Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Suck, ja, Apple är ett coolt företag... MEN detta är vad jag ogillar. De verkar ha som ide att försvåra för alla som inte går i deras spår. Har man en iPhone (jag har gått tillbaka till android sen länge) så kunde man skicka tex gruppmeddelande till andra iPhone, men inte till Android. Om man kopierade en film till telefonen var den omöjlig att titta på. Man måste joxa med iTunes. Jag höll på att bli tokig på alla "specialare" de lagt in för att låsa in en i deras system och effektivt hindra att använda andra ekosystem parallellt. Annars gillar jag deras design och tycker GUI mm är intressant... Och visst har de stått för mycket innovation, kanske genom att sno andras idéer, men de har kommersialiserat dem mycket framgångsrikt!
Samtidigt har de brister som man sällan talar om.

Deras lightningkontakt som var innovativ 2012 stöder bara USB 2. (Nämns inte ens i Wikipediartikeln https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_(connector)).

Många lovordar deras GUI, men det är spretigt och svårt att hantera med en hand, varför finn t ex inte Androids tillbaka knapp? I iOS backar men lite var stans på skärmen.

Deras radioteknologi är sämre än många telefoner med Android. Wifi har sämre känslighet. 2g,3g,4g sämre prestanda och saknar ofta de senaste funktionerna.
 
Har apple de där jävla mössen ännu med bara en knapp? Det kommer jag ihåg som ett gravt irritationsmoment.

The_Apple_Mouse.jpg
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Inte sedan 2005 då de släppte första flerknappsmusen. Fast man tryckte direkt på höljet som kände av var man tryckte, så att det funkade som flera knappar. För min del var det inte länge efter det som jag slutade helt med mus, så de ska upp på listan över saker som jag knappt minns.
 
Hep Hep skrev:
För min del var det inte länge efter det som jag slutade helt med mus.
Vad använder du i stället för mus?
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Har apple de där jävla mössen ännu med bara en knapp? Det kommer jag ihåg som ett gravt irritationsmoment.
Ha ha ha, kommer ihåg alla apple-fanbois som argumenterade in i absurdum hur fantastiskt mycket bättre det var med en knapp jämfört med flera (som alla andra hade). Apple tänker på ergonomiin! Sen när apple kom mer flera knappar gick samma gäng igång på hur fantastiskt detta var. :crysmile:

Kommer också ihåg på diskett-tiden att man på en äppel-maskin var tvungen att lägga diskett-ikonen i papperskorgen för att mata ut disketten. J-ligt logiskt :crysmile: Vi andra hade en knapp att trycka på.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Mobiler är trådlöst, fick mig att minnas saker med tråd...

Minns ni komradio, walkie talkies för barn med kabel? Man hade hemliga samtal med brorsan i rummet bredvid.

Eller hartsfiol, en tråd uppspänd till ett fönster som man drog harts längs med så att det lät illa hos den man busade med.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
För vanligt blandat "datande" kör jag med touchplatta. Helst en lite större bredvid tangentbordet. Redigerar jag bilder byter jag oftast till penna på wacomplatta eller ritar med penna direkt på skärmen om jag sitter på padda. Sedan jag dumpade mössen har alla tidigare problem med trötta och ömma handleder och underarmar försvunnit.

Någon som minns den här besten?
Gammal Macintosh-dator med en beige trackballenhet på ett brunt träbord.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonas Persson
C cpalm skrev:
Ha ha ha, kommer ihåg alla apple-fanbois som argumenterade in i absurdum hur fantastiskt mycket bättre det var med en knapp jämfört med flera (som alla andra hade). Apple tänker på ergonomiin! Sen när apple kom mer flera knappar gick samma gäng igång på hur fantastiskt detta var. :crysmile:
De använde musknapp och den där knappen med kringla på tangentbordet som andra knapp. Windows hade flera musknappar och ctrl/alt på tangentbordet...
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni komradio, walkie talkies för barn med kabel? .
Sån här?
Två plåtburkar förbundna med en röd tråd som imiterar en telefon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
P-plats och 4 till
  • Laddar…
Jag kommer ihåg, köptes av föräldrarna på en umeåresa på 80 talet, eller var det Sundsvall, på 80 talet hade vasabåtarna en linje mellan Vasa - Sundsvall, vi åkte på den en gång iallafall. Fan vad dom var bra. Hade dom i flera år, tror dom funkade men blev dumt nog bortslängda.

Jag hade en mast gjord av järntråd monterad upp tll nock på huset, med den kunde jag fånga in ungdomarna på andra sidan sjön (flera km bort).

Ja vem kommer ihåg tax-free linjerna mellan umeå/vasa/sundsvall, fan vilken trafik det gick tills EU slog ihjäl tax-freen...
 
wq_sundsvall.jpg

Katamaranen kommer jag ihåg, MS Jet Cat, hade ett foto på denna i min barndomsplånbok med tills jag blev vuxen, för det var en sån bild, egentligen ett kort med tidtabeller, tyvärr gick det sönder till sist.
JetCat02.jpg
 
  • Gilla
quattro1 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Hep Hep skrev:
Sån här?
[bild]
Den också, men jag tänkte på dem med batteri som fungerade runt hörn.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man vill ha bra relation till sin bankman (kvinna i mitt fall)
Men då är det ju en date ;)
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
DennisCA DennisCA skrev:
[bild]

Katamaranen kommer jag ihåg, MS Jet Cat, hade ett foto på denna i min barndomsplånbok med tills jag blev vuxen, för det var en sån bild, egentligen ett kort med tidtabeller, tyvärr gick det sönder till sist.
[bild]
Och när folk åkte över och hamstrade smör på hamstermarket
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du att de nuförtiden blivit färdiga? :thinking:
Det var länge sen jag såg nån sida som var Under Construction
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.