Håller på och bygger staket och min entreprenör grävde upp något som jag tror är en tomtmarkering när han skulle gjuta. Det är ett rör som är ca 40 cm långt. Hur hade ni gjort, slagit ner det igen där man tror att det satt?
 
P Peter321 skrev:
Håller på och bygger staket och min entreprenör grävde upp något som jag tror är en tomtmarkering när han skulle gjuta. Det är ett rör som är ca 40 cm långt. Hur hade ni gjort, slagit ner det igen där man tror att det satt?
Ta kontakt med entrepenören så får denne ta diskussionen med Lantmäteriet,
Då slipper du att bli anklagad för att ha flyttat markeringen
 
U Uffe A skrev:
Ta kontakt med entrepenören så får denne ta diskussionen med Lantmäteriet,
Då slipper du att bli anklagad för att ha flyttat markeringen
Det är jag som anlitat staketbyggaren så jag antar att jag bara borde prata med honom då? Känns ju svårt för honom att ha vetat att det var en tomtmarkering just där han grävde för att gjuta (den var inte synlig ovan mark)?
 
P Peter321 skrev:
Det är jag som anlitat staketbyggaren så jag antar att jag bara borde prata med honom då? Känns ju svårt för honom att ha vetat att det var en tomtmarkering just där han grävde för att gjuta (den var inte synlig ovan mark)?
Gör det!
Hittar man ett sådant rör i marken så ringer varningsklockan, speciellt ifall det står någotsånär lodrätt
 
U Uffe A skrev:
Gör det!
Hittar man ett sådant rör i marken så ringer varningsklockan, speciellt ifall det står någotsånär lodrätt
Så här ser det ut. Ca 40 cm långt.
Ett ungefär 40 cm långt böjt föremål med rester av isolering på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Peter321 skrev:
Så här ser det ut. Ca 40 cm långt.
[bild]
Brukar (gamla) gränsmarkeringar se ut på detta vis? Ett ihåligt rör, ca 2 cm i diameter. Ser lite rödfärg i ena änden.
 
Claes Sörmland
P Peter321 skrev:
Brukar (gamla) gränsmarkeringar se ut på detta vis? Ett ihåligt rör, ca 2 cm i diameter. Ser lite rödfärg i ena änden.
Ser bekant ut!

Den har fått sig en rejäl smäll också.
 
Du kan titta på Lantmäteriets tomtkartor
Där brukar stå vad det är för typ av tomtmarkering
Logga in på din Fastighet så kan du kanske få reda på det
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser bekant ut!

Den har fått sig en rejäl smäll också.
Ok, det var ju synd på sätt och vis. :)

Smällen har möjligen skett tidigare då det bara grävdes för hand med spade och spett denna gång. Spettet skulle väl möjligen kunna böjt röret men det känns ganska rejält.
 
U Uffe A skrev:
Du kan titta på Lantmäteriets tomtkartor
Där brukar stå vad det är för typ av tomtmarkering
Logga in på din Fastighet så kan du kanske få reda på det
Jag kikade men det var för gamla för att finnas för nedladdning så var tvungen att maila och begära ut dem. Vad skulle det kunna finnas för alternativ typ av tomtmarkering? Det finns ingen sten eller liknande i det här hörnet av tomten.
 
P Peter321 skrev:
Brukar (gamla) gränsmarkeringar se ut på detta vis? Ett ihåligt rör, ca 2 cm i diameter. Ser lite rödfärg i ena änden.
Det brukar vara ett varmgalvat vattenlednings rör men kanske något större typ 1 1/4- 1 1/2” ( typ 30-35 mm utvändigt.
Som nämnts tidigare, logga in på lantmäteriet tag ut kartor med gränsrör, då kan man mäta från övriga rör för att få fram ett saknat gränsrör.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det brukar vara ett varmgalvat vattenlednings rör men kanske något större typ 1 1/4- 1 1/2” ( typ 30-35 mm utvändigt.
Som nämnts tidigare, logga in på lantmäteriet tag ut kartor med gränsrör, då kan man mäta från övriga rör för att få fram ett saknat gränsrör.
Det sitter inga synliga rör i något hörn av tomten vad jag vet så det är nog alla nedgrävda i så fall tyvärr.
 
  • Gilla
Håkanen67
  • Laddar…
Sätt absolut inte tillbaka det själv där du tror att det stod, det kan förvirra andra, bli problem om grannar ska bygga nära gränsen, osv.
Bättre då att det saknas och får märkas ut på nytt om/när behov uppstår.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
B b8q skrev:
Sätt absolut inte tillbaka det själv där du tror att det stod, det kan förvirra andra, bli problem om grannar ska bygga nära gränsen, osv.
Bättre då att det saknas och får märkas ut på nytt om/när behov uppstår.
I denna tråd "rekommenderade" Lantmäteriet just TS att sätta tillbaka röret. Men det du skriver låter rimligt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tomtgraens.276294/#post-2473136
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.