Ja tack återkomm.

kan ju lägga ihop alla längder och dela ut priset på. Så får man pris / meter.
Är bara ett ungefär.

//AA
 
  • Gilla
Intershade
  • Laddar…
Men 195:an ska bara skruvas i väggreglarna?

//AA
 
S saiter skrev:
Men 195:an ska bara skruvas i väggreglarna?

//AA
Precis, den kommer bara skruvas i väggreglarna. Har inte fått offert än, återkommer med det.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Även jag har byggt tvåplan med obrutna väggreglar. Dock har jag 2.7 m takhöjd i båda planen. Har även hela reglar på gavlarna så dom längsta blev en bra bit över 7 m.

Byggde hela stommen av lättbalk. Prisvärt, färdigkapat, lätt och minimal köldbrygga.
 
  • Bild på trästommen i ett tvåplanshus under konstruktion med synlig lättbalk och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvåplanshus under konstruktion med ställningar, gröna väggskivor och omslutande skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Håller på och gör hela konstruktionen av stommen i SketchUp nu.
Kommer att dela med mig av den filen när jag är färdig.

Men håller nu på med att ställa upp bärande innerväggar och funderar på om jag ska placera dessa mot stommen (45x195) eller 45 mm innanför stommen för att senare pilla in liggande 45x45 reglar för installationsskikt?

3D-modell av en väggkonstruktion med måttangivelse, windows_iconcepts jämte grundplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 1: Syllisolering, syll och stående väggregel för bärande innervägg

3D-modell av en byggkonstruktion med syllisolering, syll och stående reglar för bärande innervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2: Hammarband, stående väggregel för samma som bild 1.

Som ni ser så hamnar ju hammarbandet av innerväggen direkt mot bärlinan för golvbalkarna.

Det är ingen last direkt ovanför någon innervägg mot en yttervägg så ser inget problem där.
Fördelen är ju att jag får det bättre isolerat. Speciellt på en av innerväggarna som hamnar mot en 45x195,
Nu får jag ju liggande 45 isoleringsskikt på både insida och utsida av stommen. Annars hade det ju bara blivit ett lager på utsidan.

Eller ska jag förlänga syllen och gå ända mot stommen? Kommer ju behöva dubbla 45x95 reglar då

Också har jag funderingar på hur jag bäst sätter ångspärr.
  • Tänker sätta ångspärr bakom och innan jag sätter upp bärlinan för golvbalkarna.
    Samt att den går en bra bit över och under bärlinan för att kunna göra en bra skarv
  • Tänker också att jag ska sätta ångspärr på de delar av yttervägg där det kommer stå en innervägg mot innan jag ställer upp innervägg.
    Tänker ju då främst på de bärande innerväggarna som måste upp innan jag kan lägga mellanbjälklaget
    Även där att ångspärr går ut en bra bit på vardera sida på ytterväggen så att jag kan göra en bra skarv
Gällande andra punkten, bör jag då gå med ångspärren 20-30 cm ut på betongplattan och således under syll/syllisolering av innervägg?
Kommer ju lägga plast på större delen av betongplatta senare innan golvläggning.

Jag har varit trött hela veckan och känner mig osäker just nu xD
 
N nybyggarn3 skrev:
Även jag har byggt tvåplan med obrutna väggreglar. Dock har jag 2.7 m takhöjd i båda planen. Har även hela reglar på gavlarna så dom längsta blev en bra bit över 7 m.

Byggde hela stommen av lättbalk. Prisvärt, färdigkapat, lätt och minimal köldbrygga.
Vart har du köpt balkarna? Vad är höjden på dom? Hur fritt är det med håltagningen?
Ser ut som ett intressant alternativ om det skulle uppstå något problem med fackverksbalkarna.
 
I Intershade skrev:
Håller på och gör hela konstruktionen av stommen i SketchUp nu.
Kommer att dela med mig av den filen när jag är färdig.

Men håller nu på med att ställa upp bärande innerväggar och funderar på om jag ska placera dessa mot stommen (45x195) eller 45 mm innanför stommen för att senare pilla in liggande 45x45 reglar för installationsskikt?

[bild]
Bild 1: Syllisolering, syll och stående väggregel för bärande innervägg

[bild]
Bild 2: Hammarband, stående väggregel för samma som bild 1.

Som ni ser så hamnar ju hammarbandet av innerväggen direkt mot bärlinan för golvbalkarna.

Det är ingen last direkt ovanför någon innervägg mot en yttervägg så ser inget problem där.
Fördelen är ju att jag får det bättre isolerat. Speciellt på en av innerväggarna som hamnar mot en 45x195,
Nu får jag ju liggande 45 isoleringsskikt på både insida och utsida av stommen. Annars hade det ju bara blivit ett lager på utsidan.

Eller ska jag förlänga syllen och gå ända mot stommen? Kommer ju behöva dubbla 45x95 reglar då

Också har jag funderingar på hur jag bäst sätter ångspärr.
  • Tänker sätta ångspärr bakom och innan jag sätter upp bärlinan för golvbalkarna.
    Samt att den går en bra bit över och under bärlinan för att kunna göra en bra skarv
  • Tänker också att jag ska sätta ångspärr på de delar av yttervägg där det kommer stå en innervägg mot innan jag ställer upp innervägg.
    Tänker ju då främst på de bärande innerväggarna som måste upp innan jag kan lägga mellanbjälklaget
    Även där att ångspärr går ut en bra bit på vardera sida på ytterväggen så att jag kan göra en bra skarv
Gällande andra punkten, bör jag då gå med ångspärren 20-30 cm ut på betongplattan och således under syll/syllisolering av innervägg?
Kommer ju lägga plast på större delen av betongplatta senare innan golvläggning.

Jag har varit trött hela veckan och känner mig osäker just nu xD
Angående ångspärr/broms bakom bärlina till mellanbjälklaget köpte jag en rulle som var 150 cm bred och centrerade bakom närliggande. Blev lagom att gå med en högre duk på varje våning och tejpa skarven.

Mot plattan tejpade jag ångbromsen. Hade en primer som jag primade betongen innan jag tejpade. Sitter som berger och blev soptätt.
 
I Intershade skrev:
Vart har du köpt balkarna? Vad är höjden på dom? Hur fritt är det med håltagningen?
Ser ut som ett intressant alternativ om det skulle uppstå något problem med fackverksbalkarna.
Jag körde 300 mm. Kommer från massonite beams och köptes genom Isoleringslandslaget. Satt mig tillbaka 80 tkr + moms för två år sedan. Då ingick konstruktion utifrån arkitektritning, allt limmträ, stommen och mellabkälklag. Inte takstolar. Huset är ca 160 kvm men rätt special.

Allt leverades färdikapat i märkts paket. 4 man reste stommen på två dagar. Tredje morgonen lyftes takstolarna på plats.
 
Gokväll.
Det verkar vettigt att släppa ut hjärtväggen från stomme. Kanske vänta med montage av regeln närmast yttervägg tills gleses är spikad? Borde väl innebära att ångbroms kan monteras vid senare tillfälle. Under bärlinor måste duken såklart monteras först, typ som nybyggarn ovan visar (stiligt bygge förresten).
 
B
Snyggt lösning med fackverksstolar! Har ni funderat på att skruva ihop dem själva? Av olika skäl (bl.a. dålig planering) så har jag alltid skruvat ihop takstolar på plats. Men har ju alltid en platta att hålla till på, och så värst svårt är det ju inte egentligen att skruva ihop takstolar.

Kanske er KA inte godkänner det?
 
I Intershade skrev:
Vart har du köpt balkarna? Vad är höjden på dom? Hur fritt är det med håltagningen?
Ser ut som ett intressant alternativ om det skulle uppstå något problem med fackverksbalkarna.
Glömde håltagningen i bjälklaget. Går att ta bort hela skivan vilket innebär att ett 200 mm rör ryms i hålet. Dock finns det vissa regler att förhålla sig till. Inte borra för nära upplag eller två hål för nära varandra.
 
Försöker få med respons på alla svar i ett meddelande.

N nybyggarn3 skrev:
Angående ångspärr/broms bakom bärlina till mellanbjälklaget köpte jag en rulle som var 150 cm bred och centrerade bakom närliggande. Blev lagom att gå med en högre duk på varje våning och tejpa skarven.

Mot plattan tejpade jag ångbromsen. Hade en primer som jag primade betongen innan jag tejpade. Sitter som berger och blev soptätt.
Blir nog att jag köper en rulle som är ca 150 cm också, den bredden blir ju ganska perfekt för mig.
Tack för en bra tanke! :)

Ska kolla in mer info om hur jag tätar mot betongplatta, primer är ju ett alternativ.

D Daniel Barnaniel skrev:
Gokväll.
Det verkar vettigt att släppa ut hjärtväggen från stomme. Kanske vänta med montage av regeln närmast yttervägg tills gleses är spikad? Borde väl innebära att ångbroms kan monteras vid senare tillfälle. Under bärlinor måste duken såklart monteras först, typ som nybyggarn ovan visar (stiligt bygge förresten).
Ja, regeln närmast yttervägg kan jag ju vänta med att montera. Det är en bra idé!
Förenklar ju monteringen av ångspärr och liggande 45x45, då är den ju inte i vägen.

B BSOD skrev:
Snyggt lösning med fackverksstolar! Har ni funderat på att skruva ihop dem själva? Av olika skäl (bl.a. dålig planering) så har jag alltid skruvat ihop takstolar på plats. Men har ju alltid en platta att hålla till på, och så värst svårt är det ju inte egentligen att skruva ihop takstolar.

Kanske er KA inte godkänner det?
Anledningen är ju precis det att jag inte känner mig bekväm i att göra beräkningar av detta.
När jag köper lösningen av Granholmen Träteknik så ingår ju en beräknad konstruktion för just mitt mellanbjälklag.
Det är ju då en sak mindre att ligga och tänka på innan man somnar, vilket tar lång tid ibland på grund av allt grubblande.
 
B
Ah, jag förstår. Jag har nog inte räknat så noga (däremot gjort överslag), tittat på liknande konstruktioner (ofta med lite värre förutsättningar), sneglat på träguidens rekommendationer, och så går man upp i dimension lite på det.

Jag är rätt säker på att det är överdimensionerade, men vill ha marginal. Ifall det blir massa snö, eller om det skulle ruttna lite om 40år osv.
 
Jag har nu kommit till att göra den yttre liggande 45x45.
Funderar på vad som är att föredra gällande ytterhörnen.

Har gjort två alternativ nu.
Den första är så som jag spontant tänkte borde bli bäst ur isoleringssynpunkt.
Det andra alternativet verkar vara det vanligaste sättet att göra det, baserat på ca 30 min sökande här i forumet.

Alternativ 1:
En 3D-rendering av ett hörn av stommen för en vägg med liggande reglar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visa bilaga 553025

Alternativ 2:
3D-modell av hörn på trästomme med isolering och 45x45 reglar som visar alternativ 1 för konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spontant tycker jag alternativ 1 ser ut att vara en bättre lösning.

Vad tycker ni? Är det något jag missat?
 
B
Ettan är ju snyggare.

Tvåan får man dessutom spika panelen 5cm upp. Det hade retat mitt öga när man står vid hörnet och ser att spikraden sitter på olika höjd... ser ingen fördel alls med 2an faktiskt
 
  • Gilla
Ollahs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.