Karlia
J Jonobe skrev:
Ingen aning.



Givetvis är det katterna i huset som är avbildade... eller lejon har jag tänkt. Men när jag tittar efter närmare så är det kanske inte så lejonlikt.
Fel av mig, såklart är det husets katter eller lejon!
 
  • Gilla
  • Älska
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Ingen aning.



Givetvis är det katterna i huset som är avbildade... eller lejon har jag tänkt. Men när jag tittar efter närmare så är det kanske inte så lejonlikt.
Kan frun vara en Puma?:thinking:
 
AndersPS AndersPS skrev:
[bild]

Efter vad som känns som en evighet har vi förhoppningsvis fått tag på en leverantör som kan leverera glastaket
Gott när det löser sig.
Vad har ni för krav på glastaket och får man fråga vilka ni fått fatt i?
 
Före:
Före bild av en husvägg med smutsig, gul träpanel före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoverad gulfärgad träpanel på husvägg efter snabbt underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvtimnmes jobb under en kaffepaus :)
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
V Viktualia skrev:
Gott när det löser sig.
Vad har ni för krav på glastaket och får man fråga vilka ni fått fatt i?
Det är ett isolerglastak, värmeavvisande härdad ytter glas och laminerat inre.

Har några olika att välja mellan, återkommer när vi har bestämt.
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
Byggt trall :)
 
  • Nybyggd trädäckstrall i en trädgård med leksaker i bakgrunden och husets skugga over trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av trädäck med träreglar på betongplattor i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trädäck med bubbelpool och uteplatsmöbler framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 8 till
  • Laddar…
Personligen har jag inte gjort nånting, men Solpanelsentreprenören var här och mätte upp taket inför kommande solcellsanläggning.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Gjorde lite av en nödlösning idag. Lade markavloppsrör från luftvärmepumpens utedel för att få bort kondensvattnet några meter från husgrunden.
Ett markavloppsrör leder bort från en luftvärmepump vid husgrund, ovanpå grus, i dunkel belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att gräva ner röret också samt ansluta stupröret från farstutaket till markröret men det får bli en annan dag. Nu är det för mörkt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
Kommod med silikonat handfat på plats i ett badrum, verktyg och installationsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommod på plats och handfat silikonat.
Röris väntas in imorrn.

Gott om plats blir det inte, men golvet är varmt och skönt efter 14år med iskallt på vintern. :whistle:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 6 till
  • Laddar…
Storsockret
Igår hade vi äntligen elektrikern här. Fick skämmas lite när det visade sig att jag uppenbarligen inte kan läsa förteckningen i ett proppskåp ordentligt. Jag trodde vi bara hade en fas till spisen för att det bara stod

1. Spis - 16A
2. Något annat - XA
3. Något tredje - XA

osv i förteckningen. Mitt smartskaft tänkte inte ens tanken på att 1 var en grupp med tre säkringar. Insåg det precis samtidigt som vi stod vid proppskåpet och jag ställde frågan om hon hade kollat vilka andra säkringar som faktiskt gick till spisen (hon hade mätt upp att alla faser fanns i uttaget så jag bad henne kolla upp det). Men men, sånt är livet. Det var ju inte bara därför vi hade hit elektriker, nya spisen behövde både ny kabel och kontakt, och vi ville ha jfb installerat. Så nu är det ordnat.

Så, efter det besöket kunde jag konka in nya spisen från garaget och få den i relativt rätt höjd. Nu måste jag bara fatta ett beslut iochmed att vi bytte från 70 till 60cm spis.. antingen låta den stå centrerad under fläkten och bygga nåt lite halvkrångligt bredvid som förmodligen inte kommer se bra ut, och även slösar bort potentiellt utrymme... eeeeller ignorera rösten som skriker inombords och ställa den längst till höger, skaffa längre bänkskiva och bygga en plåtförvaring eller liknande till vänster. Kommer ju förmodligen störa mig på det icke-centrerade men är nästan ändå beredd att låta funktion gå före form..

XoBj3iZ.jpg

Kunde även äntligen slutföra min lilla låda vid fiberconvertern då vi fick ett fyrvägsuttag installerat också. Det är nästan helt och hållet byggt av saker jag hade kvar hemma. Ramen är en golvlist och locket är bakstycket till ikea-garderoberna vi slaktade för att fylla våra gamla platsbyggda härken. Det är bara magneterna som locket sitter fast med som inhandlades. Eftersom vi generellt jobbar med mottot good enough så är den såklart lite sne, som sig bör. Däremot förvånad att jag faktiskt följde min ursprungliga vision såpass väl i slutändan. Tycker det blev helt OK. Hade såklart gärna buntat ihop kablarna innan bilden, men sambon sover och jag vågar inte leta efter min fina burk med buntband :(

5BzaMe6.jpg

Wnj59PO.jpg

Väntar bara på att vakna av att servern rasar ner på tvättmaskinen och har sönder båda. Litar inte för fem öre på den där gipsväggen så det blev fem plugg på 95cm skena :D
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Igår hade vi äntligen elektrikern här. Fick skämmas lite när det visade sig att jag uppenbarligen inte kan läsa förteckningen i ett proppskåp ordentligt. Jag trodde vi bara hade en fas till spisen för att det bara stod

1. Spis - 16A
2. Något annat - XA
3. Något tredje - XA

osv i förteckningen. Mitt smartskaft tänkte inte ens tanken på att 1 var en grupp med tre säkringar. Insåg det precis samtidigt som vi stod vid proppskåpet och jag ställde frågan om hon hade kollat vilka andra säkringar som faktiskt gick till spisen (hon hade mätt upp att alla faser fanns i uttaget så jag bad henne kolla upp det). Men men, sånt är livet. Det var ju inte bara därför vi hade hit elektriker, nya spisen behövde både ny kabel och kontakt, och vi ville ha jfb installerat. Så nu är det ordnat.

Så, efter det besöket kunde jag konka in nya spisen från garaget och få den i relativt rätt höjd. Nu måste jag bara fatta ett beslut iochmed att vi bytte från 70 till 60cm spis.. antingen låta den stå centrerad under fläkten och bygga nåt lite halvkrångligt bredvid som förmodligen inte kommer se bra ut, och även slösar bort potentiellt utrymme... eeeeller ignorera rösten som skriker inombords och ställa den längst till höger, skaffa längre bänkskiva och bygga en plåtförvaring eller liknande till vänster. Kommer ju förmodligen störa mig på det icke-centrerade men är nästan ändå beredd att låta funktion gå före form..

[bild]

Kunde även äntligen slutföra min lilla låda vid fiberconvertern då vi fick ett fyrvägsuttag installerat också. Det är nästan helt och hållet byggt av saker jag hade kvar hemma. Ramen är en golvlist och locket är bakstycket till ikea-garderoberna vi slaktade för att fylla våra gamla platsbyggda härken. Det är bara magneterna som locket sitter fast med som inhandlades. Eftersom vi generellt jobbar med mottot good enough så är den såklart lite sne, som sig bör. Däremot förvånad att jag faktiskt följde min ursprungliga vision såpass väl i slutändan. Tycker det blev helt OK. Hade såklart gärna buntat ihop kablarna innan bilden, men sambon sover och jag vågar inte leta efter min fina burk med buntband :(

[bild]

[bild]

Väntar bara på att vakna av att servern rasar ner på tvättmaskinen och har sönder båda. Litar inte för fem öre på den där gipsväggen så det blev fem plugg på 95cm skena :D
Snyggt ju! Man behöver ju inte titta så noga så ser man inte små skavanker!
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Inte gjort något själv MEN installatörerna blev idag klara med bergvärmeinstallationen.
Riktigt nöjd med allas insats och hoppas nu vi får ett bekymmersfritt värmesystem under många år framöver.

Nyinstallerad bergvärmepump i pannrum med synliga kopparrör och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Försökte pruta men då det inte gick fick jag förhandlat fram extra borrdjup och att det är förberett för frikyla.
Måste dock komma på en lösning med tappkranen som ni inte är optimalt placerad.

Expansionskärl för bergvärme med röranslutningar, mätare och tappkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fick även med påstick så jag kan värma garaget med bergvärmen.
Passade på att gräva ner en kulvert till garaget.

Installationsbild av bergvärmesystem med kopparledningar och ventiler på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insticksrör för bergvärme installerat i vägg med synlig genomföring och isolerad rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu ska "bara" trädgården återställas...
 
  • Gilla
hjalle74 och 18 till
  • Laddar…
Rivet ner allt kakel och fick då gipsa om köket. I morgon blir det kakling. Kommer utgå från mitten av fönstret för att få en linje att utgå ifrån. Fönstret ska även kläs in så det får känslan att vara en del av köksväggen. Har valt vitt matt kakel från Merezzo. 10X30. Nu vill jag bara få allt klart!

Har en veckas ledigt från jobbet och då psssr jag på att fixa tio års renoveringar på en vecka. Började med att måla vardagsrum och hall efter att vi byggde ut för fyra år sedan. Blev lite miss så jag fick måla snobbknten i efterhand, men snyggt blev det!
 
  • Kök under renovering med borttaget kakel och nygipsade väggar redo för kakling, arbetsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök före kakling, nakna väggar vid diskbänk och fönster, mätinstrument och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Småhusägare och 6 till
  • Laddar…
Medans jag jobbade igår.
Toalett och handfat i ett nyrenoverat badrum med en lapp på toalettsitsen som varnar för färsk limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite lister och slutfix, sedan åter 2 toaletter i huset.
 
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Nya väggar klart i gillestugan, element upp imorgon sen får röris komma nästa vecka och koppla in det.

Snart dags för golvet, väldigt skönt.

Nybyggda väggar i en gillestuga med träbeklätt tak, fönster och omonterat element, redo för golvinläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.