(Edit: Kan man inte rätta till stavfel i rubriken? )

För något år sedan anlitade jag hantverkare för att renovera en dusch i en källare. Det är betonggolv, flytspackel med fall och sedan mapei folie och sedan då 15x15-plattor i fix.

Grejen är att fallet precis runt brunnen blev aldrig riktigt 100% bra. Det var bra fall på flytspacklet. Men jag tror att de byggde upp med ganska mkt fix och minskade fallet för att inte få oönskat fogsprång på plattorna. Det bildas en liten, liten vattenspegel precis bredvid brunnen. Mkt irriterande. Rakar man golvet efter dusch så märker man inte av det här. Så det är väl på nivån irriterande. Rakar man inte golvet efter dusch så förblir det en liten fuktpöl där lokalt när resten av golvet torkat upp.

Hur bökigt är det att ta upp enstaka plattor och sätta om utan att skada tätskiktet? Om jag tog upp 2 eller tre plattor samt brunsramen så tror jag att jag skulle kunna fixa till det där. Sänka ramen en aning och sätta dit plattorna igen. Det är nog minst 10mm fix under plattorna. Förmodligen mer.

Till saken hör också att det här är en källare med oisolerad betongplatta. Ingen golvvärme eller annat. Så en skada i tätskicket kanske inte skulle vara någon katastrof. Men det är ju ändå något man till varje pris vill undvika.
 
  • Gilla
M2E
  • Laddar…
T
Låt det det vara, alldeles för bökigt. Lättare att använda gummiskrapan.

Du ska inte ha tätskikt på ett oisolerat golv, på sin höjd bara i duschzonen i så fall, resten av golvet ska vara otätat.

Så om du nu tvunget ska byta plattorna så gör det som sagt inget om du skulle skada befintligt tätskikt.
 
Det är lätt att säga att man ska låta det vara. Men jag blir ju påmind om detta var eviga gång jag duschar. Allt är helt perfekt förutom den där nesliga sänkan.

Hittills har ju min strategi varit att låta det vara. Och kanske blir det så. Men det är ju inte utan att man funderar på om det skulle gå att åtgärda.
 
T
Eftersom du har minst 1 cm fix så är det roligare att man inte skadar tätskiktet. Banka itu plattan med en hammare så att den spricker i mindre delar som du sedan hugger bort med huggmejsel.

Har du kvar samma fog, för annars kan du ju glömma att få den i samma kulör som den nuvarande.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag har kvar samma fog. Kan man inte såga spår i plattan med vinkelslip? Och sedan knacka lite försiktigt med huggmejsel?

Hur får man bort en sådan där rostfri ram tro? Är det "bara" bända så den fläker loss sig? Skära spår så man får tag på något?

Jag är tämligen säker på att det är rejält med fix under plattorna. Plattsättaren tyckte det var problematiskt mycket fall och sa att han kunde kompensera med fix. Ironiskt nog så kompenserade han nog lite väl mkt.
 
  • Gilla
Åke_H
  • Laddar…
M
Har du extra plattor kvar?
Du kan glömma att kunna återanvända bef plattor. Fogen kommer se annorlunda ut även om du använder samma som tidigare men med några års smuts så kommer det inte synas.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
T
O Olf Oggler skrev:
Jag har kvar samma fog. Kan man inte såga spår i plattan med vinkelslip? Och sedan knacka lite försiktigt med huggmejsel?

Hur får man bort en sådan där rostfri ram tro? Är det "bara" bända så den fläker loss sig? Skära spår så man får tag på något?

Jag är tämligen säker på att det är rejält med fix under plattorna. Plattsättaren tyckte det var problematiskt mycket fall och sa att han kunde kompensera med fix. Ironiskt nog så kompenserade han nog lite väl mkt.
Som sagt mycket lättare att banka till ordentligt med en hammare eller huggmejsel direkt för att få till sprickor i plattan. Slukristen är lätt att ta dän, sätt in huggmejseln på skrå in under slukristen och slå med en hammare, upprepa runt om.
 
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Är det inte risk att man skadar underliggande flytspackel om man dundrar på med för mkt våld?
 
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
T
O Olf Oggler skrev:
Är det inte risk att man skadar underliggande flytspackel om man dundrar på med för mkt våld?
Nej!
 
J
O Olf Oggler skrev:
(Edit: Kan man inte rätta till stavfel i rubriken? )

För något år sedan anlitade jag hantverkare för att renovera en dusch i en källare. Det är betonggolv, flytspackel med fall och sedan mapei folie och sedan då 15x15-plattor i fix.

Grejen är att fallet precis runt brunnen blev aldrig riktigt 100% bra. Det var bra fall på flytspacklet. Men jag tror att de byggde upp med ganska mkt fix och minskade fallet för att inte få oönskat fogsprång på plattorna. Det bildas en liten, liten vattenspegel precis bredvid brunnen. Mkt irriterande. Rakar man golvet efter dusch så märker man inte av det här. Så det är väl på nivån irriterande. Rakar man inte golvet efter dusch så förblir det en liten fuktpöl där lokalt när resten av golvet torkat upp.

Hur bökigt är det att ta upp enstaka plattor och sätta om utan att skada tätskiktet? Om jag tog upp 2 eller tre plattor samt brunsramen så tror jag att jag skulle kunna fixa till det där. Sänka ramen en aning och sätta dit plattorna igen. Det är nog minst 10mm fix under plattorna. Förmodligen mer.

Till saken hör också att det här är en källare med oisolerad betongplatta. Ingen golvvärme eller annat. Så en skada i tätskicket kanske inte skulle vara någon katastrof. Men det är ju ändå något man till varje pris vill undvika.
Har inga råd att ge angående göra eller inte göra, dock har jag tagit bort enskilda kakelplattor. Använde multimaskin med en vanlig skrapa i fogen. Jag kom in under plattan utifrån och kunde enkelt bända upp den, men i ditt fall behöver man nog kapa sönder plattan i sig också. Bänd INTE mot en annan platta. Det är skört som fn.

Skulle köpt bättre blad mer avsett för ändamålet, denna kanske skulle funka? Fungerar nog att slipa ner fixet också.
https://www.clasohlson.com/se/Klinga-Bosch,-85-mm/p/40-9349
 
Finns det någon vedertagen listig metod för att förstå hur långt ner det är till tätskiktet. När man väl tagit bort en eller flera plattor. Då måste man ju fräsa/slipa bort fix så man får dit nytt fix sedan. Man kan ju snåla med det nya fixet. Men lite måste man ju ta bort. Om man väl råkar komma ner så att man skyftar tätskiktsfolien så är det väl per definition hål i den. Då är det väl redan kört så att säga. Eller?
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
Nu är jag ingen plattsättare men varför skulle man lägga tjockt med fix ? Jag läser det du skriver såklart men sättet man applicerar fixet på medger ju inga tjocka lager direkt....
 
Menar du varför det är tjockt med fix under plattorna nu innan de är demonterade? Jag förstår nog inte kommentaren riktigt.
 
Jag tycker bara din tes låter märklig. Det kanske inte finns så tjockt med fix som du tror.
 
Om det inte är tjockt med fix under plattorna nu så undrar man ju hur de kunnat reducerat fallet så mkt? Fallet på flytspacklet var ju ganska väl tilltaget. Men uppenbarligen har de satt brunnsramen och intilliggande plattor med mkt fix under för att komma upp i höjd.

Det är ju 150x150-plattor på golvet. Plattorna närmast brunnen sitter symmetriskt utplacerade runt ramen. Om jag tog upp alla plattor som gränsar mot ramen (8st) så borde jag kunna sänka ramen en bit och sedan lägga 50x50 plattor runt ramen. Då borde man kunna förbättra fallet lokalt runt brunnen avsevärt. Och det borde blir bra rent estetiskt också.

Allt bygger såklart på att det faktiskt är tjockt med fix nära brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.