Utan at veta det hela i Ebba Bush affären så har detta fall likheter med hennes. Hon hade dessutom ett påskrivet köpebrev. Men det blev konflikter i alla fall.
Kan det vara så att köpeavtalen är för vagt skrivna? Generellt alltså.
 
  • Gilla
Haste
  • Laddar…
Fairlane
N Nilsson i Boda skrev:
Utan at veta det hela i Ebba Bush affären så har detta fall likheter med hennes. Hon hade dessutom ett påskrivet köpebrev. Men det blev konflikter i alla fall.
Kan det vara så att köpeavtalen är för vagt skrivna? Generellt alltså.
Vad ser du för likheter? I det här fallet så var väl inget alls påskrivet, så det är klart att säljaren kan ångra sig, det finns ju ingen affär att ens bråka om då?
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad ser du för likheter? I det här fallet så var väl inget alls påskrivet, så det är klart att säljaren kan ångra sig, det finns ju ingen affär att ens bråka om då?
Likheten är att det är en fastighetsaffär.

I detta fall blev det konflikt innan köpeavtalet blev påskrivet, i Ebba Bushs fall så fanns det ett påskrivet avtal.

Jag får en känsla av att processen vid köp inte är tillräckligt stark. I detta fall hade köpare och säljare kommit överens, men sedan får mäklaren agera spingpojke åt säljarna som vill ha 50000 mer, då skulle det vara till 97% säkert att avtal kan skrivas. Vadå 97%? Hur kan mäklaren bara säga så? Hur ska köparen agera? Om en månad så säger mäklaren att säljaren vill ha ytterligare 50000 för att skriva på avtal, och det är 100% säkert.

Hela processen med mäklaren är för velig. Processen är inte klar och precis. Reglerna är inte klara.
 
  • Gilla
jakobsbygge
  • Laddar…
Fairlane
N Nilsson i Boda skrev:
Likheten är att det är en fastighetsaffär.

I detta fall blev det konflikt innan köpeavtalet blev påskrivet, i Ebba Bushs fall så fanns det ett påskrivet avtal.

Jag får en känsla av att processen vid köp inte är tillräckligt stark. I detta fall hade köpare och säljare kommit överens, men sedan får mäklaren agera spingpojke åt säljarna som vill ha 50000 mer, då skulle det vara till 97% säkert att avtal kan skrivas. Vadå 97%? Hur kan mäklaren bara säga så? Hur ska köparen agera? Om en månad så säger mäklaren att säljaren vill ha ytterligare 50000 för att skriva på avtal, och det är 100% säkert.

Hela processen med mäklaren är för velig. Processen är inte klar och precis. Reglerna är inte klara.
Jag tycker reglerna är glasklara. Innan man skrivit något så finns ingen affär.
 
  • Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
Kan bli billigare att riva huset och bygga nytt om huset är gammalt och dåligt
 
Snailman
Fairlane Fairlane skrev:
Även jag har råkat ut för det. För många år sedan skulle vi ta över en hyresrätt. Dåvarande hyrestagare hade 3 månaders uppsägningstid och sen skulle vi in. Han hade dock redan flyttat och undrade om vi ville in tidigare. Vi hade inte bråttom, men enades om att flytta in efter 1,5 månad och då betala 1,5 månadshyror. När det kvar klart ville han ha 500 kr för persiennerna som han satt dit själv. 500 kr var såklart billigt, men jag blev irriterad på sättet så jag vägrade betala mer och han monterade bort de.
Jag har varit med om att ta över en hyresrätt, efter att jag flyttat in hörde förra hyresgästen av sig och ville ha 500kr för persiennerna, sa jag skulle fundera på saken. Tog reda på vem som bodde före honom och ringde henne. Hon sa att antingen hade bostadsbolaget satt upp dem eller att hon själv gjort det, minns inte längre vilket. Han hörde av sig igen och fick naturligtvis inga pengar.
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Tack för de goda råden. Mäklaren ringde igen, han hade åter igen pratat med dem, och sa får ni 50.000kr till så skriver vi på måndag inget och mer diskussion.

Som du skriver vet man inte. Huset har legat länge på mäklarbyrån och de verkar inte ha kommit till skott, när jag pratade med mäklaren var första beskedet att de är inte beredda att sälja.

Huset såg ut som helvete innuti, med det menar jag ostädat, o vårdat. Det behövs renovera. Badrummet på nedervåningen var de enda som var renoverat för 5 år sedan . Men jag tyckte även det behövde göras om då det inte kändes fräscht.

Så det vi behöver göra är ny golvläggning i hela huset, lister, färg, nytt kök, 2 badrum plus 1 lite wc som behöver renoveras. Runda slängor ca 300.000kr. Men det hade vi räknat med

Huset är öndå ca 130m2 nedervåning och kanske 100m2 övervåning med många takkupor.

Jag tycker bara det är oerhört sniket, där de tagit fram massa dokument, ritningar och annat som de skickat till oss genom mäklare. För att sen säga 50.000kr till.
Tycker att det finns en doft av Esbjörn i Ebba-affären.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% Muntliga löften gäller inte vis husköp. Betala 50.000 till, det hade jag valt!

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
 
Mitt råd är att backa! Dealbrakers skall man akta sig för.
 
  • Gilla
Jota24
  • Laddar…
Svara med att ni vill pruta 50.000
Annars hoppar ni av, ni har hittat ett annat objekt
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Svara med att ni vill pruta 50.000
Annars hoppar ni av, ni har hittat ett annat objekt

Två år sedan :) har gått vidare
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 3 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Två år sedan :) har gått vidare
Dagens ungdom. Inget som helst tålamod längre.
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 5 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hej, har lagt bud på ett hus som vi ville köpa innan budgivning, därav gav vi 100.000kr över utångspriset. Säljarna accepterade detta, det är en liten kommun med normalt billiga hus så inget högattraktivt läge. Huset är under 2 miljoner i pris.

Efter två veckor är de lite tveksamma då mannen är lite sjuk också och kvinnan kanske inte har haft 100% kommunukation. De var lite rädda om att inte hitta något innan de flyttar. Så vi har varit väldigt givmilda och sa 6-7 månader är inga problem att skriva som inflytt.

Nu hörde mäklaren av sig och säger de vet inte om de vill sälja längre för mannen var tveksam.

Spola fram en timme till, nu vill de sälja men vill ha 50.000kr till så säger mäklaren att det är 97% säkert.

Vi vill ha huset, det är stort fint, men principen i mig vill be dem dra åt ....

Tycker inte detta är rätt eller tänker jag fel ?
tala om för mäklaren att ert bud kvarstår x dagar sedan står ni inte längre för ert bud det tror jag kommer att stressa säljaren så att ni förhoppningsvis får ett avslut.
 
Fairlane
B b50gud skrev:
tala om för mäklaren att ert bud kvarstår x dagar sedan står ni inte längre för ert bud det tror jag kommer att stressa säljaren så att ni förhoppningsvis får ett avslut.
X = 700? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.