Unikt namn
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
kanske får bli så. Har du tips på vit, silver alt. rosa skärm, tangentbord och mus? Tack. :)
Skärmar är absolut oftast svarta. Silver är inte ovanliga för kontorsskärmar. Men övriga färger är ganska ovanliga.
Till en 11åring hade jag nöjt mig med en IPS skärm på 24" om plats finns. Tex https://www.netonnet.se/art/dator-s...r/datorskarmar-23-24-tum/hp-24f/1016501.8903/
IPS betyder vanligen att färgerna inte blir så bleka om man tittar i vinkel mot skärmen.

Övrig kringutrustning (mus, tangentbord, hörlurar) är även absolut vanligast svarta. Det finns vita men de brukar vara mer sällsynta, vilket innebär dyrare. Är det viktigare med blink än grundfärg hade jag föreslagit kittet från Kjell för 500kr.
Men är du beredd att spendera lite mer finns ju https://www.netonnet.se/art/gaming/...brytare/xtrfy-k4-tkl-rgb-white/1014636.16959/
https://www.netonnet.se/art/gaming/.../logitech-g203-lightsync-white/1013109.16956/

Jag har bara snabbsökt lite från mobilen, det finns nog fler alternativ.
 
Redigerat:
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Ibland får jag dock uppfattningen att många/vissa med framgång uppgraderar en liten bit här och en liten bit där och jag har aldrig riktigt fattat hur det fungerar i praktiken.

Kanske är skillnad om man har det som hobby och skruvar "dagligen". Själv köper jag det "bästa som finns" och använder det löjligt länge om skrotet bara håller. Skruva dator är ungefär lika lockande för mig som att skruva bil, det vill säga i klass med tandläkarbesök.
Just ditt sätt att köpa och använda dator håller jag med om att du oftast inte tjänar så mycket om ens något på att uppgradera. Och då pratar jag inte om en all in one, som inte ens går att byta skärm till, eller lägga till en till skärm och att det ändå ser snyggt ut, utan en traditionell bärbar eller stationär. De som tjänar på att kunna uppgradera är vanligen de som köper lite i underkant från början. Kanske lite för lite minne att hålla i längden, för liten disk, inget riktigt grafikkort, sedan uppdatera när behov eller mer pengar finns. Andra som tjänar på det är de som vill byta grafikkort rätt snabbt för att få ut ytterligare lite högre prestanda.
Då du köper dyrt så är oftast allt ganska balanserat, och då du använder den länge så har som du säger, kontakter hunnit ändras, gamla minnenestekniker blivit dyra osv. Sedan kan nya tekniker blåsa liv i gamla grejer. Men det enda exemplet jag har här är gamla datorer med mekanisk hårdisk. En sådan går att få rejält mycket snabbare med en SSD. Största skillnaden jag märkt var när jag bytte till SSD i några iMacar. Med sina 2,5” 5400 rpm diskar gick de olidligt långsamt i många olika lägen. Vid uppgrad gick uppstart av datorn från 1,5 minuter till 15 sekunder (förstår knappt själv hur det är möjligt). Surfa och t.o.m. tiden för utskrifter förändrades drastiskt.
 
yonna yonna skrev:
Jag följde det rådet jag fick härinne för ett par år sedan och är mycket mycket nöjd!
Lite OT: När en "olycka" sedan hände... ("cocacola?";)) fick jag ytterligare råd (Dan_?) om youtubefilm så Levonon plockades i småbitar och rengjordes - den funkar fortfarande!
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skärmar är absolut oftast svarta. Silver är inte ovanliga för kontorsskärmar. Men övriga färger är ganska ovanliga.
Till en 11åring hade jag nöjt mig med en IPS skärm på 24" om plats finns. Tex [länk]
IPS betyder vanligen att färgerna inte blir så bleka om man tittar i vinkel mot skärmen.

Övrig kringutrustning (mus, tangentbord, hörlurar) är även absolut vanligast svarta. Det finns vita men de brukar vara mer sällsynta, vilket innebär dyrare. Är det viktigare med blink än grundfärg hade jag föreslagit kittet från Kjell för 500kr.
Men är du beredd att spendera lite mer finns ju [länk]
[länk]

Jag har bara snabbsökt lite från mobilen, det finns nog fler alternativ.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag brukar tipsa om Inrego här, de brukar köra prisvärda "gaming-paket" där man får allt man behöver för runt 5000 spänn, perfekt för enklare spel... Rekonditionerade datorer som leasats av företag, oftast runt 3 år gamla... Verkar inte som de har några upplagda just nu dock....
tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
L Lilllen skrev:
Då du köper dyrt så är oftast allt ganska balanserat,
För att förtydliga så köper jag inte HP eller liknande "märkesdatorer" utan även om det inte är någon favoritsyssla så handlar det om hopplockade standardprylar. Då det blir så långt mellan gångerna är det alltid en jättelik uppförsbacke att sätta sig in i vad som gäller "nu" då man inser att fem-tio år gamla kunskaper i dessa sammanhang är jättegamla. M2 trodde jag var en motorväg i England eller nåt sist jag byggde en burk... :oops:
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
Det låter som att hennes kompisar har gamingdatorer. När man är 11 år är det nog viktigare hur ens "gaming setup" ser ut än hur bra prestanda den har. Här är ett exempel med en bra dator som klarar av alla spel + en vit skärm, ett vitt tangentbord, en vit mus och en massa blinkade lampor:

Dator (5 990 kr)
https://www.mediamarkt.se/sv/produc...ationär-gamingdator-med-gtx-1650-1327296.html

Tangentbord (990 kr)
https://www.elgiganten.se/product/g...iskt-tangentbord-utan-numerisk-knappsats-vitt

Mus (349 kr)
https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingmus/236094/nos-m-600-v2-gamingmus-vit

Skärm (2090 kr)
https://www.pricerunner.se/pl/25-3200202278/Bildskaermar/Samsung-S27AM501-priser

Totalt landar det här på runt 9 500 kr, vilket såklart är mycket för en 11-åring. Den kommer dock att vara snabb och kunna användas många år framöver.
 
  • Gilla
marmi och 3 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo? Har sjölv köpt en Asus gaming laptop till min åttaåring
"går att få med eller utan gaming perf" en oinsatt persons första tanke här kommer vara "Vad är perf och behöver man det?" samt "vad är OLED, behöver jag det?"

Oled är inte viktigt på en laptop, framförallt inte för ett 11årigt barn som ska spela roblox o kolla tiktok.
 
  • Gilla
Katthatt
  • Laddar…
Ludvig Eskilsson Ludvig Eskilsson skrev:
Det låter som att hennes kompisar har gamingdatorer. När man är 11 år är det nog viktigare hur ens "gaming setup" ser ut än hur bra prestanda den har. Här är ett exempel med en bra dator som klarar av alla spel + en vit skärm, ett vitt tangentbord, en vit mus och en massa blinkade lampor:

Dator (5 990 kr)
[länk]

Tangentbord (990 kr)
[länk]

Mus (349 kr)
[länk]

Skärm (2090 kr)
[länk]

Totalt landar det här på runt 9 500 kr, vilket såklart är mycket för en 11-åring. Den kommer dock att vara snabb och kunna användas många år framöver.
Värt att nämna är att Xtrfy K4 inte har programmerbar belysning. Du kan välja mellan ett antal förinställda lägen men inte ställa in allt som du själv vill, t.ex. rosa överallt osv. I övrigt är det ett jättebra tangentbord dock.
 
  • Gilla
Ludvig Eskilsson
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Min dotter önskar sig en dator nu när hon fyller 11 år. Vilken är bra att ha i den åldern? Hon har min gamla MacBook som är totalt renoverad och ny iPad, men av någon anledning så vill hon ha stationär dator (fråga mig inte varför, jag verkligen inte varför). Gärna all-in-one dator så den tar mindre plats. Hon spelar inte mycket spel, utan tittar mest på TikTok och youtube samt spelar ibland Roblox. Funderade ett tag på iMac men, den kanske inte behöver vara riktigt så dyr.
Tacksam för alla tips.
Finns ett forum som heter sweclockers där de ger många bra förslag. En ny tråd t.ex där de ger förslag på dator till 12åring https://www.sweclockers.com/forum/trad/1645560-billig-speldator-till-12-aring.

Det har jag använt mig av ofta när jag byggt ihop datorer.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Ludvig Eskilsson Ludvig Eskilsson skrev:
Det låter som att hennes kompisar har gamingdatorer. När man är 11 år är det nog viktigare hur ens "gaming setup" ser ut än hur bra prestanda den har. Här är ett exempel med en bra dator som klarar av alla spel + en vit skärm, ett vitt tangentbord, en vit mus och en massa blinkade lampor:

Dator (5 990 kr)
[länk]

Tangentbord (990 kr)
[länk]

Mus (349 kr)
[länk]

Skärm (2090 kr)
[länk]

Totalt landar det här på runt 9 500 kr, vilket såklart är mycket för en 11-åring. Den kommer dock att vara snabb och kunna användas många år framöver.
tack!!!!!!!!
 
Som vuxen så finns det en speciell funktion man ska leta efter när det kommer till RGB-grejer. Nämligen att det går att stänga av ljuset... Ungen tänker förmodligen inte på det nu men vissa produkter reflekteras i skärmen och stör. Gäller främst lurarna...
 
VidarH VidarH skrev:
Nämligen att det går att stänga av ljuset...
Är "ljusöppningen" "väldefinierad" kan en dylik lösa problemet. :cool:

En Artline 90 markerpenna som kan användas för att definiera ljusöppningar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
har du länk till den dator som du köpte? Att bygga är inget för oss. Jag har inte ens någon aning om det innebär vill inte heller att datorn tar mycket plats..
Jag köpte en Asus G15, dock inte OLED ska tilläggas men det är denna

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5698021

edit: den har rgb tgb :p
 
S SueCia skrev:
"går att få med eller utan gaming perf" en oinsatt persons första tanke här kommer vara "Vad är perf och behöver man det?" samt "vad är OLED, behöver jag det?"

Oled är inte viktigt på en laptop, framförallt inte för ett 11årigt barn som ska spela roblox o kolla tiktok.
OLED är ju sjukt viktigt går dock inte få på en icke laptop riktigt än. Faktum är hur mycket jag än hatar Apple så ligger de före på skärmar på laptop. Förutom just Asus OLED.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag köpte en Asus G15, dock inte OLED ska tilläggas men det är denna
Varför blir jag inte förvånad att just du rekommenderar en dator för 30 lök till en elvaåring som vill ha bling bling... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Katthatt och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.