P pmd skrev:
Det bästa är dock att inte svara om det är ett nummer man inte känner igen.
Jag köper absolut den approachen, men i år när jag har försökt få tag på kunder för att boka parabolvridning pga ihopslagningen av Viasat/Canal Digital har det varit en liten utmaning att få tag på folk.....Många SMS har det blivit...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M MiaFiaLotta skrev:
Iaf hos tele2/comhem så går det alltid att förhandla om priset, betalar nu 199 för 250/250 trots att deras "ordinarie" pris var cirkus det dubbla. Hade 100/100 förut för 99.
Det går även hos Telia. Mitt BB-abonnemang kostar bara hälften så mycket som deras ordinarie pris. Det jobbiga är bara att jag måste ringa till dem om ett år för att förhandla om, men det är det värt för en besparing på 4000kr/år...
 
Ett nytt ofog jag råkat ut för är att Mediamarkt har förklädda säljare från Postkodlotteriet inne i butiken.

”Har du inte fått din rabatt? Du köper av mig för 350 så får du ett rabattkort på 500 att handla för idag.”

Sjukt irriterande att inte ens vara fredad i butiken.
 
  • Wow
  • Arg
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M
G Galten skrev:
Min värsta dörrupplevelse var vid förra valet. Då kom två socialdemokratiska dörrknackare som öppnade konversationen med ”Vad röstar du på”…
Jag brukar svara att jag också är socialist, då skiner de upp, ända tills jag förtydligar nationalsocialist!
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 7 till
  • Laddar…
Känns som om det är samma firma som säljer allting, förutom möjligen ungdomarnas kokosbollar (för skolresan...)

Jag köper i princip ingenting vare sig av dörr- eller telefonsäljare - vilket jag tidigt upplyser om men ändå, Jag svarar heller inte - om jag är vaken - på frågor om "vad betalar du för ditt xxx idag" eller "vilken leverantör har du idag".

På senare tid har jag haft besök av, eller samtal från:
  • Verisure - som påstod att eftersom min nuvarande larmoperatör (dekal på dörren) hade gått i konkurs så var det hög tid att byta... (Nej, det är inte sant, inte ännu) Ganska säker på att min nuvarande operatör gör på exakt samma sätt...
  • Viasat (faktiskt efter namnbytet till Allente) - som förklarade att de tagit över TV-leveranserna i "mitt område" vilket inte riktigt stämmer eftersom vi har Telia med kollektiv anslutning /där vi förvisso kan välja Viasat/Allente som tillval men...
  • En avloppsspolningsfirma som "var i området" och ville få mig att tro att man måste spola avloppen vart fjärde år (vilket han sade efter att jag råkat säga att husen är 5 år gamla...
Lite längre bak i tiden, då jag inte var lika säker på att inte svara på några frågor alls med något annat än "det har väl inte du med att göra" fick jag ett par minnesvärda samtal från figurer som ville sälja bredbands. eller telefonabonnemang:
  • Tele2 - som efter att jag råkat nämna att jag hade Bredbandsbolaget - påstod att de hade avtal med Bredbandsbolaget om att ta över deras under. När jag upplyste om att det naturligtvis inte var sant eftersom just dessa, just då, var huvudkonkurrenter på den marknaden - så började han skrika åt mig och avslutade med "men va faan, är du dum eller" - så Tele2 har lite uppförsbacke sedan dess.
  • Bortglömd telefirma - på den tiden man hade fast abonnemang - som ville få mig att inse hur mycket jag skulle tjäna på att byta till dem (de hade några kronor lägre månadsavgift). Jag meddelade att jag inte skulle byta operatör om de inte betalade mig någon hundring i månaden för att vara kund hos dem (en argumentation som varit framgångsrik även senare) Då började den vänlige säljaren, i övre tonåren, förklara för "farbror" att ingen kommer att betala mig för att få ett abonnemang. På mitt "men då så" blev han svarslös.
Jag brukar inleda, om jag har tid, samtalen med dessa fridsstörare med "om du vill få mig att köpa/betala något så kan vi sluta nu" men nästan alla bedyrar att det absolut inte handlar om det men det dröjer oftast inte mer än ett par meningar innan de kommer till pudelns kärna och då frågar jag igen och påminner om vad jag sade från början och sedan förklarar jag att jag inte handlar av telefon- eller dörrförsäljare - speciellt inte sådana som ljuger.

Fast vi köpte faktiskt ett par doftljus av en ung man som skulle på skolresa häromdagen. Både vi och han blev säkert lurade men varför inte - klart grabben skall till Tyskland...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Inte varit med om Tele2 just, men dörrknackare generellt. Larmförsäljare framförallt. Brukar lugnt och vänligt förklara för dem att jag inte vill ha kameror i mitt hus som någon annan kan gå in och kolla på. Och att det ”är bara grejer”. Och för den kostnaden de tar per år så kan jag köpa en massa nya ”grejer” om någon skulle sno dem. Är kass på att låsa dörren, men å andra sidan ser jag hellre att någon promenerar in, och tar vad de vill ha, utan att bryta sönder vår ytterdörr.. Vårt hus är av lättbetong, så det blir ett jäkla jobb att få nytt fäste för en ytterdörr om de fördärvar den. Då har de oftast inga fler argument. Mer än att ”många tycker det är obehagligt att någon har varit inne i deras hus efter inbrott”. Men jag vet inte vad ett larm skulle hjälpa då? Har de varit där så har de ju varit där, oavsett om det fanns larm eller ej? Och jag anser att så länge de inte är kvar i huset, är det inte ett problem..
Ungefär där brukar de ge upp och tacka för sig
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
I vårt område, som är bostadrätter men småhus, är självklart larmföretagen väldigt på hela tiden och är ofta ganska aggresiva. Det jag funderat på är om dessa personer verkligen är anställda av dessa företag eller kommer från nån "säljbyrå" av nåt slag. Blev själv lurad en gång av att bli erbjuden "en analys av elkostnad" som slutade med ett abonemang och det var ju ett fristående företag som förstås fick bonus på varje "kund". Men vad som också blivit mer och mer vanligt här är "direktförsäljning" vid dörren av ventilationskontroller, stamspolning, sotning etc. Kanske inte helt ren bluff men ändå uppenbart trixande för att påverka/lura folk eftersom alla sådana åtgärder går via styrelsen och upphandlas centralt.
 
L Lars_MK1 skrev:
Jag tänkte diskutera Tele2s försäljningsmetoder i denna tråd.

Är nyfiken på om dessa metoder är utbrett bland deras säljare, samt varna dem som dem inte varit hos än(om det finns någon) om deras metoder så man kanske är lite mer förberedd på vad som egentligen sker.

Jag har nu haft besök av två Tele2 dörrförsäljare med ett par månaders mellanrum, båda med samma tillvägagångsätt.

Detta gäller altså dem som har Telia Öppen Fiber(händer kanske i andra fibernät med?) där Tele2 tycker man ska byta till iTUX "gratis" mot att man binder sig till tele2 i 24 månader(och får betala vanlig månadsavgift för internet abbonemanget till dem) och därefter kan välja någon annan leverantör om man vill, Vilket är ungefär samma leverantörer som finns i Telia Öppen Fiber.


Problemet med deras försäljning är att dem använder uttryck som:
"Det sker en förändring i din fiberleverans", "Tele2 har tagit över din fiberanslutning från Telia" och annat ordbajsande som är meningen att tolkas som att deras besök är legitimt och något man måste ha information om osv.
Men så är det givetvis inte.

Detta är ett rent försäljningsbesök och inget annat.
Exakt samma formuleringar använde de för ett par år sedan när de var hos mig.
Jag reagerade också kraftigt på deras lögner. Det var först efter 5-10 minuters dividerande fram och tillbaka som jag fick ur dem lite av sanningen, genom att fråga "Men vad händer om jag inte byter till Tele2 då? Kommer min fiberuppkoppling sluta fungera då?" - och då var de ju tvugna att erkänna att "nej, allt kommer fortsätta fungera precis som idag då".

Otroligt oseriöst, och jag kunde ju stå emot och få fram ett korn av sanning i och med att jag är datoringenjör, programmerare och t.o.m. har jobbat på Telia bredband tidigare.
Normala människor har inte en chans, och kommer tro att de måste byta för Tele2 köpt/tagit över fibertjänstenfrån Telia. För det är ju precis det de påstår.

Efter detta, vägrar jag befatta mig med Tele2 över huvud taget - och jag blir otroligt bedrövad över att höra att de fortfarande håller på på detta sättet.
 
Två gånger har jag tecknat abbonemang med telefonsäljare från tele2 som de sedan inte kunnat leverera. Båda gångerna har tele2s kundtjänst hävdrat att de inte är dom som har ringt mig efter som säljarna är i ett eget bolag men de ringer i tele2s namn och jag får skriftlig bekräftelse från tele2. Efter det tecknar jag aldrig avtal med säljare utan ringer själv upp kundtjänst med de uppgifter som säljaren gett mig, gäller alla bolag.
ps En dörrsäljare från securitas hävdade att fjärrkontrollen hade så lång räckvidd att jag skulle kunna larma av/på från jobb :D
 
  • Haha
Mimlan
  • Laddar…
P pmd skrev:
Telefonförsäljare blir man av med genom att tala om att man är lite upptagen just nu, men om du ger mig ditt hemnummer så ringer jag dig ikväll när jag har tid (eller om det redan är ikväll: i morgon kväll).

Ett annat alternativ är att bara lägga på. Det bästa är dock att inte svara om det är ett nummer man inte känner igen.
Det är absolut inte det bästa att inte svara på nummer du inte känner igen! Det kan vara från sjukhus eller en myndighet som har något viktigt att informera dig om rörande din familj!
 
  • Gilla
Budes och 4 till
  • Laddar…
R
N nissenhj skrev:
Det är absolut inte det bästa att inte svara på nummer du inte känner igen! Det kan vara från sjukhus eller en myndighet som har något viktigt att informera dig om rörande din familj!
Och säljarna kommer dessutom (i de flesta fall) att ringa igen, och igen. Det är inte så att uppringningsroboten tröttnar :)

Bättre att nixa sitt nummer så försvinner majoriteten av samtalen.

https://nixtelefon.org/
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tele2 anlitar ett bolag som heter iSales för telefonförsäljning.
Dessa (iSales) är anmälda till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY (fd datainspektionen) för brott mot GDPR.
De skiter fullständigt i Svenska lagar om det inte kommer ett domstolsbeslut på att de gör fel.

iSales skiter även i nix registret. (ty det är bara en rekommendation att följa den)

Tele2 är väl medvetna om vilka metoder iSales använder sig av och struntar i det.
Tycker det säger en hel del om Tele2
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Efter att läst allas inlägg med påstridiga Försäljare så ser man framemot ett besök av Jehovas Vittnen .
De är egentligen ganska harmlösa men otroligt indoktrinerade individer utan behov att kränga mig på pengar.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Håller med. Man får en känsla att det är något man "måste" åtgärda. Genomskådade Tele2-säljaren efter stund men jag var på bra humör och köpte till slut ett abonnemang eftersom det trots allt var ett bra erbjudande. 299 kr istället för 439 kr (Telenor) och med något högre hastighet. Efter 24 mån kollar jag efter nya leverantörer igen. Säger man upp avtalet kommer de krypande. Så är det alltid :)
 
  • Gilla
sleik och 1 till
  • Laddar…
Jag har beställt en skylt som jag satt på dörrklockan med texten: "Ingen dörrförsäljning om du är över 18 år." Tro det eller ej, det har faktiskt minskat antalet påringningar!

Nu är det i princip bara skolelever som ringer på...och vissa av dem (speciellt jultidningsförsäljare, vilket jag själv var inbiten i ungdomen) handlar vi av då och då för att hjälpa till.

Skulle det vara någon annan som "missat" skylten pekar jag bara på den och ger dem en förmanande blick med orden: "Du är knappast under 18". Då blir svaret oftast "Oj, den missade jag" och jag kan säga att det var ju ett honest mistake, men nu vet du...hej då!

Värst är då larmföretagen som kläcker ur sig att de inte är ute efter att sälja något utan bara "informera". Till dem säger jag bara att jag har byggt ett eget larm (vilket är sant) som är långt mycket bättre och individuellt anpassat än vad de någonsin kan erbjuda och att våra grannar är extremt mycket snabbare att rycka ut ifall något triggas. Sist var det två tjejer från Sektor och en av dem utbrast då aha, så det kanske vi som borde anlita dig då alltså? Då svarade jag bara ja, det kanske ni skulle...men jag tror inte ni har råd! :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.