25 kWh/mil. Det verkar vara ca 10 gånger mer än förväntat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
AXS
Ajaj, blev en nolla fel. Men du fattade vad jag menade?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AXS
Går ej att redigera tyvärr.
 
Vår IONIQ drar ca 130 Wh/km i motorvägsfart.

Det är klart att man kan komma upp i chockerande siffror om man använder bilen som värmestuga i två timmar och sedan kör tre kilometer, men på längre körningar (då förbrukningen = räckvidden) är som viktigast så kan man räkna med ungefär 130 Wh per kilometer. Några exempel:
  • 127 Wh/km (164 km). Ösregn, vinterdäck, 3–4 längre stopp; hälften motorväg, resten landsväg.
  • 151 Wh/km (506 km). Torrt, sommar, sommardäck. 90% ca 130 km/h, resten ca 80 km/h.
  • 93 Wh/km (120 km). Sommar, småväg genom skogen, ca 60–70 km/h största delen.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
M Micke_xyz skrev:
Vad drar era bilar med batteri när ni kör på el? Ange vad den drar ur väggen, ej bilens egen angivna förbrukning från färddatorn.

Skriv gärna vad ni har för bil och om det gick 100% på el eller ej (går inte styra på t.ex. vissa Kia-modeller) och vilken typ av körning det var.
Ange även vilken tid på året mätningen gjordes.

Passat GTE
100% el
Korta sträckor till/från skolan.
Juni: 2.74 kWh/mil
Sept: 3.82 kWh/mil

Blir intressant att se vad den drar i kallaste vintern...
Spontant låter det mycket men kanske är så om det är mycket kort kort sträcka.

På sommaren drar min GTE 1,6-1,9kWh/mil och på vintern 50% till på de 7km jag har till jobbet.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag laddar på olika ställen och har tyvärr inte elmätare för laddningen överallt. (Har dessutom inte orkat föra bok över det än.) Men jag hoppas att det är i någon mån intressant att jag går emot trådstarten och presenterar vad bilen (Volkswagen ID4) drar enligt färddatorn. Juni - Augusti 17,6 kWh/100 km. September 19,9 kWh/100km. Förr eller senare skall jag nog mäta upp vad som laddas in i den också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min Mitsubishi Outlander PHEV varierar stort i elförbrukning, från 1,9kWh per mil till det dubbla. Extremt känslig för att ha luftvärme i kupén, AC eller inte spelar inte så stor roll dock. Även känslig för motorvägsfart.

Jag har dock kört den på så lite som 1,6kWh per mil, men jag förstår inte hur det gick till riktigt. Den är väldigt känslig för temperaturskillnader, så jag lyckades nog hitta dess sweet-spot. Det går inte riktigt mäta elförbrukningen per mil vid laddningen då temperaturen på batterierna mm gör skillnad från gång till gång. Men nu har en laddhybrid litet batteri och då blir även variationerna vid laddningar relativt sett större.
 
Idag gjorde jag första mätningen utanför färddatorn i ID4n. Färddatorn visade sedan laddning 198 km och en förbrukning på 19,3 kWh/100km. Det borde innebära 38,2 kWh. Laddboxen indikerade att den fyllt i 42,8 kWh. Det skulle ge förbrukningen 21,6 kWh/100 km. Eller att 90% av elen från laddboxen används för att driva bilen. Det har då varit mest motorväg med 110 och 120 samt värmen på och höstrusk ute.
 
Vad kul med så många svar!

Min första mätning gav 17 kW/100km på färddatorn men 27 kWh/100 km på elmätaren... Så det är ganska stor skillnad.

anders07 anders07 skrev:
Oj, vad Passat'en verkar "törstig"(?), är du säker på de siffrorna, @Micke_xyz...? :surprised:
Ja, jag är tämligen säker på att jag *gjorde* rätt. Jag åkte 34 km uppdelat på flera resor och tryckte i 13 kWh totalt under den tiden. Tvivlar på att min elmätare visar fel (den är en "riktig" elmätare).

Men jag ska göra fler mätningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.